Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Modersmål - meänkieli som nationellt minoritetsspråk (GRSAMOM01)

Information

  • Ämneskategori: Okänd
  • Gäller från: 2023-07-02
  • Senast ändrad: 2023-04-21
  • Giltig till: Ej angivet

Läroplan

  • Namn: Läroplan för anpassade grundskolan, LGRA22
  • Gäller från: 2023-07-02
  • Senast ändrad: 2023-11-09
  • Grundförfattning: 2010:255
  • Ändringsförfattning: 2010:255

Om ämnet

Språk är människans främsta redskap för att tänka, kommunicera och lära. Genom språket utvecklar människor sin identitet, uttrycker känslor och tankar och förstår hur andra känner och tänker. Att ha ett rikt och varierat språk är betydelsefullt för att kunna förstå och verka i ett samhälle där kulturer, livsåskådningar, generationer och språk möts.

Tornedalingar är en nationell minoritet med flerhundraåriga anor i Sverige. Deras språk − meänkieli − är ett officiellt nationellt minoritetsspråk. De nationella minoritetsspråkens ställning i Sverige är i stort behov av att stärkas. För att säkra språkens framtid i landet är det nödvändigt att fler utvecklar språkkunskaper. Språken är viktiga kulturbärare som uttrycker gemensamma erfarenheter, värden och kunskaper som förenar de nationella minoriteterna i Sverige med människor som talar samma språk i andra delar av världen. Att ha kunskaper i språket och om minoritetens kultur kan ge nya perspektiv på den egna identiteten och stärker möjligheterna till deltagande i samhällslivet i Sverige och andra länder.

Undervisningen i ämnet modersmål − meänkieli som nationellt minoritetsspråk ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper i och om språket samt kunskaper om minoritetens kultur. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla sitt tal- och skriftspråk så att de får tilltro till sin språkförmåga och kan uttrycka sig i olika sammanhang och för skilda syften. Undervisningen ska bidra till att eleverna erövrar kunskaper om språkets uppbyggnad och blir medvetna om modersmålets betydelse för det egna lärandet i olika skolämnen.

Undervisningen ska stimulera elevernas intresse för att samtala, läsa och skriva på det nationella minoritetsspråket. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att läsa och reflektera över skönlitteratur och andra typer av texter. Därigenom ska eleverna ges möjlighet att utveckla sin flerspråkighet, sin förståelse av omvärlden och sin identitet. Undervisningen ska också bidra till att eleverna utvecklar kunskaper i och tilltro till sin förmåga att formulera egna åsikter och tankar i olika slags texter. De ska även stimuleras till att uttrycka sig genom andra estetiska uttrycksformer.

Undervisningen ska ge eleverna förutsättningar att utveckla sin kulturella identitet och sin flerspråkighet. Genom undervisningen ska eleverna därför ges möjlighet att utveckla kunskaper om den nationella minoritetens historia, kulturella uttryck och traditioner. Vidare ska eleverna ges förutsättningar att utveckla kunskaper om det nationella minoritetsspråkets ursprung, utveckling och nutida status.

Undervisningen i ämnet modersmål – meänkieli som nationellt minoritetsspråk ska ge eleverna förutsättningar att utveckla

  • förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift i olika sammanhang,
  • förmåga att läsa och reflektera över olika typer av texter, och
  • kunskaper om traditioner, kulturella företeelser och samhällsfrågor i områden där meänkieli talas.

Innehåll

I årskurs 1–3, inom ramen för meänkieli som förstaspråk

Läsa och skriva

  • Lässtrategier för att avkoda och förstå enkla texter.
  • Strategier för skrivande av ord, fraser och meningar.
  • Alfabetet på meänkieli och sambandet mellan ljud och bokstav.

Tala, lyssna och samtala

  • Kommunikation i olika sammanhang. Att lyssna, svara, fråga och berätta samt uttrycka känslor, kunskaper och åsikter.
  • Muntliga presentationer och muntligt berättande.
  • Strategier för att förstå och göra sig förstådd, till exempel genom kroppsspråk, bilder och tecken.
  • Uttal, betoning och satsmelodi.

