Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Lantbruksdjur – specialisering (LANLAN00S)

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY2011
  • Gäller från: 2023-07-01
  • Senast ändrad: 2023-10-06
  • Grundförfattning: 2011:144
  • Ändringsförfattning: 2022:423

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Foderhanteringssystem.
  • Produktionssystem.
  • Produktionsstörningar.
  • Kvalitetssäkring och livsmedelssäkerhet i produktionen.
  • Användning av digitala system, till exempel styrsystem, kontrollsystem och rapporteringssystem.
  • Planering och genomförande av fortplantningsrutiner.
  • Arbetsplanering i djurstallar.
  • Upprättande av produktionsplaner och ekonomiska kalkyler.
  • Arbete med djur inom ett specialområde, till exempel mjölkkor eller grisar.
  • Inredning och stallbyggnader.
  • Ergonomi, arbetsmiljö och säkerhet i samband med djurskötsel.
  • Lagar och andra bestämmelser i samband med djurskötsel.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven observerar i samband med stallturer foderhanteringssystem och produktionssystem samt redogör översiktligt för hur systemen används i olika produktionsgrenar. Eleven tolkar också med viss säkerhet tecken på produktionsstörningar, gör enkla bedömningar av hur störningarna påverkar produktionsresultatet samt redogör översiktligt för hur störningarna kan förebyggas. Dessutom redogör eleven översiktligt för hur arbetet med fortplantningsrutiner planeras och genomförs.

Eleven planerar och utför i samråd med handledare arbetsuppgifter inom ett specialområde. I planeringen upprättar eleven en enkel ekonomisk kalkyl. Eleven redogör i kalkylen översiktligt för vilka faktorer som påverkar det ekonomiska resultatet. I arbetet vårdar och behandlar eleven i samråd med handledare djur. Arbetet utförs på ett ansvarsfullt, etiskt och säkert sätt. Resultatet av arbetet är tillfredsställande. I arbetet löser eleven i samråd med handledare de problem som uppstår.

Eleven arbetar ergonomiskt med lantbruksdjur, teknisk utrustning och stall. Dessutom redogör eleven översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven observerar i samband med stallturer foderhanteringssystem och produktionssystem samt redogör utförligt för hur systemen används i olika produktionsgrenar. Eleven tolkar också med viss säkerhet tecken på produktionsstörningar, gör välgrundade bedömningar av hur störningarna påverkar produktionsresultatet samt redogör utförligt för hur störningarna kan förebyggas. Dessutom redogör eleven utförligt för hur arbetet med fortplantningsrutiner planeras och genomförs.

Eleven planerar och utför efter samråd med handledare arbetsuppgifter inom ett specialområde. I planeringen upprättar eleven en ekonomisk kalkyl. Eleven redogör i kalkylen utförligt för vilka faktorer som påverkar det ekonomiska resultatet. I arbetet vårdar och behandlar eleven efter samråd med handledare djur. Arbetet utförs på ett ansvarsfullt, etiskt och säkert sätt. Resultatet av arbetet är tillfredsställande. I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår.

Eleven arbetar ergonomiskt med lantbruksdjur, teknisk utrustning och stall. Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven observerar i samband med stallturer foderhanteringssystem och produktionssystem samt redogör utförligt och nyanserat för hur systemen används i olika produktionsgrenar. Eleven tolkar också med säkerhet tecken på produktionsstörningar, gör välgrundade och nyanserade bedömningar av hur störningarna påverkar produktionsresultatet samt redogör utförligt och nyanserat för hur störningarna kan förebyggas. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för hur arbetet med fortplantningsrutiner planeras och genomförs.

Eleven planerar och utför efter samråd med handledare arbetsuppgifter inom ett specialområde. I planeringen upprättar eleven en avancerad ekonomisk kalkyl. Eleven redogör i kalkylen utförligt och nyanserat för vilka faktorer som påverkar det ekonomiska resultatet. I arbetet vårdar och behandlar eleven efter samråd med handledare djur. Arbetet utförs på ett ansvarsfullt, etiskt och säkert sätt. Resultatet av arbetet är gott. I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår.

Eleven arbetar ergonomiskt med lantbruksdjur, teknisk utrustning och stall. Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Program där kursen förekommer

search