Funktionsförmåga och funktionsnedsättning 2 (FUTFUN02)
Information
- Gå till ämne, Funktionsförmåga och funktionsnedsättning
- Poäng: 100
- Gäller från: 2023-07-02
- Senast ändrad: 2023-04-20
- Giltig till: Ej angivet
Om kursen
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, däribland autism, ADHD och ADD. Livsvillkor och konsekvenser i den dagliga livsföringen.
- Förvärvad hjärnskada och dess konsekvenser i den dagliga livsföringen.
- Utanförskap i samband med funktionsnedsättning.
- Kunskaper om olika specialpedagogiska hjälpmedel och arbetssätt.
- Olika verksamheter, till exempel habilitering, daglig verksamhet och olika anpassade utbildningar.
- Stöd- och hjälpinsatser inom området funktionsnedsättning. Insatser enligt LSS, individuell plan och god man för att underlätta människors möjligheter till ett aktivt deltagande i samhället.
- Planering, genomförande, dokumentation och utvärdering av stöd- och hjälpinsatser till den enskilde.
- Pedagogiska arbetssätt, metoder och förhållningssätt som främjar individens självbestämmande och möjlighet till utveckling, till exempel genom lågaffektivt bemötande, cirkulärt tänkande, delaktighetsmodellen och empowerment.
- Metoder för reflektion över egna och arbetslagets arbetsmetoder för att utveckla ett individanpassat arbetssätt.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt olika neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och deras konsekvenser för människors liv, lärande och deltagande i olika sammanhang.
Dessutom redogör eleven översiktligt för hur likvärdighet, tillgänglighet och delaktighet kan skapas i olika situationer med hjälp av specialpedagogiska hjälpmedel och arbetssätt. Eleven beskriver översiktligt olika verksamheter och insatser för människor med funktionsnedsättningar.
Eleven planerar, organiserar och utför vanligt förekommande arbetsuppgifter och aktiviteter, i samråd med handledare, på ett yrkesmässigt sätt. Eleven gör en enkel dokumentation av utförda uppgifter och aktiviteter. I arbetet använder eleven med viss säkerhet metoder och hjälpmedel som är relevanta för uppgiften.
Dessutom interagerar och kommunicerar eleven i samarbete och möten med människor med tillfredsställande resultat.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i relation till människor med funktionsnedsättningar. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven beskriver utförligt olika neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och deras konsekvenser för människors liv, lärande och deltagande i olika sammanhang.
Dessutom redogör eleven utförligt för hur likvärdighet, tillgänglighet och delaktighet kan skapas i olika situationer med hjälp av specialpedagogiska hjälpmedel och arbetssätt. Eleven beskriver utförligt olika verksamheter och insatser för människor med funktionsnedsättningar.
Eleven planerar, organiserar och utför vanligt förekommande arbetsuppgifter och aktiviteter, efter samråd med handledare, på ett yrkesmässigt sätt. Eleven gör en noggrann dokumentation av utförda uppgifter och aktiviteter. I arbetet använder eleven med viss säkerhet metoder och hjälpmedel som är relevanta för uppgiften.
Dessutom interagerar och kommunicerar eleven i samarbete och möten med människor med tillfredsställande resultat.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i relation till människor med funktionsnedsättningar. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat olika neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och deras konsekvenser för människors liv, lärande och deltagande i olika sammanhang.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för hur likvärdighet, tillgänglighet och delaktighet kan skapas i olika situationer med hjälp av specialpedagogiska hjälpmedel och arbetssätt. Eleven beskriver utförligt och nyanserat olika verksamheter och insatser för människor med funktionsnedsättningar.
Eleven planerar, organiserar och utför vanligt förekommande arbetsuppgifter och aktiviteter, efter samråd med handledare, på ett yrkesmässigt sätt. Eleven gör en noggrann och utförlig dokumentation av utförda uppgifter och aktiviteter. I arbetet använder eleven med säkerhet metoder och hjälpmedel som är relevanta för uppgiften.
Dessutom interagerar och kommunicerar eleven i samarbete och möten med människor med gott resultat.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i relation till människor med funktionsnedsättningar. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Program där kursen förekommer
Namn | Kod | Version | Kurstyp |
---|---|---|---|
Vård- och omsorgsprogrammet | VO | 10 | Programgemensamma kurser |
Visar träffar 1 - 1 |