Hela sveriges kurser och ämnen

Dansorientering, DASDAO0

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY2011
  • Gäller från: 2023-07-01
  • Senast ändrad: 2023-10-06
  • Grundförfattning: 2011:144
  • Ändringsförfattning: 2022:423

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Färdighetsträning i en eller flera dansformer. Dansformernas estetiska ideal när det gäller rörelser, rörelsekvaliteter, användning av rum och musik samt relationen till meddansare. En eller flera dansformers sociala eller kulturella sammanhang.
  • Olika danstyper, deras kännetecken och kulturella bakgrund. Dans som levande kroppsligt uttryck. Dans och dansande i olika sammanhang med exempel från olika kulturer samt dansens olika funktioner.
  • Dans som uttryck för kulturella värderingar. Dans i relation till synen på kropp, genus, etnicitet och nationalitet. Kulturella värderingar av dans i olika medier.
  • Begrepp, till exempel stil och vokabulär. Begrepp som används när dans delas in i olika typer och som tillämpas inom de olika dansformerna.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven utför en eller flera dansformer med tillfredsställande teknisk kvalitet. I utförandet använder eleven med viss säkerhet rörelser, rörelsekvaliteter, rummet och musiken i enlighet med dansformens estetiska ideal. Dessutom förhåller eleven sig till meddansare på ett i huvudsak korrekt sätt. Eleven redogör också översiktligt för olika dansideal samt i vilket socialt och kulturellt sammanhang dansen ingår.

Eleven redogör översiktligt för dansens indelning i olika typer och för deras kulturella bakgrund. Eleven redogör också översiktligt för dans och dansande som kulturellt uttryck och diskuterar översiktligt hur kulturella värderingar av dans framträder i medier. Dessutom gör eleven enkla dansanalyser utifrån synen på kropp, genus, etnicitet och nationalitet. Eleven gör även en enkel analys av en dansföreställning.

Eleven använder med viss säkerhet adekvata begrepp och korrekt vokabulär.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven utför en eller flera dansformer med god teknisk kvalitet och tillfredsställande estetisk kvalitet. I utförandet använder eleven med säkerhet rörelser, rörelsekvaliteter, rummet och musiken i enlighet med dansformens estetiska ideal. Dessutom förhåller eleven sig till meddansare på ett korrekt sätt. Eleven redogör också utförligt för likheter och skillnader mellan olika dansideal samt i vilket socialt och kulturellt sammanhang dansen ingår.

Eleven redogör utförligt för dansens indelning i olika typer och för deras kulturella bakgrund. Eleven redogör också utförligt för dans och dansande som kulturellt uttryck och diskuterar utförligt hur kulturella värderingar av dans framträder i medier. Dessutom gör eleven dansanalyser utifrån synen på kropp, genus, etnicitet och nationalitet. Eleven gör även en analys av en dansföreställning. I analysen argumenterar eleven välgrundat för sin tolkning.

Eleven använder med viss säkerhet adekvata begrepp och korrekt vokabulär.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven utför en eller flera dansformer med god teknisk och estetisk kvalitet. I utförandet använder eleven med säkerhet rörelser, rörelsekvaliteter, rummet och musiken i enlighet med dansformens estetiska ideal. Dessutom förhåller eleven sig till meddansare på ett korrekt sätt. Eleven redogör också utförligt och nyanserat för likheter och skillnader mellan olika dansideal samt i vilket socialt och kulturellt sammanhang dansen ingår.

Eleven redogör utförligt och nyanserat för dansens indelning i olika typer och för deras kulturella bakgrund. Eleven redogör också utförligt och nyanserat för dans och dansande som kulturellt uttryck och diskuterar utförligt och nyanserat hur kulturella värderingar av dans framträder i medier. Dessutom gör eleven dansanalyser utifrån synen på kropp, genus, etnicitet och nationalitet. Eleven gör även en komplex analys av en dansföreställning. I analysen argumenterar eleven välgrundat och nyanserat för sin tolkning.

Eleven använder med säkerhet adekvata begrepp och korrekt vokabulär.