Hela sveriges kurser och ämnen

Modersmål - romani chib som nationellt minoritetsspråk, GRGRMOM01

Information

  • Ämneskategori: Okänd
  • Gäller från: 2022-07-01
  • Senast ändrad: 2024-02-09
  • Giltig till: Ej angivet

Läroplan

  • Namn: Läroplan för grundskolan samt för förskoleklassen och fritidshemmet, LGR22
  • Gäller från: 2022-08-01
  • Senast ändrad: 2023-11-08
  • Grundförfattning: 2010:37
  • Ändringsförfattning: 2010:37

Om ämnet

Språk är människans främsta redskap för att tänka, kommunicera och lära. Gen­om språket utvecklar människor sin identitet, uttrycker känslor och tankar och förstår hur andra känner och tänker. Att ha ett rikt och varierat språk är be­ty­delsefullt för att kunna förstå och verka i ett samhälle där kulturer, livså­skådningar, generationer och språk möts.

Romer är en nationell minoritet med flerhundraåriga anor i Sverige. Romani chib är ett officiellt nationellt minoritetsspråk. De nationella mino­ritets­språkens ställning i Sverige är i stort behov av att stärkas. För att säkra språ­kens framtid i landet är det nödvändigt att fler utvecklar språkkunskaper. Språken är viktiga kulturbärare som uttrycker gemensamma erfarenheter, vär­den och kunskaper som förenar de nationella minoriteterna i Sverige med män­niskor som talar samma språk i andra delar av världen. Att ha kunskaper i språket och om minoritetens kultur kan ge nya perspektiv på den egna iden­tite­ten och stärker möjligheterna till deltagande i samhällslivet i Sverige och andra länder.

Undervisningen i ämnet modersmål – romani chib som nationellt minoritets­språk ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper i och om språket samt kun­skaper om minoritetens kultur. Genom undervisningen ska eleverna ges möj­lighet att utveckla sin flerspråkighet, sin förståelse av omvärlden och sin iden­titet.

Undervisningen ska stimulera elevernas intresse för att samtala, läsa och skri­va på det nationella minoritetsspråket. Genom undervisningen ska ele­ver­na ges möjlighet att möta och utveckla kunskaper om texter på språket i olika gen­rer. Undervisningen ska även ge eleverna förutsättningar att utveckla en all­sidig kommunikativ förmåga, språklig säkerhet i tal och skrift samt tilltro till sin förmåga att uttrycka sig i olika sammanhang och för skilda syften. Det inne­bär att eleverna genom undervisningen ska ges möjlighet att utveckla kun­skaper om hur man formulerar sig och samspelar med andra i tal och skrift, lik­som en medvetenhet om hur språkbruket varierar beroende på situation och sociala sammanhang.

Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om den nationella minoritetens historia, kulturella uttryck och traditioner. Ele­ver­na ska även ges förutsättningar att utveckla kunskaper om den nationella mino­ritetens musik, litteratur och andra estetiska uttrycksformer. Vidare ska ele­verna ges förutsättningar att utveckla kunskaper om det nationella mino­ritets­språkets ursprung, utveckling och nutida status.

Undervisningen i ämnet modersmål – romani chib som nationellt mino­ritets­språk ska ge eleverna förutsättningar att utveckla

  • förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, urskilja språkliga strukturer och följa språkliga normer,
  • förmåga att anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang,
  • förståelse av romani chib i tal och skrift,
  • kunskaper om sociala, historiska och kulturella företeelser i miljöer där språket används, och
  • kunskaper om språkets ursprung, utveckling och nutida status.

Innehåll

I årskurs 1–3, inom ramen för romani chib som förstaspråk

Läsa och skriva

  • Lässtrategier för att förstå och tolka texter från olika medier samt för att an­passa läsningen efter textens form och innehåll.
  • Strategier för skrivande av olika typer av texter om ämnen som är väl­be­kan­ta för eleven.
  • Stavningsregler för vanligt förekommande ord i elevnära texter.
  • Alfabetet på romani chib och sambandet mellan ljud och bokstav.

Tala, lyssna och samtala

  • Samtal om vardagliga företeelser och händelser.
  • Muntliga presentationer och muntligt berättande med anpassning till olika mot­tagare.
  • Bilder och andra hjälpmedel som kan stödja presentationen.

Texter

  • Berättande texter och poetiska texter för barn i form av bilderböcker, kapitel­böcker, dikter, sagor och sånger.
  • Faktatexter för barn.
  • Texter med anknytning till romska traditioner och kulturella uttrycks­former.

Språkbruk

  • Ord och begrepp för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter.
  • Ord och begrepp med anknytning till romsk kultur.

