Hela sveriges kurser och ämnen

Cirkus 2, CIRCIR02S

Information

  • Gå till ämne, Cirkus
  • Poäng: 100
  • Gäller från: 2022-07-01
  • Senast ändrad: 2022-05-25
  • Giltig till: Ej angivet

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY2011
  • Gäller från: 2023-07-01
  • Senast ändrad: 2023-10-06
  • Grundförfattning: 2011:144
  • Ändringsförfattning: 2022:423

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Nummerarbete och komposition samt hur man planerar och bygger upp cirkusakter.
  • Framförande av cirkusakter inför publik.
  • Fördjupad träning i en eller flera cirkusdiscipliner, till exempel akrobatik, jonglering, lindans och clown.
  • Balansträning.
  • Kollektivt arbete med cirkusakter och samverkan mellan olika cirkusdiscipliner.
  • Personligt uttryck vid utförande av cirkusnummer.
  • Experiment och improvisation.
  • Säkerhetsfrågor och säkerhetsåtgärder, systematiskt arbete med att förhindra olyckor.
  • Materialomsorg.
  • Rekvisita, mask och kostym.
  • Användning av olika uttryck och hur man gestaltar karaktärer i cirkusakter.
  • Skadeförebyggande övningar och uppvärmningsövningar.
  • Anatomi och träningslära.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven skapar och framför i samråd med handledare någon större cirkusakt. Vid utförandet samarbetar eleven på ett säkert sätt med andra. Vid utförandet och skapandet av cirkusakter prövar eleven även alternativa lösningar och idéer samt prövar att använda något traditionellt uttryck på ett nytt sätt inom någon särskild cirkusdisciplin.

Eleven redogör översiktligt för säkerhetsaspekter på cirkusakter och för materialomsorg. Dessutom beskriver eleven översiktligt användningsmöjligheter för rekvisita, mask och kostym. Eleven diskuterar nummer inom någon cirkusdisciplin, ger enkla förslag till olika uttrycksmöjligheter och visar med viss säkerhet möjliga gestaltningar av karaktärer.

Eleven utför fysiska övningar för att förebygga skador. Eleven skapar och anpassar också i samråd med handledare övningar och träningsmetoder för att förebygga skador. Dessutom redogör eleven översiktligt för anatomi och fysiologi avseende koordination, balans och rörelse.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven skapar och framför efter samråd med handledare några större cirkusakter. Vid utförandet samarbetar eleven på ett säkert sätt med andra. Vid utförandet och skapandet av cirkusakter har eleven även ett personligt uttryck, prövar alternativa lösningar och idéer samt prövar att använda några traditionella uttryck på ett nytt sätt inom några särskilda cirkusdiscipliner.

Eleven redogör utförligt för säkerhetsaspekter på cirkusakter och för materialomsorg. Dessutom beskriver eleven utförligt användningsmöjligheter för rekvisita, mask och kostym. Eleven diskuterar nummer inom några cirkusdiscipliner, ger välgrundade förslag till olika uttrycksformer och visar med viss säkerhet möjliga gestaltningar av karaktärer.

Eleven utför fysiska övningar för att utveckla styrka och smidighet samt förebygga skador. Eleven skapar och anpassar också efter samråd med handledare övningar och träningsmetoder för att förebygga skador. Dessutom redogör eleven utförligt för anatomi och fysiologi avseende koordination, balans och rörelse.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven skapar och framför efter samråd med handledare flera större cirkusakter. Vid utförandet samarbetar eleven på ett säkert sätt med andra. I samarbetet agerar eleven både ledande och följande. Vid utförandet och skapandet av cirkusakter har eleven även ett personligt uttryck, improviserar, prövar alternativa lösningar och idéer samt prövar att använda några traditionella uttryck på ett nytt sätt inom flera särskilda cirkusdiscipliner.

Eleven redogör utförligt och nyanserat för säkerhetsaspekter på cirkusakter och för materialomsorg. Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat användningsmöjligheter för rekvisita, mask och kostym. Eleven diskuterar nummer inom flera cirkusdiscipliner, ger välgrundade och nyanserade förslag till olika uttryckssätt och visar med säkerhet möjliga gestaltningar av karaktärer.

Eleven utför fysiska övningar för att utveckla styrka och smidighet samt förebygga skador. Eleven skapar och anpassar också efter samråd med handledare övningar och träningsmetoder för att förebygga skador. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för anatomi och fysiologi avseende koordination, balans och rörelse.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Program där kursen förekommer

search