Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Biologi – naturbruk – specialisering (BIGBIG00S)

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY2011
  • Gäller från: 2023-07-01
  • Senast ändrad: 2023-10-06
  • Grundförfattning: 2011:144
  • Ändringsförfattning: 2022:423

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Fördjupning inom valt specialiseringsområde. Exempel på områden kan vara ekologi, växt- och djurliv, etologi, biodling och binas betydelse i naturbruket, jämförande anatomi och fysiologi hos djur, växternas biologi samt mikrobiologi.
  • Mikroorganismer och mikrobiologiska processer av betydelse för specialiseringsområdet.
  • Fältstudier och egna undersökningar.
  • Olika växt- eller djurarter.
  • Metoder för informationssökning om växter eller djur.
  • Begrepp, teorier och modeller inom valt specialiseringsområde.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven planerar och genomför i samråd med handledare fältstudier och egna undersökningar, gör enkla tolkningar av resultatet samt drar enkla slutsatser utifrån det genomförda arbetet. I samband med fältstudierna och de egna undersökningarna identifierar eleven med viss säkerhet samt namnger och grupperar några växter eller djur. Dessutom beskriver eleven översiktligt de olika växt- eller djurarterna samt redogör översiktligt för mikroorganismer och mikrobiologiska processer av betydelse för specialiseringsområdet.

Eleven redogör översiktligt för biologins betydelse inom naturbruket samt söker med viss säkerhet information om växter eller djur. I sina beskrivningar och redogörelser använder eleven med viss säkerhet begrepp, teorier och modeller.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven planerar och genomför efter samråd med handledare fältstudier och egna undersökningar, gör välgrundade tolkningar av resultatet samt drar välgrundade slutsatser utifrån det genomförda arbetet. I samband med fältstudierna och de egna undersökningarna identifierar eleven med viss säkerhet samt namnger och grupperar flera växter eller djur. Dessutom beskriver eleven utförligt de olika växt- eller djurarterna samt redogör utförligt för mikroorganismer och mikrobiologiska processer av betydelse för specialiseringsområdet.

Eleven redogör utförligt för biologins betydelse inom naturbruket samt söker med viss säkerhet information om växter eller djur. I sina beskrivningar och redogörelser använder eleven med viss säkerhet begrepp, teorier och modeller.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven planerar och genomför efter samråd med handledare fältstudier och egna undersökningar, gör välgrundade och nyanserade tolkningar av resultatet samt drar välgrundade och nyanserade slutsatser utifrån det genomförda arbetet. I samband med fältstudierna och de egna undersökningarna identifierar eleven med säkerhet samt namnger och grupperar flera växter eller djur. Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat de olika växt- eller djurarterna samt redogör utförligt och nyanserat för mikroorganismer och mikrobiologiska processer av betydelse för specialiseringsområdet.

Eleven redogör utförligt och nyanserat för biologins betydelse inom naturbruket samt söker med säkerhet information om växter eller djur. I sina beskrivningar och redogörelser använder eleven med säkerhet begrepp, teorier och modeller.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Program där kursen förekommer

search