Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Psykiatri 2 (PSYPSK02)

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY2011
  • Gäller från: 2023-07-01
  • Senast ändrad: 2023-10-06
  • Grundförfattning: 2011:144
  • Ändringsförfattning: 2022:423

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Psykiska sjukdomar, däribland psykoser, bipolärt syndrom, missbruk, emotionell instabil personlighetsstörning, självskadebeteenden och de funktionsnedsättningar som följer, deras orsaker, symtom, skattningsinstrument, behandling, vård och omsorg, omvårdnad samt vikten av prevention och återhämtning.
  • Samsjuklighet, bruk och missbruk vid psykisk ohälsa utifrån ett individperspektiv.
  • Hur olika faktorer, däribland individens fysiska, psykosociala, socioekonomiska förutsättningar och könstillhörighet påverkar människors hälsa och ohälsa.
  • Former för samverkan och delaktighet mellan brukare och olika huvudmän med hjälp av samordnad individuell plan samt samverkan med anhöriga.
  • Bedömning av behov, planering, genomförande, dokumentation och utvärdering av socialt omsorgs- och omvårdnadsarbete vid vanliga psykiska sjukdomstillstånd.
  • Läkemedelsbehandling.
  • Suicidprevention.
  • Olika behandlingsformer vid psykiska sjukdomstillstånd, däribland kognitiv och dialektisk beteendeterapi samt andra evidensbaserade metoder, till exempel social färdighetsträning för ett självständigt liv.
  • Internetbaserad behandling.
  • Vård och stödsamordnad insats för personer med psykisk sjukdom.
  • Stödverksamheter till barn med föräldrar som har en psykisk funktionsnedsättning eller en missbruksproblematik.
  • Olika samtalsmetoder i form av praktiska övningar och samtal, däribland motiverande samtal med öppna frågor, reflektioner och sammanfattningar, individuellt och i grupp utifrån frivilligt deltagande och utifrån tvångssituationer.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven beskriver översiktligt psykiska sjukdomar och de funktionsnedsättningar som kan bli en följd av sådana sjukdomar. Eleven beskriver även översiktligt orsak, symtom och vård och omsorg vid psykiska sjukdomar.

Eleven redogör översiktligt för nyttan av att olika huvudmän, yrkesgrupper och närstående blir delaktiga i utformningen av patientens och brukarens vård och omsorg samt omvårdnad.

Eleven beskriver även översiktligt behandling, vård och omsorg, omvårdnad, återhämtning och prevention i samband med vanliga psykiska sjukdomar. Eleven beskriver även översiktligt hur informationsöverföring kan användas i olika vård- och omsorgssituationer.

I samråd med handledare planerar, genomför och dokumenterar eleven vård-, omsorgs- och omvårdnadsarbete utifrån omvårdnads- och omsorgsprocessens olika steg. Dessutom värderar eleven med enkla omdömen sitt eget förhållningssätt i mötet med patienter och brukare. Eleven redogör även översiktligt för olika behandlingsformer.

Eleven ger enkla exempel på hur man utifrån olika situationer möter och kommunicerar med patienter och brukare på ett respektfullt, lyhört och empatiskt sätt samt utför detta i samråd med handledare.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven beskriver utförligt psykiska sjukdomar och de funktionsnedsättningar som kan bli en följd av sådana sjukdomar. Eleven beskriver även utförligt orsak, symtom och vård och omsorg vid psykiska sjukdomar.

Eleven redogör utförligt för nyttan av att olika huvudmän, yrkesgrupper och närstående blir delaktiga i utformningen av patientens och brukarens vård och omsorg samt omvårdnad.

Eleven beskriver även utförligt behandling, vård och omsorg, omvårdnad, återhämtning och prevention i samband med vanliga psykiska sjukdomar. Eleven beskriver även utförligt hur informationsöverföring kan användas i olika vård- och omsorgssituationer.

Efter samråd med handledare planerar, genomför och dokumenterar eleven vård-, omsorgs- och omvårdnadsarbete utifrån omvårdnads- och omsorgsprocessens olika steg. Dessutom värderar eleven med välgrundade omdömen sitt eget förhållningssätt i mötet med patienter och brukare. Eleven redogör även utförligt för olika behandlingsformer.

Eleven ger välgrundade exempel på hur man utifrån olika situationer möter och kommunicerar med patienter och brukare på ett respektfullt, lyhört och empatiskt sätt samt utför detta efter samråd med handledare.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven beskriver utförligt och nyanserat psykiska sjukdomar och de funktionsnedsättningar som kan bli en följd av sådana sjukdomar. Eleven beskriver även utförligt och nyanserat orsak, symtom och vård och omsorg vid psykiska sjukdomar.

Eleven redogör utförligt och nyanserat för nyttan av att olika huvudmän, yrkesgrupper och närstående blir delaktiga i utformningen av patientens och brukarens vård och omsorg samt omvårdnad.

Eleven beskriver även utförligt och nyanserat behandling, vård och omsorg, omvårdnad, återhämtning och prevention i samband med vanliga psykiska sjukdomar. Eleven beskriver även utförligt och nyanserat hur informationsöverföring kan användas i olika vård- och omsorgssituationer.

Efter samråd med handledare planerar, genomför och dokumenterar eleven vård-, omsorgs- och omvårdnadsarbete utifrån omvårdnads- och omsorgsprocessens olika steg. Dessutom värderar eleven med välgrundade och nyanserade omdömen sitt eget förhållningssätt i mötet med patienter och brukare. Eleven redogör även utförligt och nyanserat för olika behandlingsformer.

Eleven ger välgrundade och nyanserade exempel på hur man utifrån olika situationer möter och kommunicerar med patienter och brukare på ett respektfullt, lyhört och empatiskt sätt samt utför detta efter samråd med handledare.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Program där kursen förekommer

search