Turistbyråservice (AKTTUR0)
Information
- Gå till ämne, Aktiviteter och värdskap
- Poäng: 100
- Gäller från: 2022-07-01
- Senast ändrad: 2022-05-25
- Giltig till: Ej angivet
Om kursen
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Turistbyråns verksamhetsområde, yrkesroller och arbetsuppgifter.
- Samarbetsparter och centrala organisationer.
- Varumärket Sverige samt dess betydelse och innebörd.
- Resandeströmmar till Sverige från andra länder samt inhemskt resande.
- Faktorer som påverkar resandets utveckling i regionen.
- Lokala förutsättningar och kulturella företeelser inom regionen.
- Närområdets geografi och utbud med hänsyn till bekvämlighet, service, säkerhet och tillgänglighet.
- Samverkan och utformning av avtal med lokala aktörer.
- Auktorisation och kvalitetssäkring av turistbyråverksamhet samt arbete för en hållbar utveckling av regionen.
- Allemansrätten och andra bestämmelser inom området.
- Informationssökning samt kritisk granskning och bearbetning av materialet.
- Planering, marknadsföring och försäljning av arrangemang inom regionen för olika målgrupper.
- Framställning av lokalt informationsmaterial och broschyrer samt uppdatering av webbplats.
- Information och bokning av logi med tonvikt på stuguthyrning, camping och bed and breakfast.
- Service och bemötande samt språkets betydelse i all kommunikation.
- Hantering av positiva och negativa kundreaktioner samt dokumentation och uppföljning.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt turistbyråns verksamhet och vanligt förekommande yrkesroller och arbetsuppgifter. Dessutom beskriver eleven centrala organisationer och samarbetsparter.
Eleven beskriver Sverige som resmål och ger något exempel på sevärdheter för olika målgrupper. Dessutom redogör eleven översiktligt för närområdets geografi samt regionens kulturella företeelser och utbud av aktiviteter. Eleven beskriver översiktligt resandeströmmar till regionen och hur de påverkar utvecklingen.
Eleven planerar och genomför i samråd med handledare enkla arbetsuppgifter av olika slag, med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav. I planeringen väljer eleven i samråd med handledare material, teknisk utrustning och metod som passar för uppgiften. Eleven framställer i samråd med handledare lokalt informationsmaterial och broschyrer samt tar i arbetet hänsyn till miljö och ekonomi. Under arbetets gång upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem i samråd med handledare.
Eleven samverkar och kommunicerar med viss säkerhet med andra samt anpassar med viss säkerhet sitt språk efter situation och mottagare. När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven beskriver utförligt turistbyråns verksamhet och vanligt förekommande yrkesroller och arbetsuppgifter. Dessutom beskriver eleven centrala organisationer och samarbetsparter.
Eleven beskriver Sverige som resmål och ger några exempel på sevärdheter för olika målgrupper. Dessutom redogör eleven utförligt för närområdets geografi samt regionens kulturella företeelser och utbud av aktiviteter. Eleven beskriver utförligt resandeströmmar till regionen och hur de påverkar utvecklingen.
Eleven planerar och genomför efter samråd med handledare enkla arbetsuppgifter av olika slag, med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav. I planeringen väljer eleven efter samråd med handledare material, teknisk utrustning och metod som passar för uppgiften. Eleven framställer efter samråd med handledare lokalt informationsmaterial och broschyrer samt tar i arbetet hänsyn till miljö och ekonomi. Under arbetets gång upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem efter samråd med handledare.
Eleven samverkar och kommunicerar med viss säkerhet med andra samt anpassar med viss säkerhet sitt språk efter situation och mottagare. När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat turistbyråns verksamhet och vanligt förekommande yrkesroller och arbetsuppgifter. Dessutom beskriver eleven centrala organisationer och samarbetsparter.
Eleven beskriver Sverige som resmål och ger flera exempel på sevärdheter för olika målgrupper samt ger förslag på nya tänkbara attraktioner. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för närområdets geografi samt regionens kulturella företeelser och utbud av aktiviteter. Eleven beskriver utförligt och nyanserat resandeströmmar till regionen och hur de påverkar utvecklingen.
Eleven planerar och genomför efter samråd med handledare arbetsuppgifter av olika slag, med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav. I planeringen väljer eleven efter samråd med handledare material, teknisk utrustning och metod som passar för uppgiften Eleven framställer efter samråd med handledare lokalt informationsmaterial och broschyrer samt tar i arbetet hänsyn till miljö och ekonomi. Under arbetets gång upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem efter samråd med handledare.
Eleven samverkar och kommunicerar med säkerhet med andra samt anpassar med säkerhet sitt språk efter situation och mottagare. När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.