Hela sveriges kurser och ämnen

Dansteknik – breddning, DAKDAN3

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY2011
  • Gäller från: 2023-07-01
  • Senast ändrad: 2023-10-06
  • Grundförfattning: 2011:144
  • Ändringsförfattning: 2022:423

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Koder och konventioner som används vid träning.
  • Träningsprocessens delar, dvs. förberedelse, uppvärmning, memorering av rörelser och feedback, kontinuerlig träning samt sambandet mellan träningsprocessen och den danstekniska utvecklingen.
  • Metoder för reflektion över träningsprocessen/kunskapsutvecklingen.
  • Problemlösande feedback.
  • Grundläggande dansteknik i valda genrer.
  • Övningar med betoning på stil, form och skillnader i rörelsekvaliteter.
  • Dansteknik inom historiska danser, till exempel för Drottningholmsrepertoar.
  • Konstnärligt förhållningssätt till träning.
  • Träning av uthållighet och koncentration.
  • Dansens relation till och samspel med olika typer av levande musik. Hur man uppfattar och förhåller sig till musikens puls, taktarter och fraser.
  • Träning av den spatiala förmågan i relation till den egna kroppen, andra medverkande och rummet.
  • Grundläggande begrepp, till exempel genrernas rörelsevokabulär.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven använder med viss säkerhet koder och konventioner som används vid den danstekniska träningen. Eleven utför träningsprocessens olika delar med tillfredsställande resultat. I träningen anpassar eleven med tillfredsställande resultat danstekniken utifrån instruktioner och feedback. Eleven löser tekniska svårigheter med tillfredsställande resultat och följer instruktioner. Eleven gör även enkla reflektioner över den egna kunskapsutvecklingen framför allt vad gäller användning av formspråk och skillnader i rörelsekvaliteter samt relationen till musiken inom valda genrer.

Eleven arbetar i samråd med handledare utifrån sina reflektioner uthålligt och fokuserat för att förbättra sin dansteknik.

Eleven utför med tillfredsställande resultat rörelsevokabulär med skillnader i rörelsekvaliteter inom genrernas formspråk. Eleven visar sammantaget tillfredsställande resultat när det gäller formkänsla och stabilitet i dansteknik inom genrernas formspråk.

Eleven förhåller sig med viss säkerhet konstnärligt till rörelsevokabulär och varierar rörelseuttryck efter instruktioner.

Eleven utvecklar med tillfredsställande resultat dansens uttryck till musiken. Dessutom förhåller eleven spatialt med tillfredsställande resultat den egna kroppen till rummet, riktningar och andra medverkande samt anpassar efter instruktioner rörelserna till olika rumsliga krav.

Eleven använder med viss säkerhet grundläggande begrepp och vokabulär i kommunikationen med andra.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven använder med säkerhet koder och konventioner som används vid den danstekniska träningen. Eleven utför träningsprocessens olika delar med tillfredsställande resultat. I träningen undersöker och utvecklar eleven med tillfredsställande resultat danstekniska detaljer utifrån instruktioner och feedback. Eleven löser tekniska svårigheter med tillfredsställande resultat och deltar i gemensamma lösningar som för arbetet framåt. Eleven gör även välgrundade reflektioner över den egna kunskapsutvecklingen framför allt vad gäller formspråk och skillnader i rörelsekvaliteter samt relationen till musiken.

Eleven arbetar efter samråd med handledare utifrån sina reflektioner uthålligt och fokuserat för att förbättra sin dansteknik.

Eleven utför med tillfredsställande resultat rörelsevokabulär med artikulerade rörelser och skillnader i rörelsekvaliteter inom genrernas formspråk. Eleven visar sammantaget tillfredsställande resultat när det gäller formkänsla och stabilitet i dansteknik inom genrernas formspråk.

Eleven förhåller sig med säkerhet konstnärligt till rörelsevokabulär samt varierar, undersöker och utvecklar rörelseuttryck efter olika krav.

Eleven undersöker och utvecklar med tillfredsställande resultat dansens uttryck till musiken. Dessutom förhåller eleven spatialt med tillfredsställande resultat den egna kroppen till rummet, riktningar och andra medverkande samt läser av situationen och anpassar rörelserna intuitivt till olika rumsliga krav.

Eleven använder med säkerhet grundläggande begrepp och vokabulär i kommunikationen med andra.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven använder med god säkerhet koder och konventioner som används vid den danstekniska träningen. Eleven utför träningsprocessens olika delar med gott resultat. I träningen undersöker och utvecklar eleven med gott resultat både danstekniska detaljer och helhet utifrån instruktioner och feedback. Eleven löser tekniska svårigheter med gott resultat och tar initiativ till egna lösningar som för arbetet framåt. Eleven gör även välgrundade och nyanserade reflektioner över den egna kunskapsutvecklingen framför allt vad gäller formspråk och skillnader i rörelsekvaliteter samt relationen till musiken.

Eleven arbetar efter samråd med handledare utifrån sina reflektioner uthålligt och fokuserat för att förbättra sin dansteknik.

Eleven utför med gott resultat rörelsevokabulär med artikulerade rörelser och nyanserade skillnader i rörelsekvaliteter inom genrernas formspråk. Eleven visar sammantaget gott resultat när det gäller formkänsla samt stabilitet i dansteknik.

Eleven förhåller sig med god säkerhet konstnärligt till rörelsevokabulär samt varierar, undersöker och utvecklar konsekvent rörelseuttryck efter olika krav.

Eleven undersöker och utvecklar konsekvent med gott resultat dansens uttryck till musiken. Eleven förhåller spatialt med gott resultat den egna kroppen till rummet, riktningar och andra medverkande samt läser av situationen och anpassar intuitivt och konsekvent rörelserna till olika rumsliga krav.

Eleven använder med god säkerhet grundläggande begrepp och vokabulär i kommunikationen med andra.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med god säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Program där kursen förekommer