Artificiell intelligens 2 (ARTART02)
Information
- Gå till ämne, Artificiell intelligens
- Poäng: 100
- Gäller från: 2024-07-01
- Senast ändrad: 2023-12-12
- Giltig till: Ej angivet
Om kursen
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Artificiell intelligens
- Användningsområden och arbetssätt för AI inom något område, till exempel sociala medier, sjukvård eller transport.
- Tekniker, metoder och algoritmer inom AI.
- Tillämpningar inom AI.
Praktisk användning av AI
- Processen för problemlösning med AI, däribland kvalitetssäkring, idrifttagande och underhåll av lösningen.
- Problemlösning av mer omfattande karaktär med hjälp av AI, till exempel klassificering, objektigenkänning, prediktion, bearbetning av naturligt språk (NLP) och användning av spelagent.
- Algoritmer för problemlösning baserad på AI, till exempel för användning av maskininlärning, spelagent, prediktion och robotik.
- Olika metoders styrkor och svagheter, däribland inom sökning, klassificering och maskininlärning.
- Byggstenar för artificiella neuronnät.
- Metoder för träning av maskininlärningssystem, däribland märkt och omärkt data samt tränings- och testdata.
- Användning och konfigurering av djupa neuronnät.
Förhållningssätt till AI
- Värdering av problemlösning gjord av AI, i jämförelse med hur en människa löser samma problem.
- Konsekvenser av lagar och andra bestämmelser för AI och dess användning.
- Möjligheter med och konsekvenser av AI-användning inom valt område utifrån såväl demokratiska, etiska, sociala, ekonomiska och miljömässiga som säkerhetsmässiga aspekter.
- Riskbedömning av AI-användning i olika situationer.
- Svagheter i maskininlärning med avseende på transparens, logiska förklaringar på resultatmängd av data, val av data och kvalitet på data.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven visar godtagbara kunskaper om AI, dess tillämpningar, tekniker och beståndsdelar.
Eleven använder med viss säkerhet AI för att lösa enkla problem.
Eleven gör enkla jämförelser av mänsklig och artificiell intelligens.
Eleven redogör på ett godtagbart sätt för lagar och andra bestämmelser som gäller för AI.
Eleven för enkla resonemang om möjligheter och risker med AI samt dess konsekvenser för samhället.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven visar goda kunskaper om AI, dess tillämpningar, tekniker och beståndsdelar.
Eleven använder med säkerhet AI för att lösa enkla problem.
Eleven gör välgrundade jämförelser av mänsklig och artificiell intelligens.
Eleven redogör på ett utvecklat sätt för lagar och andra bestämmelser som gäller för AI.
Eleven för utvecklade resonemang om möjligheter och risker med AI samt dess konsekvenser för samhället.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven visar mycket goda kunskaper om AI, dess tillämpningar, tekniker och beståndsdelar.
Eleven använder med god säkerhet AI för att lösa enkla problem.
Eleven gör välgrundade och nyanserade jämförelser av mänsklig och artificiell intelligens.
Eleven redogör på ett välutvecklat sätt för lagar och andra bestämmelser som gäller för AI.
Eleven för utvecklade och nyanserade resonemang om möjligheter och risker med AI samt dess konsekvenser för samhället.