Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Mångbruk av skog (SKOMÅN0)

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY2011
  • Gäller från: 2023-07-01
  • Senast ändrad: 2023-10-06
  • Grundförfattning: 2011:144
  • Ändringsförfattning: 2022:423

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

Mångbruk

  • Skogsbrukets historiska utveckling och framtida utvecklingsmöjligheter samt skogsnäringarnas betydelse för samhällsekonomin och för hållbar utveckling.
  • Skogsfastighetens produktionsvärden, naturvärden, kulturmiljövärden och sociala värden med utgångspunkt i praktiska exempel.
  • Friluftslivets historiska utveckling samt framtida möjligheter till naturupplevelser.
  • Skogsbruksplaner, viltvårdsplaner, naturvårdsplaner och andra planeringsunderlag inom mångbruk av skog.
  • Vanliga djurarter, växtarter och vattenlevande organismer i skogliga biotoper.

Arbetsuppgifter

  • Arbetsuppgifter inom skogsbruk, skogsvård, landskapsvård, viltvård och vattenvård, till exempel röjning av kulturmiljöer och anläggning av naturstigar.
  • Orientering i skog och mark med hjälp av karta, kompass och GPS.
  • Mätteknik, till exempel utsättning, avvägning och inmätning med aktuell teknisk utrustning.

Arbetsmiljö, säkerhetsfrågor och bestämmelser

  • Arbetsmiljö, ergonomi och säkerhet vid förekommande arbeten.
  • Brandförebyggande åtgärder.
  • Miljölagstiftning för skydd av natur- och kulturmiljöer.
  • Skogsvårdslagens portalparagraf samt certifieringssystem för miljögodkänt skogsbruk.
  • Allemansrätten.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven redogör översiktligt för skogsbrukets historia samt för skogens biologiska, kulturella, sociala och ekonomiska värden. Dessutom redogör eleven översiktligt för olika planer som används i samband med mångbruk av skog. I samband med fältstudier beskriver eleven översiktligt olika skogliga biotoper. Eleven identifierar också med viss säkerhet och namnger ett fåtal växter och djur i aktuell biotop. Dessutom förklarar eleven översiktligt ekologiska samband i biotopen samt biotopens förutsättningar för olika växt- och djurarter.

Eleven följer instruktioner och genomför i samråd med handledare avgränsade arbetsuppgifter inom mångbruk av skog. Resultatet av arbetet är tillfredsställande. I arbetet använder eleven med viss säkerhet karta, kompass och GPS för att orientera sig i skog och mark. Dessutom löser eleven i samråd med handledare de problem som uppstår. Eleven arbetar säkert, ergonomiskt och etiskt samt tar hänsyn till miljön. Dessutom redogör eleven översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i samband med skogsbruk och friluftsliv.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven redogör utförligt för skogsbrukets historia samt för skogens biologiska, kulturella, sociala och ekonomiska värden. Dessutom redogör eleven utförligt för olika planer som används i samband med mångbruk av skog. I samband med fältstudier beskriver eleven utförligt olika skogliga biotoper. Eleven identifierar också med viss säkerhet och namnger flera växter och djur i aktuell biotop. Dessutom förklarar eleven utförligt ekologiska samband i biotopen samt biotopens förutsättningar för olika växt- och djurarter.

Eleven följer instruktioner och genomför efter samråd med handledare sammanhållna arbetsuppgifter inom mångbruk av skog. Resultatet av arbetet är tillfredsställande. I arbetet använder eleven med viss säkerhet karta, kompass och GPS för att orientera sig i skog och mark. Dessutom löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår. Eleven arbetar säkert, ergonomiskt och etiskt samt tar hänsyn till miljön. Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i samband med skogsbruk och friluftsliv.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven redogör utförligt och nyanserat för skogsbrukets historia samt för skogens biologiska, kulturella, sociala och ekonomiska värden. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för olika planer som används i samband med mångbruk av skog. I samband med fältstudier beskriver eleven utförligt och nyanserat olika skogliga biotoper. Eleven identifierar också med säkerhet och namnger flera växter och djur i aktuell biotop. Dessutom förklarar eleven utförligt och nyanserat ekologiska samband i biotopen samt biotopens förutsättningar för olika växt- och djurarter.

Eleven följer instruktioner och genomför efter samråd med handledare sammanhållna arbetsuppgifter inom mångbruk av skog. Resultatet av arbetet är gott. I arbetet använder eleven med säkerhet karta, kompass och GPS för att orientera sig i skog och mark. Dessutom löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår. Eleven arbetar säkert, ergonomiskt och etiskt samt tar hänsyn till miljön. Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i samband med skogsbruk och friluftsliv.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Program där kursen förekommer

search