Romsk kultur

  • Romers liv i dag med utgångspunkt i historia och kulturarv, till exempel tradi­tioner och högtider inom olika romska grupper.
  • Romskt kulturarv i olika former, till exempel hantverkstraditioner, lekar, mu­sik och andra estetiska uttryck.
  • Språkområden där elevernas varieteter av romani chib talas.

I årskurs 4–6, inom ramen för romani chib som förstaspråk

Läsa och skriva

  • Lässtrategier för att förstå och tolka texter från olika medier samt för att urskilja texters budskap, både det direkt uttalade och sådant som är indirekt uttryckt.
  • Strategier för skrivande av berättande texter och faktatexter med anpass­ning till deras uppbyggnad och språkliga drag.
  • Romani chibs grundläggande struktur med stavningsregler, böjnings­möns­ter och meningsbyggnad.
  • Ordböcker och andra hjälpmedel för stavning och ordförståelse.

Tala, lyssna och samtala

  • Samtal om egna och andras upplevelser samt om vardagliga företeelser och hän­delser.
  • Muntliga presentationer och muntligt berättande med anpassning till olika mottagare. Stödord, bilder, digitala medier och verktyg samt andra hjälp­me­del för att planera och genomföra en muntlig presentation.

Texter

  • Berättande texter och poetiska texter samt faktatexter för barn och unga från områden där romani chib används.
  • Texter som belyser människors villkor och identitets- och livsfrågor. Tex­ter med anknytning till romska traditioner och kulturella uttrycksformer.

Språkbruk

  • Ord och begrepp för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och be­grepps nyanser och värdeladdning.
  • Ord och begrepp med anknytning till romsk kultur.
  • Likheter och skillnader mellan talad och skriven romani chib.

Romsk kultur

  • Romers levnadsvillkor i dag och genom historien i Sverige och andra delar av världen.
  • Romskt kulturarv i olika former, till exempel traditionell och modern romsk matkultur, musik och dans.
  • Några samhällsfrågor som berör romer i dag.

I årskurs 7–9, inom ramen för romani chib som förstaspråk

Läsa och skriva

  • Lässtrategier för att förstå och tolka texter från olika medier.
  • Strategier för skrivande av olika typer av texter med anpassning till deras uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord, bild och ljud sam­spelar.
  • Romani chibs struktur med ordbildning, böjningsmönster, ordklasser och sats­delar.
  • Hjälpmedel för informationssökning och ordförståelse.

Tala, lyssna och samtala

  • Samtal och diskussioner om ämnen som är välbekanta för eleven samt om tankar, känslor, åsikter och aktuella händelser.
  • Muntliga presentationer och muntligt berättande med anpassning av språk, innehåll och disposition efter syfte och mottagare.
  • Olika varieteter av talad romani chib.

Texter

  • Skönlitteratur för ungdomar. Texter som belyser människors villkor och identitets- och livsfrågor.
  • Beskrivande, förklarande, instruerande och argumenterande texter, till exempel tidningsartiklar och arbetsbeskrivningar. Texternas syfte, innehåll och typiska språkliga drag.
  • Berättande texter och poetiska texter med anknytning till romska traditio­ner och kulturella uttrycksformer.

Språkbruk

  • Ord och begrepp för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och be­grepps nyanser och värdeladdning. Bildspråk och idiomatiska uttryck.
  • Ord och begrepp med anknytning till romsk kultur.
  • Skillnader i språkanvändning beroende på syfte, mottagare och samman­hang. Språkets betydelse för att utöva inflytande.
  • Likheter och skillnader mellan olika varieteter av romani chib.

Romsk kultur

  • Romani chibs ursprung, utveckling och framtid. Den romska kulturens vill­kor i relation till olika majoritetssamhällen under olika tider. Organi­sa­tio­ner som arbetar för att främja romani chib och den romska kul­tu­ren.
  • Romskt kulturarv i olika former, till exempel musik och andra estetiska uttryck.
  • Några romska författare och deras verk.
  • Några aktuella samhällsfrågor som berör romer, även i jämförelse med lik­nan­de frågor hos andra nationella minoriteter i Sverige.

I årskurs 1–3, inom ramen för romani chib som andraspråk

Läsa och skriva

  • Lässtrategier för att förstå och tolka ord och fraser i enkla texter.
  • Strategier för skrivande av enkla presentationer, beskrivningar och med­delan­den.
  • Alfabetet på romani chib och sambandet mellan ljud och bokstav.

Tala, lyssna och samtala

  • Samtal om ämnesområden som är välbekanta för eleven, till exempel in­tres­sen, personer och platser.
  • Strategier för att uppfatta betydelsebärande ord och dra slutsatser om innehållet i talad romani chib, till exempel med hjälp av förförståelse.
  • Språkliga företeelser, däribland uttal och intonation i det språk eleverna mö­ter.

Texter

  • Berättande texter och poetiska texter för barn i form av bilderböcker, dik­ter, sagor och sånger.
  • Enkla instruerande och beskrivande texter.
  • Enkla texter med anknytning till romska traditioner och kulturella uttrycks­for­mer.

