Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Hundkunskap 1 (HUNHUN01)

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY2011
  • Gäller från: 2023-07-01
  • Senast ändrad: 2023-10-06
  • Grundförfattning: 2011:144
  • Ändringsförfattning: 2022:423

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

Biologisk grund

  • Vanliga hundraser och deras egenskaper, ursprung och användning.
  • Olika verksamhetsområden för olika typer av hundar.
  • Hundars naturliga beteende och mentala egenskaper samt olika beteendeproblem.
  • Hundars näringsbehov.
  • Hundars anatomi och fysiologi med fokus på exteriör och näringsfysiologi.
  • Vanliga skador och sjukdomar samt förebyggande åtgärder.
  • Reproduktion och uppfödning av hundar.

Arbetsuppgifter

  • Daglig skötsel av hundar, till exempel utfodring, tillsyn, kontroll av utrustning och rengöring.
  • Grundläggande hantering av hundar, samspel med hundar och träning av hundar mot uppsatta mål.
  • Rastning av hundar samt olika metoder för att sysselsätta hundar och berika deras miljö.
  • Arbete med bad, trimning och klippning.
  • Förebyggande hälsovård samt vård av sjuka och skadade hundar.
  • Skötsel av anläggningar och utrustning.

Arbetsmiljö, säkerhetsfrågor och bestämmelser

  • Säkerhet vid arbete med hundar.
  • Djurskyddslagstiftning och andra bestämmelser som rör hundhållning.
  • Bestämmelser som reglerar utformning och skötsel av anläggningar avsedda för hundhållning.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven namnger några vanliga hundraser och beskriver översiktligt deras egenskaper och användningsområden. Dessutom beskriver eleven översiktligt olika verksamhetsområden för olika typer av hundar. I samband med arbete i hundstallar observerar eleven hundar samt redogör översiktligt för deras mentala egenskaper och för tecken på normalt och avvikande beteende. Dessutom redogör eleven översiktligt för faktorer som bidrar till en god miljö för hundar samt för hundars näringsbehov.

Eleven redogör översiktligt för hundars anatomi och fysiologi samt för vanliga skador och sjukdomar hos hundar. Dessutom redogör eleven översiktligt för hundars reproduktion och uppfödning samt för grundläggande metoder för hundars fostran och träning.

Eleven följer arbetsinstruktioner och sköter och hanterar i samråd med handledare hundar på ett ansvarsfullt, etiskt och säkert sätt. Dessutom sköter och hanterar eleven i samråd med handledare anläggningar och utrustning. Resultatet av arbetet är tillfredsställande. I arbetet löser eleven i samråd med handledare de problem som uppstår. Eleven arbetar ergonomiskt med hundar, tillhörande utrustning och vistelsemiljöer. Dessutom redogör eleven översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven namnger några vanliga hundraser och beskriver utförligt deras egenskaper och användningsområden. Dessutom beskriver eleven utförligt olika verksamhetsområden för olika typer av hundar. I samband med arbete i hundstallar observerar eleven hundar samt redogör utförligt för deras mentala egenskaper och för tecken på normalt och avvikande beteende. Dessutom redogör eleven utförligt för faktorer som bidrar till en god miljö för hundar samt för hundars näringsbehov.

Eleven redogör utförligt för hundars anatomi och fysiologi samt för vanliga skador och sjukdomar hos hundar. Dessutom redogör eleven utförligt för hundars reproduktion och uppfödning samt för grundläggande metoder för hundars fostran och träning.

Eleven följer arbetsinstruktioner och sköter och hanterar efter samråd med handledare hundar på ett ansvarsfullt, etiskt och säkert sätt. Dessutom sköter och hanterar eleven efter samråd med handledare anläggningar och utrustning. Resultatet av arbetet är tillfredsställande. I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår. Eleven arbetar ergonomiskt med hundar, tillhörande utrustning och vistelsemiljöer. Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven namnger några vanliga hundraser och beskriver utförligt och nyanserat deras egenskaper och användningsområden. Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat olika verksamhetsområden för olika typer av hundar. I samband med arbete i hundstallar observerar eleven hundar samt redogör utförligt och nyanserat för deras mentala egenskaper och för tecken på normalt och avvikande beteende. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för faktorer som bidrar till en god miljö för hundar samt för hundars näringsbehov.

Eleven redogör utförligt och nyanserat för hundars anatomi och fysiologi samt för vanliga skador och sjukdomar hos hundar. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för hundars reproduktion och uppfödning samt för grundläggande metoder för hundars fostran och träning.

Eleven följer arbetsinstruktioner och sköter och hanterar efter samråd med handledare hundar på ett ansvarsfullt, etiskt och säkert sätt. Dessutom sköter och hanterar eleven efter samråd med handledare anläggningar och utrustning. Resultatet av arbetet är gott. I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår. Eleven arbetar ergonomiskt med hundar, tillhörande utrustning och vistelsemiljöer. Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Program där kursen förekommer

search