Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Maskinell godshantering (GODMAL0)

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY2011
  • Gäller från: 2023-07-01
  • Senast ändrad: 2023-10-06
  • Grundförfattning: 2011:144
  • Ändringsförfattning: 2022:423

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Kapacitet hos lyftredskap.
  • Tillsatsaggregat och bakgavellyft.
  • Fraktdokument och godshandlingar.
  • Kapacitetsskyltar och märkning på truckar och maskiner.
  • Godsmärkning och symboler på gods som visar föraren hur godset ska hanteras, till exempel godstyngdpunkt, hanteras varsamt, denna sida upp, och slingas här.
  • Körning och manövrering av lättare truckar och maskiner, till exempel hjullastare.
  • Hantering och byte av redskap för olika användningsområden.
  • Lyftmetoder, staplingsmetoder och förankringsmetoder.
  • Uppställningsstabilitet och belastning vid lyftmoment för lastning och lossning av gods.
  • Tyngdpunktsberäkning för lastning, stapling och hantering av gods.
  • Lyftdiagram.
  • Hantering av olika typer av lastbärare, till exempel EUR-pallen, burar och IBC-behållare.
  • Aktivt arbete med säkerhetsrutiner.
  • Metoder och regler för teckengivning.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven beskriver översiktligt styrkan på olika lyftredskap, deras användningsområden samt lyft- och staplingsmetoder. Eleven beskriver också översiktligt olika tillsatsaggregats uppbyggnad och funktion samt hur godsets tyngdpunkt påverkar maskinens stabilitet. Dessutom beskriver eleven översiktligt metoder och regler för teckengivning, innehållet i fraktdokument och godshandlingar samt olika symboler för godsmärkning.

Eleven manövrerar i bekanta situationer lättare truckar och maskiner med redskap samt utför i samråd med handledare säkerhetskontroller på fordon och lyftutrustning. Dessutom hanterar eleven i bekanta situationer lastmaskiner för mottagande och lastning av godsslag för lagerhantering eller godstransport. I arbetet utför eleven i samråd med handledare enkla beräkningar av godsvikt, tyngdpunkt och lyftredskapets kapacitet. Dessutom hanterar eleven med viss säkerhet emballage och lastbärare. Resultatet av arbetet är tillfredsställande.

Eleven arbetar utifrån de krav på säkerhet som reglerar arbetet. Dessutom tar eleven ansvar för kundens egendom samt för lokaler och utrustning.

Eleven samarbetar för att nå planerade resultat.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven beskriver utförligt styrkan på olika lyftredskap, deras användningsområden samt lyft- och staplingsmetoder. Eleven beskriver också utförligt olika tillsatsaggregats uppbyggnad och funktion samt hur godsets tyngdpunkt påverkar maskinens stabilitet. Dessutom beskriver eleven utförligt metoder och regler för teckengivning, innehållet i fraktdokument och godshandlingar samt olika symboler för godsmärkning.

Eleven manövrerar i bekanta och delvis nya situationer lättare truckar och maskiner med redskap samt utför efter samråd med handledare säkerhetskontroller på fordon och lyftutrustning. Dessutom hanterar eleven i bekanta och delvis nya situationer lastmaskiner för mottagande och lastning av godsslag för lagerhantering eller godstransport. I arbetet utför eleven efter samråd med handledare beräkningar av godsvikt, tyngdpunkt och lyftredskapets kapacitet. Dessutom hanterar eleven med viss säkerhet emballage och lastbärare. Resultatet av arbetet är tillfredsställande.

Eleven arbetar utifrån de krav på säkerhet som reglerar arbetet. Dessutom tar eleven ansvar för kundens egendom samt för lokaler och utrustning.

Eleven samarbetar och medverkar till att upprätthålla samarbetet för att nå planerade resultat.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven beskriver utförligt och nyanserat styrkan på olika lyftredskap, deras användningsområden samt lyft- och staplingsmetoder. Eleven beskriver också utförligt och nyanserat olika tillsatsaggregats uppbyggnad och funktion samt hur godsets tyngdpunkt påverkar maskinens stabilitet. Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat metoder och regler för teckengivning, innehållet i fraktdokument och godshandlingar samt olika symboler för godsmärkning.

Eleven manövrerar i bekanta och nya situationer lättare truckar och maskiner med redskap samt utför efter samråd med handledare säkerhetskontroller på fordon och lyftutrustning. Dessutom hanterar eleven i bekanta och nya situationer lastmaskiner för mottagande och lastning av godsslag för lagerhantering eller godstransport. I arbetet utför eleven efter samråd med handledare avancerade beräkningar av godsvikt, tyngdpunkt och lyftredskapets kapacitet. Dessutom hanterar eleven med säkerhet emballage och lastbärare. Resultatet av arbetet är gott.

Eleven arbetar utifrån de krav på säkerhet som reglerar arbetet. Dessutom tar eleven ansvar för kundens egendom samt för lokaler och utrustning.

Eleven samarbetar och medverkar till att upprätthålla och utveckla samarbetet för att nå planerade resultat.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Program där kursen förekommer

search