Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Serviceteknik – naturbruk 1 (SEISEI01)

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY2011
  • Gäller från: 2023-07-01
  • Senast ändrad: 2023-10-06
  • Grundförfattning: 2011:144
  • Ändringsförfattning: 2022:423

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

Teknisk grund

  • Den tekniska utrustningens uppbyggnad och funktion samt dess komponenter.
  • Olika material samt deras egenskaper och användningsområden.
  • Den tekniska utrustningens styrsystem och kontrollsystem.
  • Drivmedel och smörjmedel.

Arbete med teknisk utrustning

  • Arbete med service, underhåll och reparationer av teknisk utrustning som används inom naturbruk, till exempel traktorer, skördetröskor, vallskördemaskiner, grönytemaskiner, skotare och avverkningsmaskiner.
  • Användning av verkstadsteknisk utrustning.
  • Arbete med grundläggande svetsteknik för underhåll och reparationer av maskiner och annan utrustning.
  • Användning av handböcker och manualer samt digital utrustning vid service och underhåll av teknisk utrustning.
  • Vård av verktyg och maskiner.

Arbetsmiljö, säkerhetsfrågor och bestämmelser

  • Funktionskontroll och säkerhetskontroll i samband med användning av verkstadsmaskiner och teknisk utrustning.
  • Säkerhetsfrågor i samband med heta arbeten, till exempel vid svetsning och vinkelslipning.
  • Brandförebyggande åtgärder.
  • Ergonomi och arbetsmiljö i samband med genomförande av olika arbetsuppgifter.
  • Lagar och andra bestämmelser, till exempel miljölagstiftning och arbetsmiljölagstiftning.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven redogör översiktligt för den tekniska utrustningens uppbyggnad och funktion samt för dess komponenter och material. Eleven redogör också översiktligt för hur styrsystem och kontrollsystem samverkar. Dessutom redogör eleven översiktligt för vilka drivmedel och smörjmedel som används i den tekniska utrustningen.

Eleven följer arbetsinstruktioner och utför i samråd med handledare service, underhåll och reparationer av teknisk utrustning. Dessutom utför eleven i samråd med handledare svetsning med grundläggande svetsmetoder samt redogör översiktligt för olika svetslägen, för hur de används och för olika klassningar av tillsatsmaterial. I arbetet använder eleven i samråd med handledare serviceböcker och reservdelsböcker samt digital utrustning. Dessutom löser eleven i samråd med handledare de problem som uppstår. Resultatet av arbetet är tillfredsställande.

Eleven arbetar säkert och ergonomiskt samt tar hänsyn till miljön i samband med service, underhåll och reparationer av den tekniska utrustningen. Dessutom redogör eleven översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven redogör utförligt för den tekniska utrustningens uppbyggnad och funktion samt för dess komponenter och material. Eleven redogör också utförligt för hur styrsystem och kontrollsystem samverkar. Dessutom redogör eleven utförligt för vilka drivmedel och smörjmedel som används i den tekniska utrustningen.

Eleven följer arbetsinstruktioner och utför efter samråd med handledare service, underhåll och reparationer av teknisk utrustning. Dessutom utför eleven efter samråd med handledare svetsning med grundläggande svetsmetoder samt redogör utförligt för olika svetslägen, för hur de används och för olika klassningar av tillsatsmaterial. I arbetet använder eleven efter samråd med handledare serviceböcker och reservdelsböcker samt digital utrustning. Dessutom löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår. Resultatet av arbetet är tillfredsställande.

Eleven arbetar säkert och ergonomiskt samt tar hänsyn till miljön i samband med service, underhåll och reparationer av den tekniska utrustningen. Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven redogör utförligt och nyanserat för den tekniska utrustningens uppbyggnad och funktion samt för dess komponenter och material. Eleven redogör också utförligt och nyanserat för hur styrsystem och kontrollsystem samverkar. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för vilka drivmedel och smörjmedel som används i den tekniska utrustningen.

Eleven följer arbetsinstruktioner och utför efter samråd med handledare service, underhåll och reparationer av teknisk utrustning. Dessutom utför eleven efter samråd med handledare svetsning med grundläggande svetsmetoder samt redogör utförligt och nyanserat för olika svetslägen, för hur de används och för olika klassningar av tillsatsmaterial. I arbetet använder eleven efter samråd med handledare serviceböcker och reservdelsböcker samt digital utrustning. Dessutom löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår. Resultatet av arbetet är gott.

Eleven arbetar säkert och ergonomiskt samt tar hänsyn till miljön i samband med service, underhåll och reparationer av den tekniska utrustningen. Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Program där kursen förekommer

search