Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Avverkningsmaskiner (SKMAVV0)

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY2011
  • Gäller från: 2023-07-01
  • Senast ändrad: 2023-10-06
  • Grundförfattning: 2011:144
  • Ändringsförfattning: 2022:423

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

Teknisk grund

  • Konstruktions- och funktionsbeskrivningar samt användningsområden för avverkningsmaskiner och teknisk utrustning.
  • Avverkningsmaskiners datautrustning.
  • Motorbränslen och smörjmedel.
  • Daglig tillsyn, periodisk kontroll och service.

Arbete med avverkningsmaskiner

  • Arbete med avverkningsmaskiner på ett avverkningsområde.
  • Hantering av kran, instrument och reglage.
  • Markskador och miljöpåverkan.
  • Datorstyrd skördaraptering.
  • Arbete enligt traktdirektiv, arbetsplanering av avverkning, rapportering och uppföljning.

Arbetsmiljö, säkerhetsfrågor och bestämmelser

  • Arbetsmiljö och ergonomi samt miljö- och säkerhetsfrågor.
  • Säkerhetskontroll inför användning av fordon, redskap och tilläggsutrustning.
  • Brandförebyggande åtgärder.
  • Lagar och andra bestämmelser inom området.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven beskriver översiktligt konstruktion och funktion av samt användningsområden för avverkningsmaskiner och teknisk utrustning.

Eleven följer arbetsinstruktioner samt kör och manövrerar i samråd med handledare avverkningsmaskiner för att utföra arbetsuppgifter. Under körningen orsakar eleven ett minimum av skador på virke, kvarvarande bestånd, mark, miljö, natur och kulturvärden. I arbetet särskiljer eleven med viss säkerhet virkessortimenten för vidaretransport med skotare. Eleven gör också en enkel ekonomisk kalkyl på ett avverkningsuppdrag och tar i kalkylen hänsyn till kvalitet, säkerhet och miljö. Dessutom beskriver eleven översiktligt kalkylens olika delar.

Eleven använder med visst handlag teknisk utrustning och lämpliga verktyg samt utför i samråd med handledare daglig service av avverkningsmaskinerna enligt instruktioner. Dessutom löser eleven i samråd med handledare de problem som uppstår. Resultatet av arbetet är tillfredsställande.

Eleven arbetar säkert och ergonomiskt med avverkningsmaskinerna. Dessutom redogör eleven översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer. När arbetet är utfört gör eleven en enkel bedömning av arbetsresultatet och rapporterar det.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven beskriver utförligt konstruktion och funktion av samt användningsområden för avverkningsmaskiner och teknisk utrustning.

Eleven följer arbetsinstruktioner samt kör och manövrerar efter samråd med handledare avverkningsmaskiner för att utföra arbetsuppgifter. Under körningen orsakar eleven ett minimum av skador på virke, kvarvarande bestånd, mark, miljö, natur och kulturvärden. I arbetet särskiljer eleven med viss säkerhet virkessortimenten för vidaretransport med skotare. Eleven gör också en ekonomisk kalkyl på ett avverkningsuppdrag och tar i kalkylen hänsyn till kvalitet, säkerhet och miljö. Dessutom beskriver eleven utförligt kalkylens olika delar.

Eleven använder med gott handlag teknisk utrustning och lämpliga verktyg samt utför efter samråd med handledare daglig service av avverkningsmaskinerna enligt instruktioner. Dessutom löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår. Resultatet av arbetet är tillfredsställande.

Eleven arbetar säkert och ergonomiskt med avverkningsmaskinerna. Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer. När arbetet är utfört gör eleven en välgrundad bedömning av arbetsresultatet och rapporterar det.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven beskriver utförligt och nyanserat konstruktion och funktion av samt användningsområden för avverkningsmaskiner och teknisk utrustning.

Eleven följer arbetsinstruktioner samt kör och manövrerar efter samråd med handledare avverkningsmaskiner för att utföra arbetsuppgifter. Under körningen orsakar eleven ett minimum av skador på virke, kvarvarande bestånd, mark, miljö, natur och kulturvärden. I arbetet särskiljer eleven med säkerhet virkessortimenten för vidaretransport med skotare. Eleven gör också en avancerad ekonomisk kalkyl på ett avverkningsuppdrag och tar i kalkylen hänsyn till kvalitet, säkerhet och miljö. Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat kalkylens olika delar.

Eleven använder med mycket gott handlag teknisk utrustning och lämpliga verktyg samt utför efter samråd med handledare daglig service av avverkningsmaskinerna enligt instruktioner. Dessutom löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår. Resultatet av arbetet är gott.

Eleven arbetar säkert och ergonomiskt med avverkningsmaskinerna. Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer. När arbetet är utfört gör eleven en välgrundad och nyanserad bedömning av arbetsresultatet och rapporterar det.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Program där kursen förekommer

search