Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Utställningsdesign 2 (UTSUTS02)

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY2011
  • Gäller från: 2023-07-01
  • Senast ändrad: 2023-10-06
  • Grundförfattning: 2011:144
  • Ändringsförfattning: 2022:423

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Fördjupat arbete med butiks- och fönsterexponeringar, utställningar, mässor och event samt med projektering och gestaltning.
  • Lagar och andra bestämmelser inom området.
  • Metoder för analys, dokumentation och utvärdering av egna och andras idéer i olika exponerings- och utställningsproduktioner.
  • Intern och extern marknadsföring samt marknadsföringens funktion som bärare av budskap.
  • Presentationstekniker i form av texter, ljud, bilder och modeller.
  • Fördjupat modellarbete.
  • Form- och innehållskomposition, problemlösning och kvalitetstänkande.
  • Fördjupad matchning och koordinering.
  • Färgsystem, belysning och ljudteknik.
  • Fördjupad digital teknik och teknisk utrustning.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven planerar, organiserar och utför i samråd med handledare projektering och exponering inom ett eller flera områden för butiks- och fönsterexponeringar, utställningar, mässor och event. Detta görs utifrån lagar och andra bestämmelser. I arbetet tar eleven med viss säkerhet fram idéer med hänsyn till den tänkta målgruppen och det budskap som ska förmedlas. Eleven diskuterar också översiktligt andras idéer i olika exponerings- och utställningsproduktioner. Dessutom redogör eleven översiktligt för marknadsföringens funktion som bärare av budskap. Eleven presenterar sina idéer med hjälp av både manuella och digitala presentationstekniker i form av texter, ljud, bilder och modeller.

Eleven realiserar i samråd med handledare sina idéer i en exponering eller utställning som är av tillfredsställande teknisk och estetisk kvalitet. I arbetet matchar och koordinerar eleven med viss säkerhet produkter och miljöer utifrån egna och givna kriterier. Dessutom arbetar eleven i samråd med handledare med färgsättning samt form- och innehållskomposition. I arbetet använder eleven med viss säkerhet digital teknik och teknisk utrustning.

När arbetsuppgiften är utförd diskuterar eleven översiktligt på vilket sätt exponeringen eller utställningen är anpassad till målgruppen och hur väl den förstärker budskap och upplevelser. Dessutom motiverar eleven med enkla omdömen de val som har gjorts under arbetet.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven planerar, organiserar och utför efter samråd med handledare projektering och exponering inom ett eller flera områden för butiks- och fönsterexponeringar, utställningar, mässor och event. Detta görs utifrån lagar och andra bestämmelser. I arbetet tar eleven med viss säkerhet fram idéer med hänsyn till den tänkta målgruppen och det budskap som ska förmedlas. Eleven diskuterar också utförligt andras idéer i olika exponerings- och utställningsproduktioner. Dessutom redogör eleven utförligt för marknadsföringens funktion som bärare av budskap. Eleven presenterar sina idéer med hjälp av både manuella och digitala presentationstekniker i form av texter, ljud, bilder och modeller.

Eleven realiserar efter samråd med handledare sina idéer i en exponering eller utställning som är av tillfredsställande teknisk och estetisk kvalitet. I arbetet matchar och koordinerar eleven med viss säkerhet produkter och miljöer utifrån egna och givna kriterier. Dessutom arbetar eleven efter samråd med handledare med färgsättning samt form- och innehållskomposition. I arbetet använder eleven med viss säkerhet digital teknik och teknisk utrustning.

När arbetsuppgiften är utförd diskuterar eleven utförligt på vilket sätt exponeringen eller utställningen är anpassad till målgruppen och hur väl den förstärker budskap och upplevelser. Dessutom motiverar eleven med nyanserade omdömen de val som har gjorts under arbetet.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven planerar, organiserar och utför efter samråd med handledare projektering och exponering inom ett eller flera områden för butiks- och fönsterexponeringar, utställningar, mässor och event. Detta görs utifrån lagar och andra bestämmelser. I arbetet tar eleven med säkerhet fram idéer med hänsyn till den tänkta målgruppen och det budskap som ska förmedlas. Eleven diskuterar också utförligt och nyanserat andras idéer i olika exponerings- och utställningsproduktioner. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för marknadsföringens funktion som bärare av budskap. Eleven presenterar sina idéer med hjälp av både manuella och digitala presentationstekniker i form av texter, ljud, bilder och modeller.

Eleven realiserar efter samråd med handledare sina idéer i en exponering eller utställning som är av god teknisk och estetisk kvalitet. I arbetet matchar och koordinerar eleven med säkerhet produkter och miljöer utifrån egna och givna kriterier. Dessutom arbetar eleven efter samråd med handledare med färgsättning samt form- och innehållskomposition. I arbetet använder eleven med säkerhet digital teknik och teknisk utrustning. Vid behov gör eleven anpassningar under arbetets gång.

När arbetsuppgiften är utförd diskuterar eleven utförligt och nyanserat på vilket sätt exponeringen eller utställningen är anpassad till målgruppen och hur väl den förstärker budskap och upplevelser. Dessutom motiverar eleven med nyanserade omdömen de val som har gjorts under arbetet samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Program där kursen förekommer

search