Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Estetisk kommunikation 3, ESTEST03

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY2011
  • Gäller från: 2023-07-01
  • Senast ändrad: 2023-10-06
  • Grundförfattning: 2011:144
  • Ändringsförfattning: 2022:423

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Estetiska uttrycksformer, begrepp, tekniker och metoder.
  • Utforskande av kreativa möjligheter.
  • Gruppdynamik i skapande arbete.
  • Aktiv samverkan mellan olika konstformer.
  • Konstnärlig produktionsprocess från idé till färdig gestaltning.
  • Relationen mellan delar och helhet i en större estetisk produktionsprocess.
  • Framställning och presentation av färdig gestaltning.
  • Möte med publik eller betraktare.
  • Konstteoretiska och kulturhistoriska begrepp och teorier om konstnärlig kommunikation och gestaltning och konstnärligt skapande.
  • Etiska överväganden om påverkan och kommunikation. Hur olika val under en konstnärlig process kan få etiska och konstnärliga konsekvenser.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven använder uttryck från en eller flera estetiska uttrycksformer för att gestalta en större estetisk produktion samt uppvisar ett visst handlag inom någon estetisk uttrycksform. Dessutom använder eleven med viss säkerhet estetiska metoder och begrepp som används i konstnärligt kommunikativt arbete.

Eleven samverkar i skapande arbete i grupp och anpassar det egna arbetet till det kollektiva resultatet. Eleven deltar i en konstnärlig produktionsprocess och presentation av en omfattande färdig gestaltning.

Eleven använder relevant teknik för att producera och kommunicera med estetiska uttryck. Dessutom prövar eleven interaktion mellan olika estetiska uttrycksformer samt diskuterar översiktligt hur estetiska uttryck kan samverka och användas i olika sammanhang. I diskussionen använder eleven med viss säkerhet konstteoretiska och kulturhistoriska begrepp samt drar enkla slutsatser utifrån teorier om konstnärlig kommunikation och gestaltning och konstnärligt skapande.

Eleven resonerar översiktligt om eventuella etiska och konstnärliga konsekvenser av olika val under en konstnärlig process.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven använder uttryck från en eller flera estetiska uttrycksformer för att gestalta en större estetisk produktion samt uppvisar ett gott handlag inom någon estetisk uttrycksform. Gestaltningen uppfyller på ett tillfredsställande sätt kraven på konstnärlighet. Dessutom använder eleven med viss säkerhet estetiska metoder och begrepp som används i konstnärligt kommunikativt arbete.

Eleven samverkar i skapande arbete i grupp och anpassar det egna arbetet, och sina insatser, till det kollektiva resultatet efter omständigheter som framkommer i samarbetet med medskapare och under olika skeden av arbetsprocessen. Eleven deltar i en konstnärlig produktionsprocess, vidareutvecklar idéer inom någon estetisk uttrycksform och deltar i presentation av en omfattande färdig gestaltning.

Eleven använder relevant teknik för att producera och kommunicera med estetiska uttryck. Dessutom prövar eleven interaktion mellan och experimenterar med olika estetiska uttrycksformer samt diskuterar utförligt hur estetiska uttryck kan samverka och användas i olika sammanhang. I diskussionen använder eleven med viss säkerhet konstteoretiska och kulturhistoriska begrepp samt drar välgrundade slutsatser utifrån teorier om konstnärlig kommunikation och gestaltning och konstnärligt skapande.

Eleven resonerar utförligt om eventuella etiska och konstnärliga konsekvenser av olika val under en konstnärlig process.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven använder uttryck från en eller flera estetiska uttrycksformer för att gestalta en större estetisk produktion samt uppvisar ett mycket gott handlag inom någon estetisk uttrycksform. Gestaltningen uppfyller väl kraven på konstnärlighet. Dessutom använder eleven med säkerhet estetiska metoder och begrepp som används i konstnärligt kommunikativt arbete.

Eleven samverkar i skapande arbete i grupp och anpassar det egna arbetet, och sina insatser, till det kollektiva resultatet efter omständigheter som framkommer i samarbetet med medskapare och under olika skeden av arbetsprocessen. Dessutom gör eleven välgrundade och nyanserade reflektioner över ledarskapets och kommunikationens betydelse i ett kollektivt arbete och leder sådant arbete. Eleven deltar i, och tar initiativ i och ansvar för, en konstnärlig produktionsprocess, vidareutvecklar idéer inom någon estetisk uttrycksform och deltar i presentation av en omfattande färdig gestaltning.

Eleven använder relevant teknik för att producera och kommunicera med estetiska uttryck på ett kreativt sätt. Dessutom prövar eleven interaktion mellan och experimenterar med olika estetiska uttrycksformer samt diskuterar utförligt och nyanserat hur estetiska uttryck kan samverka och användas i olika sammanhang. I diskussionen använder eleven med säkerhet konstteoretiska och kulturhistoriska begrepp samt drar välgrundade och nyanserade slutsatser utifrån teorier om konstnärlig kommunikation och gestaltning och konstnärligt skapande.

Eleven resonerar utförligt och nyanserat om eventuella etiska och konstnärliga konsekvenser av olika val under en konstnärlig process.

Program där kursen förekommer

search