Affärskommunikation (AFFAFÄ00S)
Information
- Gå till ämne, Affärskommunikation
- Poäng: 100
- Gäller från: 2022-07-01
- Senast ändrad: 2022-05-25
- Giltig till: Ej angivet
Om kursen
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Metoder för omvärldsbevakning inom affärsvärlden.
- Sociala, ekonomiska och miljömässiga förhållanden i olika länder.
- Affärsseder och kulturella uttryck i olika länder.
- Kommunikation i olika affärssammanhang.
- Framställning av affärsdokument, till exempel förfrågan, anbud, beställning, med hjälp av lämpliga tekniker.
- Framställning av informations- och presentationsmaterial med hjälp av modern informationsteknik.
- Anpassning av språk för olika ändamål och mottagare.
- Metoder för informationssökning.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven redogör översiktligt för förhållanden, kulturer och affärsseder i några länder. Eleven ger exempel på hur språket kan störa kommunikationen i några affärssammanhang. Utifrån exemplen diskuterar eleven översiktligt om språkets betydelse som kommunikationsmedel och dess påverkansmöjligheter.
Eleven framställer i samråd med handledare affärsdokument samt informations- och presentationsmaterial med lämpliga tekniker och arbetsmetoder. Dessutom förmedlar eleven sitt budskap med ett för ändamålet och mottagaren anpassat språk. I arbetet söker och bearbetar eleven med viss säkerhet den information som behövs för att lösa uppgiften. När arbetsuppgiften är genomförd utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven redogör utförligt för förhållanden, kulturer och affärsseder i några länder. Eleven ger exempel på hur språket kan störa kommunikationen i några affärssammanhang. Utifrån exemplen diskuterar eleven utförligt om språkets betydelse som kommunikationsmedel och dess påverkansmöjligheter.
Eleven framställer efter samråd med handledare affärsdokument samt informations- och presentationsmaterial med lämpliga tekniker och arbetsmetoder. Dessutom förmedlar eleven sitt budskap med ett för ändamålet och mottagaren anpassat språk. I arbetet söker och bearbetar eleven med viss säkerhet den information som behövs för att lösa uppgiften. När arbetsuppgiften är genomförd utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven redogör utförligt och nyanserat för förhållanden, kulturer och affärsseder i några länder. Eleven ger exempel på hur språket kan störa kommunikationen i några affärssammanhang. Utifrån exemplen diskuterar eleven utförligt och nyanserat om språkets betydelse som kommunikationsmedel och dess påverkansmöjligheter.
Eleven framställer efter samråd med handledare affärsdokument samt informations- och presentationsmaterial med lämpliga tekniker och arbetsmetoder. Dessutom förmedlar eleven sitt budskap med ett för ändamålet och mottagaren anpassat språk. I arbetet söker och bearbetar eleven med säkerhet den information som behövs för att lösa uppgiften. När arbetsuppgiften är genomförd utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.