Hela sveriges kurser och ämnen

Dansträning för yrkesdansare, DAKDAS3

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY2011
  • Gäller från: 2023-07-01
  • Senast ändrad: 2023-10-06
  • Grundförfattning: 2011:144
  • Ändringsförfattning: 2022:423

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Övningar för uppvärmning, nedvarvning, stretchning och vila samt hur dessa moment kan sättas samman för att förstärka den danstekniska träningen.
  • Skadeförebyggande träning. Övningar för att träna kondition, smidighet, rörlighet och styrka. Hur övningar och träningsprogram sätts samman för att stärka och optimera den egna kroppen.
  • Övningar för att träna balans, smidighet, styrka, djärvhet och samarbete.
  • Fysiologiska och psykologiska effekter av träning och fysisk aktivitet. Riskfaktorer i samband med fysiska aktiviteter, till exempel överträning och skador i samband med träning och scenisk verksamhet. Olika kroppsideals påverkan på människor, till exempel ätstörningar och dopning.
  • Grundläggande anatomi.
  • Kost, näring, vila och sömn för hälsa och välbefinnande och för att optimera kroppens prestation. Droger och dopningspreparats konsekvenser för hälsa och prestation.
  • Mental träning. Psykologiska faktorer i relation till prestation. Olika stressorsaker i vardagen. Spänningsreglering, stresshantering, motivation och målfokusering.
  • Arbets- och studiemiljöer: samspel mellan situationens krav och människan utifrån ergonomiska aspekter, till exempel kroppslig balans och lyftteknik. Betydelsen av kommunikation och samarbete.
  • Begrepp, till exempel uppvärmning, nedvarvning, stretchning, ergonomi och fysiologi.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven genomför en bredd av träningsaktiviteter som utvecklar den kroppsliga förmågan med tillfredsställande resultat. Eleven beskriver översiktligt träningens fysiologiska och psykologiska betydelse för den kroppsliga förmågan och hälsan.

Eleven redogör översiktligt för hur den egna kroppen fungerar och kan med viss säkerhet bedöma sina egna utvecklingsbehov i fråga om kroppslig förmåga. Eleven planerar i samråd med handledare program för regelbunden träning samt tar aktivt ansvar för att genomföra dessa. Dessutom värderar eleven med enkla omdömen resultaten.

Eleven beskriver översiktligt riskfaktorer i samband med fysiska aktiviteter och innebörden av ett hälsofrämjande arbetssätt. Eleven diskuterar översiktligt kroppsideals påverkan på människors hälsa.

Eleven beskriver översiktligt olika faktorer i människors vardag som påverkar prestationsförmågan och diskuterar översiktligt olika fysiologiska och psykologiska effekter samt hur de påverkar människors prestationer och förmåga att hantera stress. Eleven redogör även översiktligt för olika mentala tränings- och avslappningsmetoder samt beskriver översiktligt egna och andras stressfaktorer.

Eleven planerar i samråd med handledare mentala tränings- och avslappningsmetoder för ökad motivation och målfokusering, och genomför någon övning med tillfredsställande resultat. Eleven motiverar översiktligt sitt handlingssätt utifrån olika psykologiska teorier.

Eleven använder med viss säkerhet grundläggande begrepp och vokabulär i kommunikationen med andra.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven genomför en bredd av träningsaktiviteter som utvecklar den kroppsliga förmågan med tillfredsställande resultat. Eleven beskriver utförligt träningens fysiologiska och psykologiska betydelse för den kroppsliga förmågan och hälsan.

Eleven redogör utförligt för hur den egna kroppen fungerar och bedömer med säkerhet sina egna utvecklingsbehov i fråga om kroppslig förmåga. Eleven planerar efter samråd med handledare program för regelbunden träning samt tar ett aktivt ansvar för att genomföra dessa. Dessutom värderar eleven med nyanserade omdömen resultatet.

Eleven beskriver utförligt riskfaktorer i samband med fysiska aktiviteter och innebörden av ett hälsofrämjande arbetssätt. Eleven diskuterar utförligt kroppsideals påverkan på människors hälsa.

Eleven beskriver utförligt olika faktorer i människors vardag som påverkar prestationsförmågan och diskuterar utförligt olika fysiologiska och psykologiska effekter samt hur de påverkar människors prestationer och förmåga att hantera stress. Eleven redogör även utförligt för olika mentala tränings- och avslappningsmetoder samt beskriver utförligt egna och andras stressfaktorer.

Eleven planerar efter samråd med handledare mentala tränings- och avslappningsmetoder för ökad motivation och målfokusering, och genomför några övningar med tillfredsställande resultat. Eleven motiverar utförligt sitt handlingssätt utifrån olika psykologiska teorier.

Eleven använder med säkerhet grundläggande begrepp och vokabulär i kommunikationen med andra.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven genomför en bredd av träningsaktiviteter som utvecklar den kroppsliga förmågan med gott resultat. Dessutom kan eleven anpassa sin träning till variationer i förutsättningar. Eleven beskriver utförligt och nyanserat träningens fysiologiska och psykologiska betydelse för den kroppsliga förmågan och hälsan. Beskrivningen innehåller förklaringar med koppling till relevanta teorier.

Eleven redogör utförligt och nyanserat för hur den egna kroppen fungerar och bedömer med god säkerhet sina egna utvecklingsbehov i fråga om kroppslig förmåga. Eleven planerar efter samråd med handledare program för regelbunden träning samt tar ett aktivt ansvar för att genomföra dessa. Dessutom värderar eleven med nyanserade omdömen resultatet samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.

Eleven beskriver utförligt och nyanserat riskfaktorer i samband med fysiska aktiviteter och innebörden av ett hälsofrämjande arbetssätt. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat kroppsideals påverkan på människors hälsa.

Eleven beskriver utförligt och nyanserat olika faktorer i människors vardag som påverkar prestationsförmågan och diskuterar utförligt och nyanserat olika fysiologiska och psykologiska effekter samt hur de påverkar människors prestationer och förmåga att hantera stress. Eleven redogör även utförligt och nyanserat för olika mentala tränings- och avslappningsmetoder samt beskriver utförligt och nyanserat egna och andras stressfaktorer.

Eleven planerar efter samråd med handledare mentala tränings- och avslappningsmetoder för ökad motivation och målfokusering, och genomför flera övningar med gott resultat. Eleven motiverar utförligt och nyanserat sitt handlingssätt utifrån olika psykologiska teorier.

Eleven använder med god säkerhet grundläggande begrepp och vokabulär i kommunikationen med andra.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med god säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Program där kursen förekommer

search