Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Socialt arbete 2 (SOCSOC02)

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY2011
  • Gäller från: 2023-07-01
  • Senast ändrad: 2023-10-06
  • Grundförfattning: 2011:144
  • Ändringsförfattning: 2022:423

Om kursen

Undervisning i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Offentliga, frivilliga och privata sociala verksamheter, deras organisationer, innehåll och ideologier samt roller i samhället.
  • Samhällets hantering av sociala frågor avseende samhällsplanering, utsatta gruppers levnadsvillkor och samhällets stödinsatser, dess konsekvenser och möjliga lösningar.
  • Lagar, förordningar, internationella överenskommelser och riktlinjer för sociala verksamheter, däribland Offentlighets- och sekretesslagen och Socialtjänstlagen.
  • Etiska frågeställningar inom sociala verksamheter.
  • Etiska begrepp och riktlinjer, förhållningssätt, normer och värdekonflikter inom social verksamhet.
  • Arbete med vanligt förkommande arbetsuppgifter inom sociala verksamheter.
  • Planering, genomförande, utvärdering och dokumentation av uppgifter och aktiviteter inom sociala verksamheter.
  • Yrkesroll och ledarskap inom sociala verksamheter.
  • Kommunikation, samarbete och samverkan med människor i olika sociala sammanhang inom aktuellt yrkesområde.
  • Attityder till och värderingar av människors olika levnadsvillkor.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven beskriver översiktligt sociala verksamheter. Dessutom redogör eleven översiktligt för hur sociala frågor hanteras i samhället. Eleven redogör även översiktligt för olika lagar och andra bestämmelser som styr verksamheterna och tar utgångspunkt i dem i sitt arbete.

Eleven planerar, organiserar och utför vanligt förekommande enkla arbetsuppgifter, i samråd med handledare, och på ett yrkesmässigt sätt. Eleven gör en enkel dokumentation av utförda uppgifter och aktiviteter. I dokumentationen använder eleven med viss säkerhet relevanta begrepp. När arbetet är utfört utvärderar eleven uppgifterna och aktiviteterna med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

Eleven anpassar med viss säkerhet sin kommunikation till mottagaren och samarbetar med andra.

Eleven diskuterar översiktligt egna, andras och samhällets attityder, värderingar och handlingar i relation till arbetsuppgifterna. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter och visar respekt för andras åsikter.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven beskriver utförligt sociala verksamheter. Dessutom redogör eleven utförligt för hur sociala frågor hanteras i samhället. Eleven redogör även utförligt för olika lagar och andra bestämmelser som styr verksamheterna och tar utgångspunkt i dem i sitt arbete.

Eleven planerar, organiserar och utför vanligt förekommande arbetsuppgifter, efter samråd med handledare, och på ett yrkesmässigt sätt. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar sin utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. Eleven gör en noggrann dokumentation av utförda uppgifter och aktiviteter. I dokumentationen använder eleven med viss säkerhet relevanta begrepp. När arbetet är utfört utvärderar eleven uppgifterna och aktiviteterna med välgrundade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

Eleven anpassar med viss säkerhet sin kommunikation till mottagaren och samarbetar med andra.

Eleven diskuterar utförligt egna, andras och samhällets attityder, värderingar och handlingar i relation till arbetsuppgifterna. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter och visar respekt för andras åsikter.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven beskriver utförligt och nyanserat sociala verksamheter. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för hur sociala frågor hanteras i samhället. Eleven redogör även utförligt för olika lagar och andra bestämmelser som styr verksamheterna och tar utgångspunkt i dem i sitt arbete.

Eleven planerar, organiserar och utför vanligt förekommande komplexa arbetsuppgifter, efter samråd med handledare, och på ett yrkesmässigt sätt samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. Eleven gör en noggrann och utförlig dokumentation av utförda uppgifter och aktiviteter. I dokumentationen använder eleven med säkerhet relevanta begrepp. När arbetet är utfört utvärderar eleven uppgifterna och aktiviteterna med välgrundade och nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

Eleven anpassar med säkerhet sin kommunikation till mottagaren och samarbetar med andra.

Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna, andras och samhällets attityder, värderingar och handlingar i relation till arbetsuppgifterna. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Program där kursen förekommer

search