Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Serviceteknik – naturbruk 2 (SEISEI02)

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY2011
  • Gäller från: 2023-07-01
  • Senast ändrad: 2023-10-06
  • Grundförfattning: 2011:144
  • Ändringsförfattning: 2022:423

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

Teknisk grund

  • Komponenters konstruktion och funktion.
  • Konstruktionsteknik och hållfasthet.
  • Kontroll- och styrsystem, till exempel mekaniska, elektriska, hydrauliska och trådlösa system samt servomanöversystem.
  • Digitala informationssystem.
  • Verkstadsteknisk utrustning.
  • Kostnadseffektivt arbetssätt.

Underhållsplanering samt arbete med teknisk utrustning

  • Upprättande av service- och reparationsplaner för teknisk utrustning.
  • Användning av felsökningsscheman, symbolscheman och sprängbilder för att genomföra funktionskontroll och felsökning.
  • Användning av handböcker och manualer på svenska och engelska samt användning av digital utrustning.
  • Val av arbetsmetoder, verktyg och annan utrustning.
  • Bedömning av service-, underhålls- och reparationsbehov.
  • Användning av svetsutrustning.
  • Testning för bedömning av funktion och användbarhet.

Arbetsmiljö, säkerhetsfrågor och bestämmelser

  • Funktionskontroll och säkerhetskontroll i samband med användning av verkstadsmaskiner och teknisk utrustning.
  • Brandförebyggande åtgärder.
  • Ergonomi och arbetsmiljö i samband med genomförande av olika arbetsuppgifter.
  • Lagar och andra bestämmelser, till exempel miljölagstiftning och arbetsmiljölagstiftning.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven upprättar i samråd med handledare en enkel service- och underhållsplan med utgångspunkt i funktionskontroll, felsökning och aktuella serviceanvisningar. I planeringen väljer eleven i samråd med handledare arbetsmetoder, verktyg och verkstadsmaskiner som passar för arbetet. Dessutom beskriver eleven översiktligt hur olika fel på den tekniska utrustningen kan upptäckas.

Eleven utför i samråd med handledare service, underhåll och reparationer av teknisk utrustning. Dessutom använder eleven i samråd med handledare svetsutrustning för att åtgärda aktuella materialskador. I arbetet gör eleven enkla bedömningar av den tekniska utrustningens funktion samt löser i samråd med handledare problem för att optimera utrustningens användbarhet, säkerhet och effektivitet. Resultatet av arbetet är tillfredsställande.

Eleven arbetar säkert och ergonomiskt samt tar hänsyn till miljön i samband med service, underhåll och reparationer av den tekniska utrustningen. Dessutom redogör eleven översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven upprättar efter samråd med handledare en genomarbetad service- och underhållsplan med utgångspunkt i funktionskontroll, felsökning och aktuella serviceanvisningar. I planeringen väljer eleven efter samråd med handledare arbetsmetoder, verktyg och verkstadsmaskiner som passar för arbetet. Dessutom beskriver eleven utförligt hur olika fel på den tekniska utrustningen kan upptäckas.

Eleven utför efter samråd med handledare service, underhåll och reparationer av teknisk utrustning. Dessutom använder eleven efter samråd med handledare svetsutrustning för att åtgärda aktuella materialskador. I arbetet gör eleven välgrundade bedömningar av den tekniska utrustningens funktion samt löser efter samråd med handledare problem för att optimera utrustningens användbarhet, säkerhet och effektivitet. Resultatet av arbetet är tillfredsställande.

Eleven arbetar säkert och ergonomiskt samt tar hänsyn till miljön i samband med service, underhåll och reparationer av den tekniska utrustningen. Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven upprättar efter samråd med handledare en genomarbetad service- och underhållsplan med utgångspunkt i funktionskontroll, felsökning och aktuella serviceanvisningar. I planeringen väljer eleven efter samråd med handledare arbetsmetoder, verktyg och verkstadsmaskiner som passar för arbetet. Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat hur olika fel på den tekniska utrustningen kan upptäckas.

Eleven utför efter samråd med handledare service, underhåll och reparationer av teknisk utrustning. Dessutom använder eleven efter samråd med handledare svetsutrustning för att åtgärda aktuella materialskador. I arbetet gör eleven välgrundade och nyanserade bedömningar av den tekniska utrustningens funktion samt löser efter samråd med handledare problem för att optimera utrustningens användbarhet, säkerhet och effektivitet. Resultatet av arbetet är gott.

Eleven arbetar säkert och ergonomiskt samt tar hänsyn till miljön i samband med service, underhåll och reparationer av den tekniska utrustningen. Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Program där kursen förekommer

search