Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Ellära – spårfordon 2 (LLAELL02)

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY2011
  • Gäller från: 2023-07-01
  • Senast ändrad: 2023-10-06
  • Grundförfattning: 2011:144
  • Ändringsförfattning: 2022:423

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Symmetrisk och osymmetrisk belastning.
  • TN-C-systemets och TN-S-systemets uppbyggnad, jordningsfunktioner och användning.
  • Resistiva, induktiva och kapacitiva kretsar i trefasnät.
  • Vagabonderande strömmars uppkomst och utbredning. Returströmmar vid spårdrift.
  • Filtrering, stabilisering och andra åtgärder för att minska ledningsburna störningar.
  • Trefassystemets uppbyggnad och funktion.
  • Mättekniker samt metoder för att analysera mätvärden, utföra felsökning och avhjälpa fel.
  • Standarder och bestämmelser för arbete med låg- och högspänning.
  • Kraftelektroniska utrustningar dess användning och funktion.
  • Ergonomiskt arbetssätt för att förebygga ohälsa och olycksfall.
  • Skyddsanordningars funktion och verkan, återledningsdon och sugtransformatorer.
  • ESA (elsäkerhetsanvisningar).
  • Relevant terminologi, funktionsbeskrivningar och säkerhetsbestämmelser.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven redogör översiktligt för elsystems och spänningskällors ingående komponenter, uppbyggnad och funktion. Eleven redogör även översiktligt för trefassystemets uppbyggnad och funktion samt för olika belastningars inverkan på elsystem. Dessutom redogör eleven översiktligt för hur störningar i elsystem uppstår och vilken verkan de har på elsystemet.

Eleven utför i samråd med handledare elektriska mätningar på trefassystem. Vid arbete i bekanta situationer väljer eleven med säkerhet lämpliga mätmetoder och mätinstrument. Dessutom gör eleven en tillfredsställande riskbedömning och anpassar vid behov mätningen efter den. Eleven utför i samråd med handledare enkla beräkningar. Utifrån resultaten av mätningarna och beräkningarna föreslår eleven i bekanta situationer med säkerhet lämpliga åtgärder för att avhjälpa fel i elsystem. Eleven utför i samråd med handledare dessa åtgärder.

Eleven redogör översiktligt för bestämmelser och standarder för låg- och högspänning.

Eleven utför i samråd med handledare underhåll på låg- och högspänningsanläggningar. Eleven kontrollerar i samråd med handledare säkerheten i anläggningar samt felsöker och reparerar i samråd med handledare enkla fel som uppkommer i såväl nya som befintliga anläggningar.

Eleven arbetar på ett säkert och ergonomiskt riktigt sätt samt använder skyddsutrustning och lämpliga arbetskläder. Arbetet utförs på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra samt utifrån bestämmelser och standarder inom elområdet.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven redogör utförligt för elsystems och spänningskällors ingående komponenter, uppbyggnad och funktion. Eleven redogör även utförligt för trefassystemets uppbyggnad och funktion samt för olika belastningars inverkan på elsystem. Dessutom redogör eleven utförligt för hur störningar i elsystem uppstår och vilken verkan de har på elsystemet.

Eleven utför efter samråd med handledare elektriska mätningar på trefassystem. Vid arbete i nya situationer väljer eleven med säkerhet lämpliga mätmetoder och mätinstrument. Dessutom gör eleven en tillfredsställande riskbedömning och anpassar vid behov mätningen efter den. Eleven utför efter samråd med handledare beräkningar. Utifrån resultaten av mätningarna och beräkningarna föreslår eleven i nya situationer med säkerhet lämpliga åtgärder för att avhjälpa fel i elsystem. Eleven utför i samråd med handledare dessa åtgärder.

Eleven redogör översiktligt för bestämmelser och standarder för låg- och högspänning.

Eleven utför efter samråd med handledare underhåll på låg- och högspänningsanläggningar. Eleven kontrollerar efter samråd med handledare säkerheten i anläggningar samt felsöker och reparerar efter samråd med handledare fel som uppkommer i såväl nya som befintliga anläggningar.

Eleven arbetar på ett säkert och ergonomiskt riktigt sätt samt använder skyddsutrustning och lämpliga arbetskläder. Arbetet utförs på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra samt utifrån bestämmelser och standarder inom elområdet.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven redogör utförligt och nyanserat för elsystems och spänningskällors ingående komponenter, uppbyggnad och funktion. Eleven redogör även utförligt och nyanserat för trefassystemets uppbyggnad och funktion samt för olika belastningars inverkan på elsystem. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för hur störningar i elsystem uppstår och vilken verkan de har på elsystemet.

Eleven utför efter samråd med handledare elektriska mätningar på trefassystem. Vid arbete i nya situationer väljer eleven med säkerhet lämpliga mätmetoder och mätinstrument. Dessutom gör eleven en god riskbedömning och anpassar vid behov mätningen efter den. Eleven utför efter samråd med handledare beräkningar. Utifrån resultaten av mätningarna och beräkningarna föreslår eleven i nya situationer med säkerhet lämpliga åtgärder för att avhjälpa fel i elsystem. Eleven utför i samråd med handledare dessa åtgärder.

Eleven redogör översiktligt för bestämmelser och standarder för låg- och högspänning.

Eleven utför efter samråd med handledare underhåll på låg- och högspänningsanläggningar. Eleven kontrollerar efter samråd med handledare säkerheten i anläggningar samt felsöker och reparerar efter samråd med handledare fel som uppkommer i såväl nya som befintliga anläggningar.

Eleven arbetar på ett säkert och ergonomiskt riktigt sätt samt använder skyddsutrustning och lämpliga arbetskläder. Arbetet utförs på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra samt utifrån bestämmelser och standarder inom elområdet.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Program där kursen förekommer

search