Trädgårdsodling (TRRTRA0)
Information
- Gå till ämne, Trädgårdsodling
- Poäng: 100
- Gäller från: 2022-07-01
- Senast ändrad: 2022-06-23
- Giltig till: Ej angivet
Om kursen
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Arbetsuppgifter
- Arbete med förökning, skötsel och skörd av trädgårdsväxter.
- Arbete med jordbearbetning, jordförbättring, bevattning, gödsling och marktäckning.
- Hantering, förvaring och lagring av trädgårdsväxter.
- Användning av maskiner, handredskap och annan teknisk utrustning för arbetsuppgifter inom trädgårdsodling.
- Fältstudier för uppföljning av växternas utveckling.
Arbetsmiljö och säkerhetsfrågor
- Ergonomi, arbetsmiljö- och säkerhetsfrågor i samband med trädgårdsodling.
Biologisk grund
- Tillväxtfaktorernas betydelse för växtval, tillväxt, odlingsplanering, skötsel och växtkvalitet.
- Odlingsjordar, markförhållanden, växtföljder, växtnäringsämnen och växters behov av växtnäring.
- Klimat och klimatets inverkan på odlingsresultatet.
- Ogräs i olika utvecklingsstadier, spridningsbiologi och val av bekämpningsmetod.
- Vanliga växtsjukdomar och skadedjur på trädgårdsväxter. Symtom och motåtgärder.
- Odlingssystem för hållbar produktion.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven följer arbetsinstruktioner och utför i samråd med handledare arbetsuppgifter inom trädgårdsodling med aktuell teknisk utrustning. Resultatet av arbetet är tillfredsställande. I arbetet löser eleven i samråd med handledare de problem som uppstår. Eleven arbetar säkert och ergonomiskt riktigt med den tekniska utrustningen.
Eleven redogör översiktligt för hur förökning av trädgårdsväxter genomförs och hur olika jordar passar för olika växtslag samt för klimatets inverkan på odlingsresultatet. Dessutom ger eleven enkla exempel på jordförbättrande åtgärder. Redogörelsen innehåller enkla motiv till varför olika jordar passar för olika växtslag samt enkla förklaringar till varför olika växter har olika krav och hur jordförbättring kan påverka odlingsresultatet. Eleven redogör också översiktligt för vattnets, vattenkvalitetens och dräneringens betydelse för växternas utveckling i samband med trädgårdsodling. Redogörelsen innehåller enkla biologiska förklaringar till vattnets och dräneringens centrala roll för odlingsresultatet.
I samband med fältstudier beskriver eleven översiktligt växternas utveckling och kvalitet samt identifierar med viss säkerhet ett begränsat antal vanliga ogräs, växtsjukdomar och skadedjur på trädgårdsväxter. Dessutom redogör eleven översiktligt för de skador som ogräs, växtsjukdomar och skadedjur kan förorsaka samt för lämpliga förebyggande åtgärder och direkta motåtgärder. Redogörelsen innehåller enkla biologiska förklaringar.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven följer arbetsinstruktioner och utför efter samråd med handledare arbetsuppgifter inom trädgårdsodling med aktuell teknisk utrustning. Resultatet av arbetet är tillfredsställande. I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår. Eleven arbetar säkert och ergonomiskt riktigt med den tekniska utrustningen.
Eleven redogör utförligt för hur förökning av trädgårdsväxter genomförs och hur olika jordar passar för olika växtslag samt för klimatets inverkan på odlingsresultatet. Dessutom ger eleven välgrundade exempel på jordförbättrande åtgärder. Redogörelsen innehåller välgrundade motiv till varför olika jordar passar för olika växtslag samt välgrundade förklaringar till varför olika växter har olika krav och hur jordförbättring kan påverka odlingsresultatet. Eleven redogör också utförligt för vattnets, vattenkvalitetens och dräneringens betydelse för växternas utveckling i samband med trädgårdsodling. Redogörelsen innehåller välgrundade biologiska förklaringar till vattnets och dräneringens centrala roll för odlingsresultatet.
I samband med fältstudier beskriver eleven utförligt växternas utveckling och kvalitet samt identifierar med viss säkerhet ett begränsat antal vanliga ogräs, växtsjukdomar och skadedjur på trädgårdsväxter. Dessutom redogör eleven utförligt för de skador som ogräs, växtsjukdomar och skadedjur kan förorsaka samt för lämpliga förebyggande åtgärder och direkta motåtgärder. Redogörelsen innehåller välgrundade biologiska förklaringar.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven följer arbetsinstruktioner och utför efter samråd med handledare arbetsuppgifter inom trädgårdsodling med aktuell teknisk utrustning. Resultatet av arbetet är gott. I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår. Eleven arbetar säkert och ergonomiskt riktigt med den tekniska utrustningen.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för hur förökning av trädgårdsväxter genomförs och hur olika jordar passar för olika växtslag samt för klimatets inverkan på odlingsresultatet. Dessutom ger eleven välgrundade och nyanserade exempel på jordförbättrande åtgärder. Redogörelsen innehåller välgrundade och nyanserade motiv till varför olika jordar passar för olika växtslag samt välgrundade och nyanserade förklaringar till varför olika växter har olika krav och hur jordförbättring kan påverka odlingsresultatet. Eleven redogör också utförligt och nyanserat för vattnets, vattenkvalitetens och dräneringens betydelse för växternas utveckling i samband med trädgårdsodling. Redogörelsen innehåller välgrundade och nyanserade biologiska förklaringar till vattnets och dräneringens centrala roll för odlingsresultatet.
I samband med fältstudier beskriver eleven utförligt och nyanserat växternas utveckling och kvalitet samt identifierar med säkerhet ett begränsat antal vanliga ogräs, växtsjukdomar och skadedjur på trädgårdsväxter. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för de skador som ogräs, växtsjukdomar och skadedjur kan förorsaka samt för lämpliga förebyggande åtgärder och direkta motåtgärder. Redogörelsen innehåller välgrundade och nyanserade biologiska förklaringar.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Program där kursen förekommer
Namn | Kod | Version | Kurstyp |
---|---|---|---|
Naturbruksprogrammet | NB | 21 | Programfördjupningskurser, Inriktningar |
Visar träffar 1 - 1 |