Hela sveriges kurser och ämnen

Provning och kontrollarbete, ELKPRV0

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY2011
  • Gäller från: 2023-07-01
  • Senast ändrad: 2023-10-06
  • Grundförfattning: 2011:144
  • Ändringsförfattning: 2022:423

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Praktiskt provningsarbete med automatisk teststation.
  • Montering av enklare testutrustningar.
  • Underhåll och funktionsprov av testutrustningar.
  • Testmetoder och verifieringsmetoder för elektronikproduktion.
  • Testutrustningar i produktionen.
  • Mätteknik och mätinstrument.
  • Felsökningsmetoder.
  • Granskning och bedömning av monterade mönsterkort.
  • Reparationsteknik vid lödfel.
  • Reparationsmetoder vid komponentfel.
  • Kvalitetsarbete.
  • Arbetsplatsens arbetsorganisation samt arbetsmiljökrav vid elektronikproduktion.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven planerar i samråd med handledare vanligt förekommande provning och kontroll av elektronik och elektronikapparater. I planeringen tolkar eleven med viss säkerhet arbetsinstruktioner, manualer, elektronikscheman och andra dokument. Eleven utför i samråd med handledare provningen och kontrollen utifrån fastställda kvalitetskrav. Dessutom felsöker och reparerar eleven i samråd med handledare enklare fel som har uppkommit under tillverkningsprocessen av elektronik och elektronikapparater. I arbetet använder eleven med viss säkerhet metoder, verktyg och övrig utrustning. Under arbetets gång upptäcker eleven problem som uppkommer och löser dem i samråd med handledare. Arbetet utförs på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra, och resultatet är tillfredsställande.

När arbetet är utfört utvärderar eleven med enkla omdömen sitt arbete och resultat. Dessutom för eleven enkla resonemang om vikten av kvalitetsbedömning, kvalitetsarbete och en god arbetsmiljö.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven planerar efter samråd med handledare vanligt förekommande provning och kontroll av elektronik och elektronikapparater. I planeringen tolkar eleven med viss säkerhet arbetsinstruktioner, manualer, elektronikscheman och andra dokument. Eleven utför efter samråd med handledare provningen och kontrollen utifrån fastställda kvalitetskrav. Dessutom felsöker och reparerar eleven efter samråd med handledare enklare fel som har uppkommit under tillverkningsprocessen av elektronik och elektronikapparater. I arbetet använder eleven med viss säkerhet metoder, verktyg och övrig utrustning. Under arbetets gång upptäcker eleven problem som uppkommer och löser dem efter samråd med handledare. Arbetet utförs på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra, och resultatet är tillfredsställande.

När arbetet är utfört utvärderar eleven med nyanserade omdömen sitt arbete och resultat. Dessutom för eleven välgrundade resonemang om vikten av kvalitetsbedömning, kvalitetsarbete och en god arbetsmiljö.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven planerar efter samråd med handledare vanligt förekommande provning och kontroll av elektronik och elektronikapparater. I planeringen tolkar eleven med säkerhet arbetsinstruktioner, manualer, elektronikscheman och andra dokument. Eleven utför efter samråd med handledare provningen och kontrollen utifrån fastställda kvalitetskrav. Dessutom felsöker och reparerar eleven efter samråd med handledare enklare fel som har uppkommit under tillverkningsprocessen av elektronik och elektronikapparater. I arbetet använder eleven med säkerhet metoder, verktyg och övrig utrustning. Under arbetets gång upptäcker eleven problem som uppkommer och löser dem efter samråd med handledare. Arbetet utförs på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra, och resultatet är gott.

När arbetet är utfört utvärderar eleven med nyanserade omdömen sitt arbete och resultat samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras. Dessutom för eleven välgrundade och nyanserade resonemang om vikten av kvalitetsbedömning, kvalitetsarbete och en god arbetsmiljö.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.