Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Jakt och viltvård 1 (SKOJAK01)

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY2011
  • Gäller från: 2023-07-01
  • Senast ändrad: 2023-10-06
  • Grundförfattning: 2011:144
  • Ändringsförfattning: 2022:423

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

Biologisk grund

  • Växtarter och djurarter i olika biotoper.
  • Sjukdomar och skador hos vilt.
  • Faktorer som påverkar viltstammarnas utveckling.
  • Skogsbrukets påverkan på viltfaunan.

Arbetsuppgifter

  • Tolkning av viltvårdsplaner.
  • Tillverkning av olika anordningar som används inom jakt och viltvård, till exempel jakttorn, fällor och utfodringsautomater.
  • Viltinventering och viltvårdsåtgärder, till exempel anläggning av viltåkrar och planteringar.
  • Jakt, jaktmetoder och jaktetik.
  • Användning av teknisk utrustning.
  • Jaktvapen och deras hantering.
  • Tillvaratagande av fällt vilt.

Arbetsmiljö, säkerhetsfrågor och bestämmelser

  • Arbetsmiljö, ergonomi och säkerhet i samband med jakt och viltvård.
  • Etiska ställningstaganden i samband med jakt och viltvård.
  • Lagar och andra bestämmelser i samband med jakt och viltvård, till exempel jaktlagstiftning och miljölagstiftning.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven redogör översiktligt för olika djur- och växtarter i olika biotoper samt för deras behov och hur man kan påverka deras livsbetingelser. Dessutom beskriver eleven översiktligt vanliga sjukdomar och skador hos viltet. I samband med fältstudier beskriver eleven översiktligt lämpliga åtgärder som påverkar artsammansättningen i olika biotoper och därmed gynnar viltet.

Eleven tolkar i samråd med handledare viltvårdsplaner. Eleven följer också instruktioner och genomför i samråd med handledare avgränsade arbetsuppgifter inom jakt och viltvård. Dessutom utför eleven i samråd med handledare viltinventeringar. Resultatet av arbetet är tillfredsställande. I arbetet använder eleven olika jaktmetoder, jaktvapen, redskap och annan utrustning samt drar enkla slutsatser om hur olika metoder och utrustning påverkar jaktresultatet. Dessutom löser eleven i samråd med handledare de problem som uppstår. När arbetet är utfört vårdar eleven i samråd med handledare utrustningen samt tillvaratar i samråd med handledare det fällda viltet.

Eleven arbetar säkert, ergonomiskt och etiskt samt tar hänsyn till miljön. Dessutom redogör eleven översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör jakt och viltvård.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven redogör utförligt för olika djur- och växtarter i olika biotoper samt för deras behov och hur man kan påverka deras livsbetingelser. Dessutom beskriver eleven utförligt vanliga sjukdomar och skador hos viltet. I samband med fältstudier beskriver eleven utförligt lämpliga åtgärder som påverkar artsammansättningen i olika biotoper och därmed gynnar viltet.

Eleven tolkar efter samråd med handledare viltvårdsplaner. Eleven följer också instruktioner och genomför efter samråd med handledare sammanhållna arbetsuppgifter inom jakt och viltvård. Dessutom utför eleven efter samråd med handledare viltinventeringar. Resultatet av arbetet är tillfredsställande. I arbetet använder eleven olika jaktmetoder, jaktvapen, redskap och annan utrustning samt drar välgrundade slutsatser om hur olika metoder och utrustning påverkar jaktresultatet. Dessutom löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår. När arbetet är utfört vårdar eleven efter samråd med handledare utrustningen samt tillvaratar efter samråd med handledare det fällda viltet.

Eleven arbetar säkert, ergonomiskt och etiskt samt tar hänsyn till miljön. Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör jakt och viltvård.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven redogör utförligt och nyanserat för olika djur- och växtarter i olika biotoper samt för deras behov och hur man kan påverka deras livsbetingelser. Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat vanliga sjukdomar och skador hos viltet. I samband med fältstudier beskriver eleven utförligt och nyanserat lämpliga åtgärder som påverkar artsammansättningen i olika biotoper och därmed gynnar viltet.

Eleven tolkar efter samråd med handledare viltvårdsplaner. Eleven följer också instruktioner och genomför efter samråd med handledare sammanhållna arbetsuppgifter inom jakt och viltvård. Dessutom utför eleven efter samråd med handledare viltinventeringar. Resultatet av arbetet är gott. I arbetet använder eleven olika jaktmetoder, jaktvapen, redskap och annan utrustning samt drar välgrundade och nyanserade slutsatser om hur olika metoder och utrustning påverkar jaktresultatet. Dessutom löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår. När arbetet är utfört vårdar eleven efter samråd med handledare utrustningen samt tillvaratar efter samråd med handledare det fällda viltet.

Eleven arbetar säkert, ergonomiskt och etiskt samt tar hänsyn till miljön. Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör jakt och viltvård.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Program där kursen förekommer

search