Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Biodling (BINBIO0)

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY2011
  • Gäller från: 2023-07-01
  • Senast ändrad: 2023-10-06
  • Grundförfattning: 2011:144
  • Ändringsförfattning: 2022:423

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

Biologisk och ekonomisk grund

  • Bins fysiologi och utveckling från ägg till fullbildade insekter.
  • Avel med raser och raskombinationer av bin samt drottningodling.
  • Bisjukdomar och parasiter.
  • Bins ekologiska betydelse och deras roll som pollinatörer.
  • Bins beteende i olika miljöer och situationer samt bisamhällets individer och uppbyggnad.
  • Bins näringsbehov och vanliga biväxter.
  • Biodlingens produkter, till exempel honung, vax, pollen och drottninggelé.
  • Biodlingens ekonomiska förutsättningar. Ekonomiska kalkyler för biodling.

Arbetsuppgifter

  • Vanligt förekommande arbetsuppgifter i en bigård, till exempel tillsyn och hantering av bin, utfodring.
  • Bitillsyn och förebyggande åtgärder mot sjukdomar.
  • Tillverkning av utrustning för biodling.
  • Hantering av honung efter skörd.
  • Dokumentation av åtgärder i en bigård.
  • Hygien och hygienrutiner, till exempel rengöring av lokaler och utrustning.

Arbetsmiljö, säkerhetsfrågor och bestämmelser

  • Ergonomi, arbetsmiljö och säkerhet i samband med biodling.
  • Hygienpraxis och egenkontroll.
  • Lagar och andra bestämmelser som rör biodling och livsmedelshantering.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven redogör översiktligt för bins fysiologi och utveckling samt för bisamhällets individer och uppbyggnad. Dessutom redogör eleven översiktligt för bins näringsbehov och vanliga biväxter. Eleven redogör även översiktligt för vanliga sjukdomar och parasiter hos bin.

Eleven redogör översiktligt för avel och drottningodling av bin. I samband med arbete i bigård observerar eleven bin samt redogör översiktligt för bins beteende i olika miljöer och situationer. Dessutom beskriver eleven översiktligt bins ekologiska betydelse och roll som pollinatörer.

Eleven följer arbetsinstruktioner, sköter och hanterar i samråd med handledare bin på ett ansvarsfullt, etiskt och säkert sätt. Dessutom tillverkar, sköter och hanterar eleven i samråd med handledare utrustning. Eleven hanterar även med viss säkerhet produkter från bin med hänsyn till produktkvalitet och livsmedelssäkerhet. Dessutom gör eleven enkla ekonomiska beräkningar av kostnader och intäkter för en bigård. Eleven gör enkla reflektioner över produktkvalitetens betydelse för det ekonomiska resultatet och försäljningen.

I arbetet löser eleven i samråd med handledare de problem som uppstår. Dessutom gör eleven en enkel dokumentation av vidtagna åtgärder i en bigård. Resultatet av arbetet är tillfredsställande. När arbetet är utfört värderar eleven sitt resultat med enkla omdömen.

Eleven arbetar ergonomiskt. När eleven arbetar med bin och biodlingens produkter följer hon eller han aktuella hygienrutiner samt redogör översiktligt för hygien och smittskydd. Dessutom redogör eleven översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven redogör utförligt för bins fysiologi och utveckling samt för bisamhällets individer och uppbyggnad. Dessutom redogör eleven utförligt för bins näringsbehov och vanliga biväxter. Eleven redogör även utförligt för vanliga sjukdomar och parasiter hos bin.

Eleven redogör utförligt för avel och drottningodling av bin. I samband med arbete i bigård observerar eleven bin samt redogör utförligt för bins beteende i olika miljöer och situationer. Dessutom beskriver eleven utförligt bins ekologiska betydelse och roll som pollinatörer.

Eleven följer arbetsinstruktioner, sköter och hanterar efter samråd med handledare bin på ett ansvarsfullt, etiskt och säkert sätt. Dessutom tillverkar, sköter och hanterar eleven efter samråd med handledare utrustning. Eleven hanterar även med viss säkerhet produkter från bin med hänsyn till produktkvalitet och livsmedelssäkerhet. Dessutom gör eleven ekonomiska beräkningar av kostnader och intäkter för en bigård. Eleven gör välgrundade reflektioner över produktkvalitetens betydelse för det ekonomiska resultatet och försäljningen.

I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår. Dessutom gör eleven en noggrann dokumentation av vidtagna åtgärder i en bigård. Resultatet av arbetet är tillfredsställande. När arbetet är utfört värderar eleven sitt resultat med nyanserade omdömen.

Eleven arbetar ergonomiskt. När eleven arbetar med bin och biodlingens produkter följer hon eller han aktuella hygienrutiner samt redogör utförligt för hygien och smittskydd. Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven redogör utförligt och nyanserat för bins fysiologi och utveckling samt för bisamhällets individer och uppbyggnad. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för bins näringsbehov och vanliga biväxter. Eleven redogör även utförligt och nyanserat för vanliga sjukdomar och parasiter hos bin.

Eleven redogör utförligt och nyanserat för avel och drottningodling av bin. I samband med arbete i bigård observerar eleven bin samt redogör utförligt och nyanserat för bins beteende i olika miljöer och situationer. Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat bins ekologiska betydelse och roll som pollinatörer.

Eleven följer arbetsinstruktioner, sköter och hanterar efter samråd med handledare bin på ett ansvarsfullt, etiskt och säkert sätt. Dessutom tillverkar, sköter och hanterar eleven efter samråd med handledare utrustning. Eleven hanterar även med säkerhet produkter från bin med hänsyn till produktkvalitet och livsmedelssäkerhet. Dessutom gör eleven avancerade ekonomiska beräkningar av kostnader och intäkter för en bigård. Eleven gör välgrundade och nyanserade reflektioner över produktkvalitetens betydelse för det ekonomiska resultatet och försäljningen.

I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår. Dessutom gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av vidtagna åtgärder i en bigård. Resultatet av arbetet är gott. När arbetet är utfört värderar eleven sitt resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.

Eleven arbetar ergonomiskt. När eleven arbetar med bin och biodlingens produkter följer hon eller han aktuella hygienrutiner samt redogör utförligt för hygien och smittskydd. Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Program där kursen förekommer

search