Hela sveriges kurser och ämnen

Grundläggande mätningsteknik, BYLGRN0

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY2011
  • Gäller från: 2023-07-01
  • Senast ändrad: 2023-10-06
  • Grundförfattning: 2011:144
  • Ändringsförfattning: 2022:423

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Geodesins grundbegrepp, till exempel satellitmätning, kartprojektioner, stomnät, transformationer, plan- och höjdmätning och ritningsläsning.
  • Utsättning och inmätning av byggnader, vägar och anläggningar.
  • Bygg- och utsättningstoleranser.
  • Kontrollmätningsmetoder vid leverans och inbyggnad.
  • Kvalitetsmätmetoder beträffande fuktförhållande i material, akustikegenskaper, lufttäthet hos byggnader och byggnaders energiegenskaper, till exempel täthetsprovning.
  • Felteori och toleranskrav inom bygg- och anläggningsbranschen.
  • Begrepp som används inom kunskapsområdet, till exempel kartprojektion, två- och tredimensionella system, höjdsystem, höjdmätning, planmätning, polygontåg, areaberäkning, utsättning, geoiden, landhöjning, fukthalt, fuktkvot, ljudnivå, ljuddämpning, temperatur och värmemotstånd.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven redogör översiktligt för geodesins grundbegrepp och principerna för utsättning och inmätning av hus, vägar och anläggningar. I redogörelsen ger eleven enkla exempel på hur utsättning och inmätning genomförs i praktiken.

Eleven redogör översiktligt för mätmetoder som används för att kontrollera fuktförhållanden i material, akustikegenskaper och lufttäthet hos byggnader samt för mätmetoder som används för att värdera en byggnads energiegenskaper. Dessutom ger eleven i givna situationer förslag på lämpliga mätmetoder och motiverar översiktligt sina förslag.

Eleven planerar och organiserar i samråd med handledare mätningstekniska uppgifter i ett byggprojekt. I arbetet överför eleven med viss säkerhet uppgifter från ritningar till praktiska markeringar. Resultatet är tillfredsställande avseende toleranskrav, funktion och praktisk genomförbarhet.

När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen. Dessutom gör eleven en enkel jämförelse av sitt eget resultat med andras, när det gäller funktion och praktisk genomförbarhet.

Eleven använder med viss säkerhet begrepp och uttryckssätt som används inom kunskapsområdet för att åskådliggöra sina tankar och idéer.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.

Betyget C

Eleven redogör utförligt för geodesins grundbegrepp och principerna för utsättning och inmätning av hus, vägar och anläggningar. I redogörelsen ger eleven välgrundade exempel på hur utsättning och inmätning genomförs i praktiken.

Eleven redogör utförligt för mätmetoder som används för att kontrollera fuktförhållanden i material, akustikegenskaper och lufttäthet hos byggnader samt för metoder som används för att värdera en byggnads energiegenskaper. Dessutom ger eleven i givna situationer förslag på lämpliga mätmetoder och motiverar utförligt sina förslag.

Eleven planerar och organiserar efter samråd med handledare mätningstekniska uppgifter i ett byggprojekt. I arbetet överför eleven med viss säkerhet uppgifter från ritningar till praktiska markeringar. Resultatet är tillfredsställande avseende toleranskrav, funktion och praktisk genomförbarhet.

När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen. Dessutom gör eleven en välgrundad jämförelse av sitt eget resultat med andras, när det gäller funktion och praktisk genomförbarhet.

Eleven använder med viss säkerhet begrepp och uttryckssätt som används inom kunskapsområdet för att åskådliggöra sina tankar och idéer.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.

Betyget A

Eleven redogör utförligt och nyanserat för geodesins grundbegrepp samt principerna för utsättning och inmätning av hus, vägar och anläggningar. I redogörelsen ger eleven välgrundade och nyanserade exempel på hur utsättning och inmätning genomförs i praktiken.

Eleven redogör utförligt och nyanserat för mätmetoder som används för att kontrollera fuktförhållanden i material, akustikegenskaper och lufttäthet hos byggnader samt för metoder som används för att värdera en byggnads energiegenskaper. Dessutom ger eleven i givna situationer förslag på lämpliga mätmetoder och motiverar utförligt och nyanserat sina förslag.

Eleven planerar och organiserar efter samråd med handledare mätningstekniska uppgifter i ett byggprojekt. I arbetet överför eleven med säkerhet uppgifter från ritningar till praktiska markeringar. Resultatet är gott avseende toleranskrav, funktion och praktisk genomförbarhet.

När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras. Dessutom gör eleven en välgrundad och nyanserad jämförelse av sitt eget resultat med andras, när det gäller funktion och praktisk genomförbarhet.

Eleven använder med säkerhet begrepp och uttryckssätt som används inom kunskapsområdet för att åskådliggöra sina tankar och idéer.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.