Texter

  • Berättande texter och poetiska texter för barn i form av bilderböcker, rim, ramsor och sånger.
  • Beskrivande och förklarande texter för barn med anknytning till tornedalingars och andra meänkielitalandes traditioner och kulturella uttrycksformer.
  • Filmer och dramatiserade berättelser för barn.

Tornedalingars och andra meänkielitalandes kultur

  • Traditioner, högtider och andra kulturella uttryck som eleven möter i olika sammanhang.
  • Lekar och musik med anknytning till tornedalingars och andra meänkielitalandes kultur.

I årskurs 4–6, inom ramen för meänkieli som förstaspråk

Läsa och skriva

  • Lässtrategier för att avkoda och förstå enkla texter.
  • Strategier för skrivande av olika typer av enkla texter om ämnen som är välbekanta för eleven.
  • Meänkielins grundläggande struktur med stavningsregler, böjningsmönster och meningsbyggnad.

Tala, lyssna och samtala

  • Kommunikation i olika sammanhang. Att lyssna, svara, fråga och berätta samt uttrycka känslor, kunskaper och åsikter.
  • Muntliga presentationer och muntligt berättande. Bilder, digitala medier och verktyg samt andra hjälpmedel för att planera och genomföra en muntlig presentation.
  • Strategier för att förstå och göra sig förstådd, till exempel genom kroppsspråk, bilder och tecken.
  • Uttal, betoning och satsmelodi.

Texter

  • Berättande texter och poetiska texter för barn och unga.
  • Beskrivande och förklarande texter för barn och unga med anknytning till tornedalingars och andra meänkielitalandes traditioner och kulturella uttrycksformer.
  • Filmer och dramatiserade berättelser för barn och unga.

Tornedalingars och andra meänkielitalandes kultur

  • Traditioner, högtider och andra kulturella uttryck som eleven möter i olika sammanhang.
  • Lekar och musik med anknytning till tornedalingars och andra meänkielitalandes kultur.

I årskurs 7–9, inom ramen för meänkieli som förstaspråk

Läsa och skriva

  • Lässtrategier för att avkoda och förstå texter. Att urskilja texters syfte, avsändare och sammanhang.
  • Strategier för skrivande av olika typer av texter. Hur man anpassar texters innehåll till olika mottagare. Skapande av texter där ord, bild och ljud samspelar.
  • Meänkielins grundläggande struktur med ordbildning, böjningsmönster, ordklasser och satsdelar.

Tala, lyssna och samtala

  • Kommunikation i olika sammanhang och för olika syften. Att uttrycka intresse och engagemang samt åsikter och argument.
  • Muntliga presentationer och muntligt berättande med anpassning av språk, innehåll och disposition efter syfte och mottagare.
  • Strategier för att förstå och göra sig förstådd, till exempel genom kroppsspråk, bilder och tecken.
  • Olika varieteter av talad meänkieli.

Texter

  • Berättande texter och poetiska texter för ungdomar. Berättande texters budskap, uppbyggnad och innehåll.
  • Beskrivande och förklarande texter, till exempel instruktioner och tidningsartiklar, med anknytning till tornedalingars och andra meänkielitalandes traditioner och kulturella uttrycksformer.
  • Filmer och dramatiserade berättelser för ungdomar.
  • Språkliga drag, ord och begrepp i olika texter.

Tornedalingars och andra meänkielitalandes kultur

  • Traditioner, kulturella uttryck och andra företeelser med anknytning till tornedalingars och andra meänkielitalandes kultur.
  • Några aktuella samhällsfrågor samt barns och ungdomars vardagsliv i miljöer där språket används.

