Hela sveriges kurser och ämnen

Elektronik och mikrodatorteknik, ELEELR0

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY2011
  • Gäller från: 2023-07-01
  • Senast ändrad: 2023-10-06
  • Grundförfattning: 2011:144
  • Ändringsförfattning: 2022:423

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Egenskaper och arbetssätt hos resistorer, kondensatorer, induktanser och transformatorer.
  • Egenskaper och arbetssätt hos analoga och digitala halvledarkomponenter.
  • Egenskaper och arbetssätt hos optokomponenter och displayer.
  • Mikrodatorns arbetssätt.
  • Mikroprocessorer och deras kringkomponenter.
  • ESD-säker (electrostatic discharge) hantering och montering av elektronikkomponenter.
  • Förbindningsteknik och ytmonteringsteknik.
  • Enklare programmering av mikrodatorer.
  • Schemaritningsteknik, symboler och funktioner.
  • Binära talsystemet, boolesk algebra och de digitala grundfunktionerna.
  • Arbetssätt och användningsområden för AD- och DA-omvandlare.
  • Mätteknik för krets- och komponentmätningar.
  • Datorsimulering av enklare elektronikuppkopplingar.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven beskriver översiktligt funktion och egenskaper hos vanligt förekommande analoga och digitala elektronikkomponenter. Dessutom beskriver eleven översiktligt funktion och arbetssätt hos mikrodatorer och mikroprocessorer.

Eleven planerar och utför i samråd med handledare montering, hantering och provning av vanligt förekommande analoga och digitala elektronikkomponenter samt enklare programmering av mikrodatorer. Arbetet utförs på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra samt är miljövänligt. I arbetet använder och tolkar eleven med viss säkerhet begrepp, symboler, elektronikscheman, instruktioner, manualer, datablad och andra dokument. Dessutom utför eleven enkla beräkningar av elektriska storheter.

Eleven utför enkla komponent- och kretsmätningar samt datorsimulering av elektronikuppkopplingar.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven beskriver utförligt funktion och egenskaper hos vanligt förekommande analoga och digitala elektronikkomponenter. Dessutom beskriver eleven utförligt funktion och arbetssätt hos mikrodatorer och mikroprocessorer.

Eleven planerar och utför efter samråd med handledare montering, hantering och provning av vanligt förekommande analoga och digitala elektronikkomponenter samt enklare programmering av mikrodatorer. Arbetet utförs på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra samt är miljövänligt. I arbetet använder och tolkar eleven med viss säkerhet begrepp, symboler, elektronikscheman, instruktioner, manualer, datablad och andra dokument. Dessutom utför eleven beräkningar av elektriska storheter.

Eleven utför komponent- och kretsmätningar samt datorsimulering av elektronikuppkopplingar.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven beskriver utförligt och nyanserat funktion och egenskaper hos vanligt förekommande analoga och digitala elektronikkomponenter. Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat funktion och arbetssätt hos mikrodatorer och mikroprocessorer.

Eleven planerar och utför efter samråd med handledare montering, hantering och provning av vanligt förekommande analoga och digitala elektronikkomponenter samt enklare programmering av mikrodatorer. Arbetet utförs på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra samt är miljövänligt. I arbetet använder och tolkar eleven med säkerhet begrepp, symboler, elektronikscheman, instruktioner, manualer, datablad och andra dokument. Dessutom utför eleven avancerade beräkningar av elektriska storheter.

Eleven utför avancerade komponent- och kretsmätningar samt datorsimulering av elektronikuppkopplingar.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.