Hela sveriges kurser och ämnen

Bild och form – specialisering, BILBIL00S

Information

  • Gå till ämne, Bild
  • Poäng: 100
  • Gäller från: 2022-07-01
  • Senast ändrad: 2023-04-14
  • Giltig till: Ej angivet

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY2011
  • Gäller från: 2023-07-01
  • Senast ändrad: 2023-10-06
  • Grundförfattning: 2011:144
  • Ändringsförfattning: 2022:423

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Bilden och bildens element, hur de uttrycker stämningar, betydelser och berättelser i olika genrer, samt hur betraktaren tolkar bilden utifrån dess beståndsdelar.
  • Bilders sätt att avspegla olika perspektiv, till exempel genus och klass, etnicitet och ålder hos konstnär och betraktare.
  • Planering av bildprojekt och arbete i konstnärliga processer.
  • Undersökande arbete, problemlösning i bild, problematisering i bild.
  • Strömningar i samtidskonst och populärkultur som inspiration till konstnärligt arbete.
  • Fördjupning av uttrycksförmåga och hantverksskicklighet i två- och tredimensionella bildtekniker, i traditionella material och metoder och i nya tekniker och medier, med syfte att utforma bildspråkliga budskap och konstnärliga gestaltningar.
  • Utställning och presentation av färdiga arbeten. Marknadsföringsaspekter och grafisk formgivning.
  • Kategorisering, analys, tolkning och värdering av egna, andra elevers och professionellas gestaltningsarbeten.
  • Etiska frågeställningar och metoder för reflektion över arbetsprocessen, den egna arbetsinsatsen och resultatet.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven diskuterar översiktligt utifrån några exempel bildens funktion och användningsområden ur olika perspektiv.

Eleven arbetar med någon given frågeställning och prövar i bekanta situationer att experimentera med material och tekniker eller färg och form. I arbetet väljer eleven enkla angreppssätt i sitt bild- eller formskapande och utvecklar enkla teman och problem.

Eleven använder enkelt formspråk samt material och tekniker från några olika bildgenrer med viss säkerhet samt redovisar enkla lösningar på bildproblem. Vidare använder eleven enkla arbetsmetoder som förekommer på professionell nivå.

Eleven producerar kommunicerande bilder med ett enkelt visuellt budskap. Arbetsprocessen är oformulerad. Dessutom gör eleven en enkel dokumentation av sin arbetsprocess.

Eleven visar och marknadsför sitt arbete för andra.

Eleven kategoriserar med viss säkerhet, diskuterar översiktligt samt värderar med enkla omdömen egna och andras publika presentationer. Dessutom redogör eleven översiktligt för sina intentioner med sitt bild- eller formskapande samt diskuterar översiktligt i vilken utsträckning hon eller han lyckas kommunicera det tänkta budskapet. I detta redogör eleven översiktligt för förtjänster och brister i sitt eget bildarbete. Eleven använder med viss säkerhet relevanta begrepp.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven diskuterar utförligt utifrån några exempel bildens funktion och användningsområden ur olika perspektiv.

Eleven arbetar med några olika egna frågeställningar och prövar i bekanta situationer att experimentera med material och tekniker eller färg och form. I arbetet väljer eleven välgrundade angreppssätt i sitt bild- eller formskapande och utvecklar enkla teman och problem. Eleven motiverar utförligt sitt angreppssätt.

Eleven använder enkelt formspråk samt material och tekniker från några olika bildgenrer med viss säkerhet samt redovisar både enkla och komplexa lösningar på bildproblem. Vidare använder eleven arbetsmetoder som förekommer på professionell nivå.

Eleven producerar kommunicerande bilder med ett nyanserat visuellt budskap. Arbetsprocessen är målinriktad. Dessutom gör eleven en noggrann dokumentation av sin arbetsprocess.

Eleven visar och marknadsför sitt arbete för andra.

Eleven kategoriserar med viss säkerhet, diskuterar utförligt samt värderar med nyanserade omdömen egna och andras publika presentationer. Dessutom redogör eleven utförligt för sina intentioner med sitt bild- eller formskapande samt diskuterar utförligt i vilken utsträckning hon eller han lyckas kommunicera det tänkta budskapet. I detta redogör eleven utförligt för förtjänster och brister i sitt eget bildarbete. Eleven använder med viss säkerhet relevanta begrepp.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel bildens funktion och användningsområden ur olika perspektiv.

Eleven arbetar med flera olika egna frågeställningar, omformulerar givna frågeställningar och prövar i nya situationer att experimentera med material och tekniker eller färg och form. I arbetet väljer eleven välgrundade angreppssätt i sitt bild- eller formskapande och utvecklar komplexa teman och problem. Eleven motiverar utförligt sitt angreppssätt.

Eleven använder avancerat formspråk samt material och tekniker från flera olika bildgenrer med säkerhet samt redovisar både enkla och komplexa lösningar på bildproblem. Vidare använder eleven arbetsmetoder som förekommer på professionell nivå.

Eleven producerar kommunicerande bilder med ett nyanserat visuellt budskap. Arbetsprocessen är målinriktad och eleven arbetar med hjälp av utkast, skisser och försök. Dessutom gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av sin arbetsprocess.

Eleven visar och marknadsför sitt arbete för andra.

Eleven kategoriserar med säkerhet, diskuterar utförligt och nyanserat samt värderar med nyanserade omdömen egna och andras publika presentationer. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för sina intentioner med sitt bild- eller formskapande samt diskuterar utförligt och nyanserat i vilken utsträckning hon eller han lyckas kommunicera det tänkta budskapet. I detta redogör eleven utförligt och nyanserat för förtjänster och brister i sitt eget bildarbete. Eleven använder med säkerhet relevanta begrepp.

search