Hela sveriges kurser och ämnen

Banskötsel för hästsport, BANBAN0

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY2011
  • Gäller från: 2023-07-01
  • Senast ändrad: 2023-10-06
  • Grundförfattning: 2011:144
  • Ändringsförfattning: 2022:423

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Olika anläggningsmaterials egenskaper, däribland hållfasthet, packningsförmåga och dräneringsegenskaper.
  • Metoder för att planera arbetet samt beräkningar för att lösa arbetsuppgifter inom banskötsel.
  • För banan specifika arbetsuppgifter utifrån banans konstruktion, användningsområde och funktion.
  • Organisering, planering och genomförande av arbetsuppgifter i samband med banskötsel.
  • Skötselplaner och kostnader kopplat till banskötsel.
  • Arbete med handredskap och med relevant och modern teknisk utrustning.
  • Ergonomi, arbetsmiljö och säkerhet i samband med banskötsel.
  • Lagar och andra bestämmelser med koppling till hästsport och banskötsel, till exempel miljölagstiftning och djurskyddslagstiftning.
  • Bedömning av resultatet, både funktionellt och estetiskt.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven beskriver översiktligt olika material och deras användning inom banskötsel. Eleven redogör översiktligt för olika skötselåtgärder med hänsyn till egenskaper, funktion och klimat. Dessutom upprättar eleven en enkel skötselplan och motiverar översiktligt sina förslag i den. I skötselplanen gör eleven också en enkel kostnadskalkyl.

Eleven organiserar och genomför enkla arbetsuppgifter inom banskötsel. Dessutom löser eleven i samråd med handledare de problem som uppkommer. Resultatet av arbetet är tillfredsställande vad gäller utförande och estetik. I arbetet använder eleven med viss säkerhet material, teknisk utrustning och handredskap.

Eleven arbetar säkert och ergonomiskt riktigt med den tekniska utrustningen och de handredskap som används inom banskötseln samt beskriver översiktligt säkerhetsrisker i arbetet. Dessutom redogör eleven översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven beskriver utförligt olika material och deras användning inom banskötsel. Eleven redogör utförligt för olika skötselåtgärder med hänsyn till egenskaper, funktion och klimat. Dessutom upprättar eleven en skötselplan och motiverar utförligt sina förslag i den. I skötselplanen gör eleven också en välgrundad kostnadskalkyl.

Eleven organiserar och genomför arbetsuppgifter inom banskötsel. Dessutom löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppkommer. Resultatet av arbetet är tillfredsställande vad gäller utförande och estetik. I arbetet använder eleven med viss säkerhet material, teknisk utrustning och handredskap.

Eleven arbetar säkert och ergonomiskt riktigt med den tekniska utrustningen och de handredskap som används inom banskötseln samt beskriver utförligt säkerhetsrisker i arbetet. Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven beskriver utförligt och nyanserat olika material och deras användning inom banskötsel. Eleven redogör utförligt och nyanserat för olika skötselåtgärder med hänsyn till egenskaper, funktion och klimat. Dessutom upprättar eleven en avancerad skötselplan och motiverar utförligt och nyanserat sina förslag i den. I skötselplanen gör eleven också en välgrundad och nyanserad kostnadskalkyl.

Eleven organiserar och genomför komplexa arbetsuppgifter inom banskötsel. Dessutom löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppkommer. Resultatet av arbetet är gott vad gäller utförande och estetik. I arbetet använder eleven med säkerhet material, teknisk utrustning och handredskap.

Eleven arbetar säkert och ergonomiskt riktigt med den tekniska utrustningen och de handredskap som används inom banskötseln samt beskriver utförligt och nyanserat säkerhetsrisker i arbetet. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.