Hela sveriges kurser och ämnen

Fartygsbefäl, DACFAR0

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY2011
  • Gäller från: 2023-07-01
  • Senast ändrad: 2023-10-06
  • Grundförfattning: 2011:144
  • Ändringsförfattning: 2022:423

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

Bryggtjänst

  • Navigation.
  • Elektroniska navigationshjälpmedel.
  • Meteorologi.
  • Svenska och internationella sjövägsregler.
  • Vakthållning på fartygs brygga.
  • Radar.

Miljö- och fartygsteknik

  • Fartygsstabilitet.
  • Fartygsmanövrering.
  • Skydd av den marina miljön.
  • Manöver- och maskinsystem.
  • Lagar och andra bestämmelser.

Säkerhet

  • Brandskydd.
  • Hälso- och sjukvård.
  • Personlig säkerhet.
  • Passagerarsäkerhet.
  • Nödåtgärder.
  • Lagar och andra bestämmelser.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven utför i samråd med handledare navigatoriska uppgifter och använder med viss säkerhet metoder och hjälpmedel som är lämpliga för uppgiften. Eleven planerar och genomför i samråd med handledare en fiktiv resa inomskärs och i kustnära farvatten. I arbetet löser eleven enkla problem som uppstår. Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.

Eleven beskriver översiktligt miljö- och säkerhetsrisker vid framförandet av fartyg samt de metoder och den utrustning som finns ombord för att undvika sådana risker. Eleven drar enkla slutsatser om sambanden mellan risker och arbetsmetoder.

Eleven använder med viss säkerhet termer och begrepp som är relevanta för området.

Eleven beskriver översiktligt navigationsmetoder och sjövägsregler samt den navigationsutrustning som används på fartygs brygga. Dessutom redogör eleven översiktligt för de lagar och andra bestämmelser som gäller inom området.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven utför efter samråd med handledare navigatoriska uppgifter och använder med viss säkerhet metoder och hjälpmedel som är lämpliga för uppgiften. Eleven planerar och genomför efter samråd med handledare en fiktiv resa inomskärs och i kustnära farvatten. I arbetet löser eleven problem som uppstår. Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.

Eleven beskriver utförligt miljö- och säkerhetsrisker vid framförandet av fartyg samt de metoder och den utrustning som finns ombord för att undvika sådana risker. Eleven drar välgrundade slutsatser om sambanden mellan risker och arbetsmetoder.

Eleven använder med viss säkerhet termer och begrepp som är relevanta för området.

Eleven beskriver utförligt navigationsmetoder och sjövägsregler samt den navigationsutrustning som används på fartygs brygga. Dessutom redogör eleven utförligt för de lagar och andra bestämmelser som gäller inom området.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven utför efter samråd med handledare navigatoriska uppgifter och använder med säkerhet metoder och hjälpmedel som är lämpliga för uppgiften. Eleven planerar och genomför efter samråd med handledare en fiktiv resa inomskärs och i kustnära farvatten. I arbetet löser eleven komplexa problem som uppstår. Resultatet av elevens arbete är gott.

Eleven beskriver utförligt och nyanserat miljö- och säkerhetsrisker vid framförandet av fartyg samt de metoder och den utrustning som finns ombord för att undvika sådana risker. Eleven drar välgrundade och nyanserade slutsatser om sambanden mellan risker och arbetsmetoder.

Eleven använder med säkerhet termer och begrepp som är relevanta för området.

Eleven beskriver utförligt och nyanserat navigationsmetoder och sjövägsregler samt den navigationsutrustning som används på fartygs brygga. Dessutom redogör eleven utförligt för de lagar och andra bestämmelser som gäller inom området.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.