Språkbruk

  • Ord och begrepp för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter.
  • Ord och begrepp med anknytning till romsk kultur.

Romsk kultur

  • Romers liv i dag med utgångspunkt i historia och kulturarv, till exempel tradi­tioner och högtider inom olika romska grupper.
  • Romskt kulturarv i olika former, till exempel hantverkstraditioner, lekar, musik och andra estetiska uttryck.
  • Språkområden där elevernas varieteter av romani chib talas.

I årskurs 4–6, inom ramen för romani chib som andraspråk

Läsa och skriva

  • Lässtrategier för att förstå och tolka enkla texter från olika medier.
  • Strategier för skrivande av enkla berättande texter, beskrivningar och ins­truk­tioner.
  • Språkliga företeelser, däribland stavningsregler och grammatiska struk­tu­rer, i det språk eleverna möter.
  • Olika sätt att orientera sig i anvisade skriftliga källor av olika slag för att hitta enkel information och använda den i egen produktion och interaktion.

Tala, lyssna och samtala

  • Samtal om ämnesområden som är välbekanta för eleven, till exempel var­dagliga situationer, händelser och aktiviteter.
  • Strategier för att uppfatta betydelsebärande ord och sammanhang i talad romani chib, till exempel med hjälp av förförståelse.
  • Strategier för att lösa språkliga problem i samtal, till exempel gester, frågor och omformuleringar.
  • Olika sätt att orientera sig i anvisade muntliga källor av olika slag för att hitta enkel information och använda den i egen produktion och interaktion.

Texter

  • Berättande texter och poetiska texter för barn i form av bilderböcker, dik­ter, sagor och sånger.
  • Enkla instruerande och beskrivande texter.
  • Enkla texter med anknytning till romska traditioner och kulturella uttrycks­for­mer.

Språkbruk

  • Ord och begrepp för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter.
  • Ord och begrepp med anknytning till romsk kultur.
  • Hur ord och fasta språkliga uttryck, till exempel artighetsfraser och till­tals­ord, används i texter och talat språk i olika situationer.

Romsk kultur

  • Romers levnadsvillkor i dag och genom historien i Sverige och andra delar av världen.
  • Romskt kulturarv i olika former, till exempel traditionell och modern romsk matkultur, musik och dans.
  • Några samhällsfrågor som berör romer i dag.

I årskurs 7–9, inom ramen för romani chib som andraspråk

Läsa och skriva

  • Lässtrategier för att förstå och tolka texter från olika medier.
  • Berättelser och beskrivningar i form av sammanhängande text.
  • Språkliga företeelser, däribland stavning, grammatiska strukturer och fasta språk­liga uttryck, i det språk eleverna möter.
  • Sökning av enkel information i ett avgränsat urval av skriftliga källor av oli­ka slag för användning i egen produktion och interaktion.

Tala, lyssna och samtala

  • Samtal och diskussioner om ämnesområden som är välbekanta för eleven, till exempel olika slags händelseförlopp samt egna och andras erfarenheter.
  • Muntliga presentationer och muntligt berättande med anpassning till olika mot­tagare.
  • Strategier för att uppfatta betydelsebärande ord och sammanhang i talad romani chib, till exempel med hjälp av förförståelse.
  • Strategier för att delta i och bidra till samtal, till exempel frågor samt b­e­kräf­tande fraser och uttryck.
  • Sökning av enkel information i ett avgränsat urval av muntliga källor av olika slag för användning i egen produktion och interaktion.

Texter

  • Berättelser och annan fiktion för ungdomar. Sånger och dikter.
  • Instruerande och beskrivande texter. Texternas syfte, innehåll och några av deras typiska språkliga drag.
  • Texter som belyser människors villkor och identitets- och livsfrågor. Tex­ter med anknytning till romska traditioner och kulturella uttrycksformer.

Språkbruk

  • Ord och begrepp för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och be­grepps nyanser och värdeladdning.
  • Ord och begrepp med anknytning till romsk kultur.
  • Hur olika formuleringar används för att inleda och avsluta samtal samt oli­ka typer av muntliga och skriftliga framställningar.
  • Likheter och skillnader mellan talad och skriven romani chib.

Romsk kultur

  • Romani chibs ursprung, utveckling och framtid. Den romska kulturens vill­kor i relation till olika majoritetssamhällen under olika tider. Organi­satio­ner som arbetar för att främja romani chib och den romska kul­tu­ren.
  • Romskt kulturarv i olika former, till exempel musik och andra estetiska ut­tryck.
  • Några romska författare och vilka verk de är kända för.
  • Några aktuella samhällsfrågor som berör romer, även i jämförelse med lik­nan­de frågor hos andra nationella minoriteter i Sverige.
search