Hela sveriges kurser och ämnen

Datalagring, DALDAT0

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY2011
  • Gäller från: 2023-07-01
  • Senast ändrad: 2023-10-06
  • Grundförfattning: 2011:144
  • Ändringsförfattning: 2022:423

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Terminologi och grundläggande teori om datalagring.
  • Grundläggande teoribildning för datamodeller.
  • Datalagring i datafiler, till exempel strukturerade textfiler, XML och dokument från kontorsprogram.
  • Datalagring i relationsdatabas.
  • Datalagring i annan typ av databas, till exempel nyckelvärdesdatabaser, dokumentdatabaser och grafdatabaser.
  • Prestandaoptimering och skalbarhet.
  • Dataintegritet, feltolerans och säkerhet.
  • Verktyg för administration och utveckling.
  • Åtkomst av data för att skapa, läsa, ändra eller radera data (CRUD).
  • Programvarugränssnitt (api:er) för åtkomst till lagrad data.
  • Representational State Transfer eller annan arkitektur för kommunikation med databashanterare.
  • Hårdvarulösningar för datalagring.
  • Auktorisering och säkert handhavande av inloggningsuppgifter.
  • Datasäkerhet och backup.
  • Lagstiftning, andra bestämmelser och integritetsfrågor.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven redogör översiktligt för grundläggande teorier inom området och använder med viss säkerhet förekommande terminologi.

Eleven gör en enkel analys av data som är aktuell för lagring och skapar med tillfredsställande resultat en modell av denna data. Dessutom väljer eleven med viss säkerhet en lämplig datalagringslösning. I arbetet gör eleven en värdering av olika tekniska system för datalagringen och ger enkla motiv för sitt val.

Eleven implementerar med tillfredsställande resultat avseende teknisk funktion datalagring utifrån sin modell. Dessutom identifierar eleven några möjliga problem avseende prestanda, dataintegritet och säkerhet samt åtgärdar dem med tillfredsställande resultat.

Eleven demonstrerar med visst handlag läs-, skriv-, uppdaterings- och raderingsoperationer gentemot lagrad data från någon egenutvecklad applikation eller ett egenutvecklat kodbibliotek. Dessutom redogör eleven översiktligt för åtkomst direkt via programspråkets inbyggda gränssnitt och genom ramverk eller externa kodbibliotek.

Eleven utvecklar med tillfredsställande resultat fungerande funktioner för auktorisering och lösningar för lagring av data, så att den är säkrad mot obehörig åtkomst eller misstag gjorda av användare.

Eleven hanterar lagrad data ansvarsfullt och enligt gällande lagstiftning samt resonerar översiktligt om personlig integritet och andra etiska frågor i relation till datalagring.

Betyget D

Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.

Betyget C

Eleven redogör utförligt för grundläggande teorier inom området och använder med viss säkerhet förekommande terminologi.

Eleven gör en analys av data som är aktuell för lagring och skapar med tillfredsställande resultat en modell av denna data. Dessutom väljer eleven med viss säkerhet en lämplig datalagringslösning. I arbetet gör eleven en värdering av olika tekniska system för datalagringen och ger välgrundade motiv för sitt val.

Eleven implementerar med tillfredsställande resultat avseende teknisk funktion datalagring utifrån sin modell. Dessutom identifierar eleven några möjliga problem avseende prestanda, dataintegritet, feltolerans och säkerhet samt åtgärdar dem med tillfredsställande resultat.

Eleven demonstrerar med gott handlag läs-, skriv-, uppdaterings- och raderingsoperationer gentemot lagrad data från någon egenutvecklad applikation eller ett egenutvecklat kodbibliotek. Dessutom redogör eleven utförligt för åtkomst direkt via programspråkets inbyggda gränssnitt och genom ramverk eller externa kodbibliotek.

Eleven utvecklar med tillfredsställande resultat fungerande funktioner för auktorisering och lösningar för lagring av data, så att den är säkrad mot obehörig åtkomst eller misstag gjorda av användare.

Eleven hanterar lagrad data ansvarsfullt och enligt gällande lagstiftning samt resonerar utförligt om personlig integritet och andra etiska frågor i relation till datalagring.

Betyget B

Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.

Betyget A

Eleven redogör utförligt och nyanserat för grundläggande teorier inom området och använder med säkerhet förekommande terminologi.

Eleven gör en avancerad analys av data som är aktuell för lagring och skapar med gott resultat en modell av denna data. Dessutom väljer eleven med säkerhet en lämplig datalagringslösning. I arbetet gör eleven en värdering av olika tekniska system för datalagringen och ger välgrundade och nyanserade motiv för sitt val.

Eleven implementerar med gott resultat avseende teknisk och optimal funktion datalagring utifrån sin modell. Dessutom identifierar eleven flera möjliga problem avseende prestanda, skalbarhet, dataintegritet, feltolerans och säkerhet samt åtgärdar dem med gott resultat.

Eleven demonstrerar med mycket gott handlag läs-, skriv-, uppdaterings- och raderingsoperationer gentemot lagrad data från någon egenutvecklad applikation eller ett egenutvecklat kodbibliotek. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för åtkomst direkt via programspråkets inbyggda gränssnitt och genom ramverk eller externa kodbibliotek.

Eleven utvecklar med gott resultat fungerande funktioner för auktorisering och lösningar för lagring av data, så att den är säkrad mot obehörig åtkomst eller misstag gjorda av användare.

Eleven hanterar lagrad data ansvarsfullt och enligt gällande lagstiftning samt resonerar utförligt och nyanserat om personlig integritet och andra etiska frågor i relation till datalagring.