Hela sveriges kurser och ämnen

Dansteknik 1, DATDAS01S

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY2011
  • Gäller från: 2023-07-01
  • Senast ändrad: 2023-10-06
  • Grundförfattning: 2011:144
  • Ändringsförfattning: 2022:423

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Teknikträningens koder och konventioner.
  • Träningsprocessens olika delar, dvs. memorering av rörelser, kontinuerlig träning och arbete med placering. Metoder för att memorera rörelser och övningar. Hur man kan följa sin egen kunskapsutveckling i dansteknik.
  • Grundläggande dansteknik i två eller flera genrer.
  • Rörelsevokabulär och olika genrers konventioner, stildrag och kännetecken. Grundläggande kunskaper i placering.
  • Grundläggande träning av kroppsminnet. Rörelsevokabulär i relation till tid och rum samt kvaliteter som tyngd och flöde. Dansteknikens formspråk.
  • Grundläggande träning av den spatiala förmågan i relation till den egna kroppen och andra medverkande.
  • Dansens relation till och samspel med ljud, tystnad och olika typer av musik, levande och inspelad, utifrån genrernas konventioner. Hur man följer musikens puls och taktarter.
  • Grundläggande fysiska kunskaper om hur den egna kroppen fungerar. Hur skelett och muskler samverkar.
  • Grundläggande träning i koordination, styrka och koncentration.
  • Grundläggande begrepp, till exempel placering, rörelsekvaliteter som tyngd och flöde, musikalisk puls och taktarter samt dansgenrernas vokabulär.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven använder med viss säkerhet de koder, konventioner och instruktioner som används vid färdighetsträningen. I färdighetsträningen memorerar eleven med viss säkerhet rörelser samt korrektioner av placering. Dessutom gör eleven enkla reflektioner över den egna kunskapsutvecklingen.

Eleven utför med viss säkerhet rörelsevokabulär som relaterar till någon av kvaliteterna tyngd eller flöde enligt genrernas grundläggande formspråk. I dansen förhåller eleven med viss säkerhet spatialt den egna kroppen till genrernas konventioner och andra medverkande. Dessutom följer eleven med viss säkerhet musikens puls och taktarter.

Eleven utforskar i färdighetsträningen med tillfredsställande resultat hur den egna kroppen fungerar. Dessutom redogör eleven översiktligt för hur den egna kroppen fungerar. Eleven tränar i samråd med handledare koordination, styrka och koncentration. Eleven använder med viss säkerhet grundläggande begrepp och vokabulär i redogörelser och danstekniska övningar.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven använder med viss säkerhet de koder, konventioner och instruktioner som används vid färdighetsträningen. I färdighetsträningen memorerar eleven med viss säkerhet rörelser samt korrektioner av placering. Dessutom gör eleven välgrundade reflektioner över den egna kunskapsutvecklingen.

Eleven undersöker och utför med viss säkerhet rörelsevokabulär som relaterar till kvaliteterna tyngd och flöde enligt genrernas grundläggande formspråk. I dansen förhåller eleven med viss säkerhet spatialt den egna kroppen till genrernas konventioner och andra medverkande. Dessutom undersöker och följer eleven med viss säkerhet musikens puls och taktarter.

Eleven utforskar i färdighetsträningen med tillfredsställande resultat hur den egna kroppen fungerar. Dessutom redogör eleven utförligt för hur den egna kroppen fungerar. Eleven tränar efter samråd med handledare koordination, styrka och koncentration. Eleven använder med viss säkerhet grundläggande begrepp och vokabulär i redogörelser och danstekniska övningar.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven använder med säkerhet de koder, konventioner och instruktioner som används vid färdighetsträningen. I färdighetsträningen memorerar eleven med säkerhet rörelser samt korrektioner av placering. Dessutom gör eleven välgrundade och nyanserade reflektioner över den egna kunskapsutvecklingen.

Eleven undersöker och utför med säkerhet rörelsevokabulär som relaterar till kvaliteterna tyngd och flöde samt anpassar dem till tid och rum enligt genrernas grundläggande formspråk. I dansen förhåller eleven med säkerhet spatialt den egna kroppen till genrernas konventioner och andra medverkande. Dessutom undersöker och följer eleven med säkerhet musikens puls och taktarter.

Eleven utforskar i färdighetsträningen med gott resultat hur den egna kroppen fungerar. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för hur den egna kroppen fungerar. Eleven tränar efter samråd med handledare koordination, styrka och koncentration. Eleven använder med säkerhet grundläggande begrepp och vokabulär i redogörelser och danstekniska övningar.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.