Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Biologi i vattenmiljöer 2, BIIVAT02

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY2011
  • Gäller från: 2023-07-01
  • Senast ändrad: 2023-10-06
  • Grundförfattning: 2011:144
  • Ändringsförfattning: 2022:423

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Laborationer och undersökningar om biologiska samband och livsprocesser i olika vattenmiljöer.
  • Fördjupad artkännedom.
  • Hotade arter och bevarandebiologi i olika vattenmiljöer.
  • Mikroorganismer i vattenmiljöer samt deras byggnad och funktion.
  • Nedbrytningsprocesser och sjukdomsframkallande organismer i vattenmiljöer.
  • Växtnäringsämnen och deras kretslopp.
  • Kolets kretslopp.
  • Vattnets kretslopp, vattentillgångar och vattenmiljöer samt vattnets rörelser i marken och i landskapet.
  • Fördjupning av ekologiska samband.
  • Evolutionära processer beträffande vattenlevande organismer.
  • Växelverkan mellan biologiska, kemiska och geologiska processer i vattenmiljöer.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven identifierar med viss säkerhet, i samband med fältstudier, ett flertal vanliga vattenlevande organismer samt grupperar dem med viss säkerhet efter det vetenskapliga system som används. Eleven beskriver översiktligt mikroorganismer i vattenmiljöer samt deras byggnad, livsprocesser och anpassning till olika vattenmiljöer. Eleven redogör också översiktligt för mikroorganismernas betydelse i samband med nedbrytning och för sjukdomsframkallande organismer i vattenmiljöer. Dessutom redogör eleven översiktligt för de olika kretsloppen och deras påverkan på olika vattenmiljöer.

I samband med fältstudier och undersökningar beskriver eleven översiktligt ekologiska samband och evolutionära processer i vattenmiljöer. Dessutom beskriver eleven översiktligt samband och växelverkan mellan biologiska, kemiska och geologiska processer i vattenmiljöer. I sina beskrivningar och redogörelser använder eleven med viss säkerhet vetenskapliga begrepp, teorier och modeller.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven identifierar med viss säkerhet, i samband med fältstudier, ett flertal vanliga vattenlevande organismer samt grupperar dem med viss säkerhet efter det vetenskapliga system som används. Eleven beskriver utförligt mikroorganismer i vattenmiljöer samt deras byggnad, livsprocesser och anpassning till olika vattenmiljöer. Eleven redogör också utförligt för mikroorganismernas betydelse i samband med nedbrytning och för sjukdomsframkallande organismer i vattenmiljöer. Dessutom redogör eleven utförligt för de olika kretsloppen och deras påverkan på olika vattenmiljöer.

I samband med fältstudier och undersökningar beskriver eleven utförligt ekologiska samband och evolutionära processer i vattenmiljöer. Dessutom beskriver eleven utförligt samband och växelverkan mellan biologiska, kemiska och geologiska processer i vattenmiljöer. I sina beskrivningar och redogörelser använder eleven med viss säkerhet vetenskapliga begrepp, teorier och modeller.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven identifierar med säkerhet, i samband med fältstudier, ett flertal vanliga vattenlevande organismer samt grupperar dem med säkerhet efter det vetenskapliga system som används. Eleven beskriver utförligt och nyanserat mikroorganismer i vattenmiljöer samt deras byggnad, livsprocesser och anpassning till olika vattenmiljöer. Eleven redogör också utförligt och nyanserat för mikroorganismernas betydelse i samband med nedbrytning och för sjukdomsframkallande organismer i vattenmiljöer. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för de olika kretsloppen och deras påverkan på olika vattenmiljöer.

I samband med fältstudier och undersökningar beskriver eleven utförligt och nyanserat ekologiska samband och evolutionära processer i vattenmiljöer. Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat samband och växelverkan mellan biologiska, kemiska och geologiska processer i vattenmiljöer. I sina beskrivningar och redogörelser använder eleven med säkerhet vetenskapliga begrepp, teorier och modeller.

search