Hela sveriges kurser och ämnen

Förnybar energi, ENEFÖR0

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY2011
  • Gäller från: 2023-07-01
  • Senast ändrad: 2023-10-06
  • Grundförfattning: 2011:144
  • Ändringsförfattning: 2022:423

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Huvudkomponenter i olika alternativa energianläggningar och deras uppgift.
  • Energiomvandling och energiproduktion vid drift av olika anläggningar.
  • Förnybara energianläggningars bränsle och avfallshantering ur drift-, säkerhets- och miljösynpunkt.
  • Bränslen och deras egenskaper samt förbränningsprocessen.
  • Förnybara energikällor, till exempel bioenergi, solenergi, vindkraft och vågkraft. Naturliga värmekällor och värmepumpar. Förnybar energi för fordonsdrift.
  • Drift- och underhållsrutiner för olika anläggningstyper.
  • Säkerhetstänkande och yrkesetik.
  • Användning och skötsel av utrustning och verktyg.
  • Lagar och andra bestämmelser som gäller drift, miljö och säkerhet vid användning av förnybara energikällor och bränslen.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven redogör översiktligt för uppbyggnad, funktion och principer hos olika energitekniska system och olika energikällor. Dessutom beskriver eleven översiktligt energibärande mediers egenskaper.

Eleven utför med visst handlag och i samråd med handledare vanligt förekommande arbetsuppgifter i en energiteknisk anläggning och uppnår ett resultat som uppfyller fastställda krav på säkerhet, kvalitet och miljö. Eleven utför i samråd med handledare enkla kontroll- och driftrutiner genom att använda energiteknisk utrustning. Vidare utvärderar eleven resultatet med enkla omdömen och föreslår energibesparande åtgärder samt optimerar i samråd med handledare energianläggningen. Eleven använder och vårdar i samråd med handledare material och verktyg enligt instruktioner och arbetsbeskrivningar.

Eleven dokumenterar med viss säkerhet sitt arbete och utvärderar det med enkla omdömen.

I arbetet samverkar eleven med andra och använder ett enkelt fackspråk som fungerar för arbetsuppgiften. Arbetet utförs i enlighet med lagar och andra bestämmelser.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven redogör utförligt för uppbyggnad, funktion och principer hos olika energitekniska system och olika energikällor. Dessutom beskriver eleven utförligt energibärande mediers egenskaper.

Eleven utför med gott handlag och efter samråd med handledare vanligt förekommande arbetsuppgifter i en energiteknisk anläggning och uppnår ett resultat som uppfyller fastställda krav på säkerhet, kvalitet och miljö. Eleven utför på ett ansvarsfullt sätt och efter samråd med handledare kontroll- och driftrutiner genom att använda energiteknisk utrustning. Vidare utvärderar eleven resultatet med enkla omdömen och föreslår energibesparande åtgärder samt optimerar efter samråd med handledare energianläggningen. Eleven använder och vårdar efter samråd med handledare material och verktyg enligt instruktioner och arbetsbeskrivningar.

Eleven dokumenterar med säkerhet sitt arbete och utvärderar det med enkla omdömen.

I arbetet samverkar eleven med andra och använder ett nyanserat fackspråk som fungerar för arbetsuppgiften. Arbetet utförs i enlighet med lagar och andra bestämmelser.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven redogör utförligt och nyanserat för uppbyggnad, funktion och principer hos olika energitekniska system och olika energikällor. Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat energibärande mediers egenskaper.

Eleven utför med mycket gott handlag och efter samråd med handledare vanligt förekommande arbetsuppgifter i en energiteknisk anläggning och uppnår ett resultat som uppfyller fastställda krav på säkerhet, kvalitet och miljö. Eleven utför på ett ansvarsfullt sätt och efter samråd med handledare kontroll- och driftrutiner genom att använda energiteknisk utrustning. Vidare utvärderar eleven resultatet med nyanserade omdömen och föreslår energibesparande åtgärder samt optimerar efter samråd med handledare energianläggningen. Eleven använder och vårdar efter samråd med handledare material och verktyg enligt instruktioner och arbetsbeskrivningar.

Eleven dokumenterar med säkerhet sitt arbete och utvärderar det med nyanserade omdömen.

I arbetet samverkar eleven med andra och använder ett nyanserat fackspråk som är anpassat till mottagaren och fungerar för arbetsuppgiften. Arbetet utförs i enlighet med lagar och andra bestämmelser.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.