Hela sveriges kurser och ämnen

Animation – specialisering, ANIANI00S

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY2011
  • Gäller från: 2023-07-01
  • Senast ändrad: 2023-10-06
  • Grundförfattning: 2011:144
  • Ändringsförfattning: 2022:423

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Produktionsprocessen: idé, synopsis, manus och storyboard, genomförande, efterbearbetning och publicering.
  • Dokumentation och värdering av den pågående processen.
  • Kombination av olika tekniska verktyg för animation inom valt material.
  • Effektanimation, till exempel vatten, rök och eld.
  • Det egna bildspråket och hur man kan utveckla sitt bildspråk.
  • Lagar och andra bestämmelser om upphovsrätt.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven skapar animationer med berättarkomponenter och dramaturgi. Dessutom använder eleven med viss säkerhet synopsis, manus och storyboard, genomför produktionen med tillfredsställande resultat samt efterbearbetar och publicerar med viss säkerhet produktionen. I arbetet använder och blandar eleven med viss säkerhet både traditionella och nya tekniker. Dessutom använder eleven med viss säkerhet effektanimationer. När arbetet är genomfört gör eleven en enkel dokumentation av sitt arbete samt utvärderar med enkla omdömen sitt arbete och resultat.

Eleven registrerar rörelse, rytm, tempo och kroppars fysiska egenskaper, diskuterar översiktligt hur detta kan uttryckas i animationer samt omsätter det med viss säkerhet till animationer. I arbetet använder eleven med viss säkerhet fotolista och tidslinje. Eleven formar med viss säkerhet ett eget bildspråk och beskriver det översiktligt.

Eleven använder relevanta begrepp för animation med viss säkerhet.

Eleven samverkar med viss säkerhet med andra vid planering och produktion av animationer samt diskuterar översiktligt olika arbetssätt med andra. Eleven söker med viss säkerhet kunskap, tar ansvar för sitt eget arbete och ger enkla förslag på hur arbetet kan förbättras.

Eleven diskuterar översiktligt några kvalitativa aspekter samt gör enkla bedömningar av några kvaliteter i såväl egna som andras animationer utifrån animationens historia och användningsområden.

Eleven redogör översiktligt för etiska frågor, arbetsmiljöfrågor samt för lagar och andra bestämmelser om upphovsrätt. I sitt eget arbete följer eleven lagarna och bestämmelserna.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven skapar animationer med genomtänkta berättarkomponenter och genomtänkt dramaturgi. Dessutom använder eleven med viss säkerhet synopsis, manus och storyboard, genomför produktionen med tillfredsställande resultat samt efterbearbetar och publicerar med viss säkerhet produktionen. I arbetet använder och blandar eleven med viss säkerhet både traditionella och nya tekniker. Dessutom använder eleven med viss säkerhet effektanimationer. När arbetet är genomfört gör eleven en noggrann dokumentation av sitt arbete samt utvärderar med enkla omdömen sitt arbete och resultat.

Eleven registrerar rörelse, rytm, tempo och kroppars fysiska egenskaper, diskuterar utförligt hur detta kan uttryckas i animationer samt omsätter det med viss säkerhet till animationer. I arbetet använder eleven med viss säkerhet fotolista och tidslinje. Eleven formar med viss säkerhet ett eget bildspråk, beskriver det utförligt och utvecklar det i någon riktning.

Eleven använder relevanta begrepp för animation med viss säkerhet.

Eleven samverkar med viss säkerhet med andra vid planering och produktion av animationer samt diskuterar utförligt olika arbetssätt med andra. Eleven söker med viss säkerhet kunskap, tar ansvar för sitt eget arbete och ger välgrundade förslag på hur arbetet kan förbättras.

Eleven diskuterar utförligt flera kvalitativa aspekter samt gör välgrundade bedömningar av flera olika kvaliteter i såväl egna som andras animationer utifrån animationens historia och användningsområden.

Eleven redogör utförligt för etiska frågor, arbetsmiljöfrågor samt för lagar och andra bestämmelser om upphovsrätt. I sitt eget arbete följer eleven lagarna och bestämmelserna.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven skapar animationer med genomtänkta och tydliga berättarkomponenter och genomtänkt och tydlig dramaturgi. Dessutom använder eleven med säkerhet synopsis, manus och storyboard, genomför produktionen med gott resultat samt efterbearbetar och publicerar med säkerhet produktionen. I arbetet använder och blandar eleven med säkerhet både traditionella och nya tekniker. Dessutom använder eleven med säkerhet effektanimationer. När arbetet är genomfört gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av sitt arbete samt utvärderar med nyanserade omdömen sitt arbete och resultat.

Eleven registrerar rörelse, rytm, tempo och kroppars fysiska egenskaper, diskuterar utförligt och nyanserat hur detta kan uttryckas i animationer samt omsätter det med säkerhet till detaljrika animationer. I arbetet använder eleven med säkerhet fotolista och tidslinje. Eleven formar med säkerhet ett eget bildspråk, beskriver det utförligt och nyanserat och utvecklar det i någon riktning.

Eleven använder relevanta begrepp för animation med säkerhet.

Eleven samverkar med säkerhet med andra vid planering och produktion av animationer samt diskuterar utförligt och nyanserat olika arbetssätt med andra. Eleven söker med säkerhet kunskap, tar ansvar för sitt eget arbete, presenterar egna idéer och ger välgrundade och nyanserade förslag på hur arbetet kan förbättras.

Eleven diskuterar utförligt och nyanserat flera kvalitativa aspekter samt gör välgrundade och nyanserade bedömningar av flera olika kvaliteter i såväl egna som andras animationer utifrån animationens historia och användningsområden.

Eleven redogör utförligt och nyanserat för etiska frågor, arbetsmiljöfrågor samt för lagar och andra bestämmelser om upphovsrätt. I sitt eget arbete följer eleven lagarna och bestämmelserna.

Program där kursen förekommer

search