Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Ridning och körning (RINRID0)

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY2011
  • Gäller från: 2023-07-01
  • Senast ändrad: 2023-10-06
  • Grundförfattning: 2011:144
  • Ändringsförfattning: 2022:423

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Hästars gångarter, renhet och takt med variationer av tempo.
  • Hästars gångarter på körplan och motionsslinga.
  • Sjukdomar och skador hos hästar i samband med ridning och körning.
  • Visitering av hästar med blick och hand.
  • Hantering och träning av hästar i samband med ridning och körning.
  • Ridning och körning av hästar med utgångspunkt från rid- och körlärans riktlinjer.
  • Ridning av skolad häst på ridbana samt i skog och mark.
  • Ryttarens sits med balans, stadga och följsamhet genom inverkan av vikt-, skänkel- och tygelhjälp.
  • Körning av skolad häst på bana samt i skog och mark.
  • Kuskens följsamhet och inverkan på hästen.
  • Motions- och konkörning av skolad häst.
  • Visning vid hand av skolad häst.
  • Användning och skötsel av utrustning i samband med ridning och körning.
  • Val av klädsel och personlig utrustning för olika situationer.
  • Ergonomi, arbetsmiljö och säkerhet i samband med arbete med hästar.
  • Lagar och andra bestämmelser som rör arbete med hästar.
  • Bestämmelser om ridning och körning på väg samt i skog och mark.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven redogör översiktligt för rid- och körlärarens riktlinjer samt för hästars olika gångarter. Eleven redogör också översiktligt för hur ryttarens respektive kuskens val av arbetsmetod och teknik påverkar hästens arbetsvilja och prestation. I redogörelsen drar eleven enkla slutsatser om sambandet mellan hästens talang och förmåga samt träningsmetoderna. Dessutom redogör eleven översiktligt för vanliga skador hos hästar i samband med ridning och körning samt hur skadorna kan förebyggas.

Eleven visiterar, rider och kör i samråd med handledare skolade hästar enligt given instruktion och med ett tillfredsställande resultat. I ridningen och körningen hanterar eleven i samråd med handledare hästarna med deras välbefinnande i fokus. Dessutom väljer eleven i samråd med handledare lämplig utrustning för häst, ryttare och kusk. Eleven sköter och vårdar i samråd med handledare aktuell utrustning. Eleven arbetar säkert och ergonomiskt i samband med ridning och körning. Dessutom redogör eleven översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven redogör utförligt för rid- och körlärarens riktlinjer samt för hästars olika gångarter. Eleven redogör också utförligt för hur ryttarens respektive kuskens val av arbetsmetod och teknik påverkar hästens arbetsvilja och prestation. I redogörelsen drar eleven välgrundade slutsatser om sambandet mellan hästens talang och förmåga samt träningsmetoderna. Dessutom redogör eleven utförligt för vanliga skador hos hästar i samband med ridning och körning samt hur skadorna kan förebyggas.

Eleven visiterar, rider och kör efter samråd med handledare skolade hästar enligt given instruktion och med ett tillfredsställande resultat. I ridningen och körningen hanterar eleven efter samråd med handledare hästarna med deras välbefinnande i fokus. Dessutom väljer eleven efter samråd med handledare lämplig utrustning för häst, ryttare och kusk. Eleven sköter och vårdar efter samråd med handledare aktuell utrustning. Eleven arbetar säkert och ergonomiskt i samband med ridning och körning. Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven redogör utförligt och nyanserat för rid- och körlärarens riktlinjer samt för hästars olika gångarter. Eleven redogör också utförligt och nyanserat för hur ryttarens respektive kuskens val av arbetsmetod och teknik påverkar hästens arbetsvilja och prestation. I redogörelsen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser om sambandet mellan hästens talang och förmåga samt träningsmetoderna. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för vanliga skador hos hästar i samband med ridning och körning samt hur skadorna kan förebyggas.

Eleven visiterar, rider och kör efter samråd med handledare skolade hästar enligt given instruktion och med ett gott resultat. I ridningen och körningen hanterar eleven efter samråd med handledare hästarna med deras välbefinnande i fokus. Dessutom väljer eleven efter samråd med handledare lämplig utrustning för häst, ryttare och kusk. Eleven sköter och vårdar efter samråd med handledare aktuell utrustning. Eleven arbetar säkert och ergonomiskt i samband med ridning och körning. Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Program där kursen förekommer

search