I årskurs 1–3, inom ramen för meänkieli som andraspråk

Läsa och skriva

  • Lässtrategier för att avkoda och förstå ord, fraser och meningar i enkla texter.
  • Strategier för skrivande av enkla ord samt korta fraser och meningar.
  • Enkla meddelanden, instruktioner och beskrivningar.
  • Alfabetet på meänkieli och sambandet mellan ljud och bokstav.

Tala, lyssna och samtala

  • Enkla samtal för kontakt. Frågor och svar.
  • Korta fraser, däribland hälsnings-, avskeds- och artighetsfraser.
  • Strategier för att lösa språkliga problem i samtal, till exempel gester och frågor.
  • Presentationer av den egna personen och vardagen.
  • Språkliga företeelser, däribland uttal och intonation i det språk eleverna möter.

Texter

  • Berättande texter och poetiska texter för barn i form av bilderböcker, rim, ramsor och sånger.
  • Enkla beskrivande och förklarande texter för barn med anknytning till tornedalingars och andra meänkielitalandes traditioner och kulturella företeelser.
  • Filmer och dramatiserade berättelser för barn.

Tornedalingars och andra meänkielitalandes kultur

  • Traditioner, högtider och andra kulturella uttryck som eleven möter i olika sammanhang.
  • Lekar och musik med anknytning till tornedalingars och andra meänkielitalandes kultur.

I årskurs 4–6, inom ramen för meänkieli som andraspråk

Läsa och skriva

  • Lässtrategier för att avkoda och förstå ord, fraser och meningar i enkla texter.
  • Strategier för skrivande av enkla ord, korta fraser och meningar samt enkla beskrivningar och instruktioner.

Tala, lyssna och samtala

  • Enkla dialoger.
  • Samtal för kontakt och kommunikation. Frågor och svar.
  • Strategier för att lösa språkliga problem i samtal, till exempel gester, frågor och omformuleringar.
  • Presentationer av den egna personen, vardagen och närmiljön.
  • Språkliga företeelser, däribland uttal och intonation i det språk eleverna möter.

Texter

  • Berättande texter och poetiska texter för barn och unga.
  • Enkla beskrivande och förklarande texter för barn och unga med anknytning till tornedalingars och andra meänkielitalandes traditioner och kulturella företeelser.
  • Filmer och dramatiserade berättelser för barn och unga.

Tornedalingars och andra meänkielitalandes kultur

  • Traditioner, högtider och andra kulturella uttryck som eleven möter i olika sammanhang.
  • Lekar och musik med anknytning till tornedalingars och andra meänkielitalandes kultur.

I årskurs 7–9, inom ramen för meänkieli som andraspråk

Läsa och skriva

  • Lässtrategier för att avkoda och förstå enkla texter. Att urskilja texters syfte, avsändare och sammanhang.
  • Skrivande av enkla berättande texter samt enkla beskrivningar och instruktioner.
  • Skapande av texter där ord, bild och ljud samspelar.

Tala, lyssna och samtala

  • Samtal om innehåll som är välbekant för eleverna, till exempel olika slags händelseförlopp och egna och andras erfarenheter.
  • Dramatiseringar och rollspel med dialogen i centrum.
  • Presentationer som är berättande, beskrivande och informerande.
  • Strategier för att delta i och bidra till samtal, till exempel frågor samt bekräftande fraser och uttryck.
  • Språkliga företeelser, däribland uttal och intonation i det språk eleverna möter.

Texter

  • Berättande texter och poetiska texter för ungdomar.
  • Enkla beskrivande och förklarande texter, till exempel instruktioner och tidningsartiklar med anknytning till tornedalingars och andra meänkielitalandes traditioner och kulturella företeelser.
  • Filmer och dramatiserade berättelser för ungdomar.

Tornedalingars och andra meänkielitalandes kultur

  • Traditioner, kulturella uttryck och andra företeelser med anknytning till tornedalingars och andra meänkielitalandes kultur.
  • Några aktuella samhällsfrågor samt barns och ungdomars vardagsliv i miljöer där språket används.
search