Hela sveriges kurser och ämnen

Barn- och ungdomshälsa, BAOBAR0

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY2011
  • Gäller från: 2023-07-01
  • Senast ändrad: 2023-10-06
  • Grundförfattning: 2011:144
  • Ändringsförfattning: 2022:423

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Barn- och skolhälsovårdens uppdrag, organisation och utveckling.
  • Förebyggande barnhälsoarbete, däribland kontroller, vaccinationer och tandvård.
  • Lagar som reglerar skolhälsovården, däribland FN:s konvention om barnets rättigheter.
  • Barns och ungdomars hälsa och välbefinnande.
  • Sambanden mellan levnadsvanor, livsvillkor samt barns och ungdomars hälsa och välbefinnande.
  • Förebyggande av skador hos barn och ungdomar.
  • Vanliga barnsjukdomar.
  • Vård och omsorg vid vanligt förekommande barnsjukdomar.
  • Rutiner för uppmärksammande av förändringar i barns och ungdomars hälsotillstånd.
  • Kommunikation med barn, ungdomar och vårdnadshavare.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven redogör översiktligt för barn- och skolhälsovårdens utveckling, organisation och arbete. Eleven ger exempel på förebyggande hälsoarbete samt beskriver översiktligt insatsernas betydelse för barns och ungdomars hälsa. Eleven redogör även för lagar som reglerar verksamheterna. Dessutom redogör eleven översiktligt för barns och ungdomars hälsa och sambanden mellan levnadsvanor och livsvillkor för hälsa och välbefinnande.

Eleven redogör översiktligt för vanliga barnsjukdomar och skaderisker samt hur de kan förebyggas och behandlas.

Eleven redogör översiktligt för vård- och omsorgsuppgifter i samband med vanliga barnsjukdomar. I arbetet uppmärksammar, rapporterar och dokumenterar eleven, i samråd med handledare, symtom och förändringar i barns och ungdomars hälsotillstånd. Arbetet utförs med ett tillfredsställande resultat.

Eleven kommunicerar med viss säkerhet i samarbete och möten med människor.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven redogör utförligt för barn- och skolhälsovårdens utveckling, organisation och arbete. Eleven ger exempel på förebyggande hälsoarbete samt beskriver utförligt insatsernas betydelse för barns och ungdomars hälsa. Eleven redogör även för lagar som reglerar verksamheterna. Dessutom redogör eleven utförligt för barns och ungdomars hälsa och sambanden mellan levnadsvanor och livsvillkor för hälsa och välbefinnande.

Eleven redogör utförligt för vanliga barnsjukdomar och skaderisker samt hur de kan förebyggas och behandlas.

Eleven redogör utförligt för vård- och omsorgsuppgifter i samband med vanliga barnsjukdomar. I arbetet uppmärksammar, rapporterar och dokumenterar eleven, efter samråd med handledare, symtom och förändringar i barns och ungdomars hälsotillstånd. Arbetet utförs med ett tillfredsställande resultat.

Eleven kommunicerar med viss säkerhet i samarbete och möten med människor.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven redogör utförligt och nyanserat för barn- och skolhälsovårdens utveckling, organisation och arbete. Eleven ger exempel på förebyggande hälsoarbete samt beskriver utförligt och nyanserat insatsernas betydelse för barns och ungdomars hälsa. Eleven redogör även för lagar som reglerar verksamheterna. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för barns och ungdomars hälsa och sambanden mellan levnadsvanor och livsvillkor för hälsa och välbefinnande.

Eleven redogör utförligt och nyanserat för vanliga barnsjukdomar och skaderisker samt hur de kan förebyggas och behandlas.

Eleven redogör utförligt och nyanserat för vård- och omsorgsuppgifter i samband med vanliga barnsjukdomar. I arbetet uppmärksammar, rapporterar och dokumenterar eleven, efter samråd med handledare, symtom och förändringar i barns och ungdomars hälsotillstånd. Arbetet utförs med ett gott resultat.

Eleven kommunicerar med säkerhet i samarbete och möten med människor.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.