Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Socialt arbete 1 (SOCSOC01)

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY2011
  • Gäller från: 2023-07-01
  • Senast ändrad: 2023-10-06
  • Grundförfattning: 2011:144
  • Ändringsförfattning: 2022:423

Om kursen

Undervisning i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Framväxt och organisation av samhällets socialpolitik och socialt arbete.
  • Sociala myndigheter och ombudsmän, deras funktioner och roller i samhället.
  • Samhällets hantering av sociala frågor avseende samhällsplanering, utsatta gruppers levnadsvillkor och samhällets stödinsatser.
  • Centrala begrepp och teorier inom sociala verksamheter.
  • Lagar och förordningar för social verksamhet, däribland offentlighets- och sekretesslagen och socialtjänstlagen.
  • Bestämmelser och praxis när det gäller arbetsmiljö och säkerhet samt yrkesetik inom sociala verksamheter.
  • Vanligt förekommande arbetsuppgifter inom sociala verksamheter.
  • Planering och dokumentation av uppgifter och aktiviteter inom sociala verksamheter.
  • Kommunikation, samarbete och samverkan med människor i sociala sammanhang inom aktuellt yrkesområde.
  • Attityder till och värderingar av människors levnadsvillkor.
  • Kritisk bearbetning av information från olika källor.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven beskriver översiktligt sociala verksamheter. Dessutom redogör eleven översiktligt för hur sociala frågor hanteras i samhället. I beskrivningar och redogörelser använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.

Eleven redogör översiktligt för olika lagar och andra bestämmelser som styr verksamheterna och tar utgångspunkt i dem i sitt arbete.

Eleven planerar, organiserar och utför vanligt förekommande enkla arbetsuppgifter, i samråd med handledare, och på ett yrkesmässigt sätt. Eleven gör en enkel dokumentation av utförda uppgifter och aktiviteter. I dokumentationen använder eleven med viss säkerhet relevanta begrepp.

Eleven anpassar med viss säkerhet sin kommunikation till mottagaren och samarbetar med andra.

Eleven diskuterar översiktligt egna, andras och samhällets attityder, värderingar och handlingar i relation till arbetsuppgifterna. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter och visar respekt för andras åsikter.

Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven beskriver utförligt sociala verksamheter. Dessutom redogör eleven utförligt för hur sociala frågor hanteras i samhället. I beskrivningar och redogörelser använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.

Eleven redogör utförligt för olika lagar och andra bestämmelser som styr verksamheterna och tar utgångspunkt i dem i sitt arbete.

Eleven planerar, organiserar och utför vanligt förekommande arbetsuppgifter, efter samråd med handledare, och på ett yrkesmässigt sätt. Eleven gör en noggrann dokumentation av utförda uppgifter och aktiviteter. I dokumentationen använder eleven med viss säkerhet relevanta begrepp.

Eleven anpassar med viss säkerhet sin kommunikation till mottagaren och samarbetar med andra.

Eleven diskuterar utförligt egna, andras och samhällets attityder, värderingar och handlingar i relation till arbetsuppgifterna. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter och visar respekt för andras åsikter.

Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven beskriver utförligt och nyanserat sociala verksamheter. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för hur sociala frågor hanteras i samhället. I beskrivningar och redogörelser använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.

Eleven redogör utförligt för olika lagar och andra bestämmelser som styr verksamheterna och tar utgångspunkt i dem i sitt arbete.

Eleven planerar, organiserar och utför vanligt förekommande arbetsuppgifter, efter samråd med handledare, och på ett yrkesmässigt sätt. Eleven gör en noggrann och utförlig dokumentation av utförda uppgifter och aktiviteter. I dokumentationen använder eleven med säkerhet relevanta begrepp.

Eleven anpassar med säkerhet sin kommunikation till mottagaren och samarbetar med andra.

Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna, andras och samhällets attityder, värderingar och handlingar i relation till arbetsuppgifterna. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med välgrundade och nyanserade omdömen.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Program där kursen förekommer

search