Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Båthantering och underhåll (FRDBAT0)

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY2011
  • Gäller från: 2023-07-01
  • Senast ändrad: 2023-10-06
  • Grundförfattning: 2011:144
  • Ändringsförfattning: 2022:423

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Olika båttyper och deras användningsområden.
  • Olika båttypers konstruktion. Huvudkomponenter och uppbyggnad.
  • Material som används vid underhållsarbeten och deras egenskaper.
  • Utförande av periodiska arbeten, till exempel bottenbehandling, rekonditionering och frostsäkring.
  • Användning av underhållsmaterial, utrustning och verktyg.
  • Arbetsbeskrivningar samt enklare planeringar för att lösa arbetsuppgifter.
  • Arbetsinstruktioner, servicelitteratur och informationsmaterial på svenska och engelska, inklusive digitala informationssystem.
  • Yrkets fackspråk, termer och begrepp.
  • Arbetsmiljö, hälsa, ergonomi och säkerhet samt riskbedömningar för arbetsuppgifterna.
  • Hantering när det gäller transport, torrsättning, pallning, förvaring och sjösättning.
  • Lyfthantering, regler gällande säkra lyft.
  • Hantering av och regler för användande av miljöfarliga produkter.
  • Metoder för att dokumentera och presentera utförda arbeten.
  • Branschens utveckling och yrkets förutsättningar. Lagar och andra bestämmelser som reglerar arbetet.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven beskriver översiktligt fritidsbåtars huvudkomponenter, uppbyggnad och användningsområden. Dessutom beskriver eleven översiktligt huvudkomponenternas funktion, underhåll och hur de samverkar. Vidare beskriver eleven översiktligt olika underhållsmaterials egenskaper och funktion.

Eleven utför i samråd med handledare underhåll och service på fritidsbåtar. Eleven gör en enkel planering inför sin arbetsuppgift. Dessutom använder eleven den arbetsmetod och med visst handlag de verktyg och den utrustning som passar för uppgiften utifrån givna instruktioner. Under arbetet hanterar eleven i samråd med handledare fritidsbåtar i vatten och på land på ett säkert och miljömedvetet sätt. I arbetet använder eleven med viss säkerhet den digitala teknik och de informationssystem uppgiften kräver. I arbetet samarbetar och kommunicerar eleven med viss säkerhet med andra på ett för yrket relevant språk.

I samband med arbetet gör eleven en enkel riskbedömning. Eleven arbetar i samråd med handledare utifrån de krav på säkerhet, kvalitet och miljö som reglerar arbetet.

Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.

Eleven gör en enkel dokumentation av sitt arbete samt presenterar med viss säkerhet sitt arbete.

Eleven beskriver översiktligt yrkets förutsättningar och de lagar och andra bestämmelser som reglerar arbetet.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven beskriver utförligt fritidsbåtars huvudkomponenter, uppbyggnad och användningsområden. Dessutom beskriver eleven utförligt huvudkomponenternas funktion, underhåll och hur de samverkar. Vidare beskriver eleven utförligt olika underhållsmaterials egenskaper och funktion.

Eleven utför efter samråd med handledare underhåll och service på fritidsbåtar. Eleven gör en enkel planering inför sin arbetsuppgift, samt väljer arbetsmetod, verktyg och utrustning. Dessutom använder eleven arbetsmetod och med gott handlag verktyg och utrustning som passar för uppgiften. Under arbetet hanterar eleven efter samråd med handledare fritidsbåtar i vatten och på land på ett säkert och miljömedvetet sätt. I arbetet använder eleven med viss säkerhet den digitala teknik och de informationssystem uppgiften kräver. I arbetet samarbetar och kommunicerar eleven med viss säkerhet med andra på ett för yrket relevant språk.

I samband med arbetet gör eleven en riskbedömning. Eleven arbetar efter samråd med handledare utifrån de krav på säkerhet, kvalitet och miljö som reglerar arbetet.

Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.

Eleven gör en noggrann dokumentation av sitt arbete samt presenterar med viss säkerhet sitt arbete.

Eleven beskriver utförligt yrkets förutsättningar och de lagar och andra bestämmelser som reglerar arbetet.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven beskriver utförligt och nyanserat fritidsbåtars huvudkomponenter, uppbyggnad och användningsområden. Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat huvudkomponenternas funktion, underhåll och hur de samverkar. Vidare beskriver eleven utförligt och nyanserat olika underhållsmaterials egenskaper och funktion.

Eleven utför efter samråd med handledare underhåll och service på fritidsbåtar. Eleven gör en genomarbetad planering inför sin arbetsuppgift, samt väljer arbetsmetod, verktyg och utrustning och motiverar sina val. Dessutom använder eleven arbetsmetod och med mycket gott handlag verktyg och utrustning som passar för uppgiften. Under arbetet hanterar eleven efter samråd med handledare fritidsbåtar i vatten och på land på ett säkert och miljömedvetet sätt. I arbetet använder eleven med säkerhet den digitala teknik och de informationssystem uppgiften kräver. I arbetet samarbetar och kommunicerar eleven med säkerhet med andra på ett för yrket relevant språk.

I samband med arbetet gör eleven en välgrundad riskbedömning. Eleven arbetar efter samråd med handledare utifrån de krav på säkerhet, kvalitet och miljö som reglerar arbetet.

Resultatet av elevens arbete är gott.

Eleven gör en noggrann och utförlig dokumentation av sitt arbete samt presenterar med säkerhet sitt arbete.

Eleven beskriver utförligt och nyanserat yrkets förutsättningar och de lagar och andra bestämmelser som reglerar arbetet.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Program där kursen förekommer

search