Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Trädgårdsanläggning 2 (TRDTRÄ02)

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY2011
  • Gäller från: 2023-07-01
  • Senast ändrad: 2023-10-06
  • Grundförfattning: 2011:144
  • Ändringsförfattning: 2022:423

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Genomförande av planerade arbetsuppgifter, till exempel anläggning av hårdgjorda ytor samt anläggning av växtbäddar och planteringsytor.
  • Montering av fast utrustning, till exempel lekutrustning.
  • Säkerhet och ergonomi.
  • Lagar och andra bestämmelser inom området, till exempel plan- och bygglagen.
  • Planering, genomförande och utvärdering av en mindre trädgårdsanläggning – från idé till färdig anläggning.
  • Planering av gröna miljöer för olika brukargrupper och funktioner.
  • Ekonomiska beräkningar.
  • Färg och form, skissteknik samt materialval och växtval.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven organiserar, planerar och utför i samråd med handledare arbetsuppgifter inom trädgårdsanläggning. I arbetet använder eleven med visst handlag aktuell teknisk utrustning och handredskap. Resultatet av arbetet är tillfredsställande. Eleven löser i samråd med handledare de problem som uppstår. Eleven tar ansvar för, och arbetar säkert och ergonomiskt med, den tekniska utrustning och de handredskap som används. Dessutom redogör eleven översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.

Eleven utarbetar i samråd med handledare förslag till en trädgårdsanläggning för en vald brukargrupp. I arbetet redogör eleven översiktligt för på vilket sätt trädgårdsanläggningens funktion är anpassad till den valda brukargruppen. I förslaget ingår en enkel ekonomisk kalkyl samt materialval och växtval för trädgårdsanläggningen. Eleven motiverar översiktligt dessa val samt gör enkla bedömningar av trädgårdsanläggningens estetiska uttryck.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven organiserar, planerar och utför efter samråd med handledare arbetsuppgifter inom trädgårdsanläggning. I arbetet använder eleven med gott handlag aktuell teknisk utrustning och handredskap. Resultatet av arbetet är tillfredsställande. Eleven löser efter samråd med handledare de problem som uppstår. Eleven tar ansvar för, och arbetar säkert och ergonomiskt med, den tekniska utrustning och de handredskap som används. Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.

Eleven utarbetar efter samråd med handledare förslag till en trädgårdsanläggning för en vald brukargrupp. I arbetet redogör eleven utförligt för på vilket sätt trädgårdsanläggningens funktion är anpassad till den valda brukargruppen. I förslaget ingår en ekonomisk kalkyl samt materialval och växtval för trädgårdsanläggningen. Eleven motiverar utförligt dessa val samt gör välgrundade bedömningar av trädgårdsanläggningens estetiska uttryck.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven organiserar, planerar och utför efter samråd med handledare arbetsuppgifter inom trädgårdsanläggning. I arbetet använder eleven med mycket gott handlag aktuell teknisk utrustning och handredskap. Resultatet av arbetet är gott. Eleven löser efter samråd med handledare de problem som uppstår. Eleven tar ansvar för, och arbetar säkert och ergonomiskt med, den tekniska utrustning och de handredskap som används. Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.

Eleven utarbetar efter samråd med handledare förslag till en trädgårdsanläggning för en vald brukargrupp. I arbetet redogör eleven utförligt och nyanserat för på vilket sätt trädgårdsanläggningens funktion är anpassad till den valda brukargruppen. I förslaget ingår en avancerad ekonomisk kalkyl samt materialval och växtval för trädgårdsanläggningen. Eleven motiverar utförligt och nyanserat dessa val samt gör välgrundade och nyanserade bedömningar av trädgårdsanläggningens estetiska uttryck.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Program där kursen förekommer

search