Hela sveriges kurser och ämnen

Eventteknik, EVEEVN0

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY2011
  • Gäller från: 2023-07-01
  • Senast ändrad: 2023-10-06
  • Grundförfattning: 2011:144
  • Ändringsförfattning: 2022:423

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Funktion och arbetssätt hos tekniska ljud-, bild- och ljusanläggningar för event.
  • Funktion och monteringssätt hos komponenter, enheter och system för scenuppbyggnad.
  • Uppbyggnad och riggning av scenanläggningar för musikprojekt, mässor och andra event.
  • Ergonomi.
  • Säkerhetskrav och miljökrav vid arbete med scenuppbyggnad och riggning av utrustning.
  • Handhavande och funktionsprovning av anläggningar.
  • Enklare systematisk felsökning och reparation.
  • Planeringens och logistikens betydelse för artister, uppdragsgivare, publik och media.
  • Tillstånd som kan krävas vid offentliga framföranden.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven beskriver översiktligt scenanläggningars komponenter, enheter och system. Dessutom redogör eleven översiktligt för säkerhetskrav och arbetsmiljökrav som gäller för scenanläggningarna.

Eleven planerar i samråd med handledare sitt arbete samt bygger upp scenanläggningar och riggar i samråd med handledare teknisk utrustning för event. Dessutom utför eleven enkla systematiska felsökningar och reparationer av utrustningen. Arbetet utförs på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra samt uppfyller krav på kvalitet, ergonomi och miljö. Resultatet av arbetet är tillfredsställande. När arbetet är utfört gör eleven en enkel dokumentation av sitt arbete.

Utifrån sitt arbete för eleven enkla resonemang om planeringens och logistikens betydelse för artister, uppdragsgivare, publik och media. Dessutom för eleven enkla resonemang om den tekniska utrustningens möjligheter och begränsningar vid kreativt arbete. Eleven redogör översiktligt för hur bestämmelser om tillstånd för reproduktion och offentliga framföranden ska tillämpas.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven beskriver utförligt scenanläggningars komponenter, enheter och system. Dessutom redogör eleven utförligt för säkerhetskrav och arbetsmiljökrav som gäller för scenanläggningarna.

Eleven planerar efter samråd med handledare sitt arbete samt bygger upp scenanläggningar och riggar efter samråd med handledare teknisk utrustning för event. Dessutom utför eleven systematiska felsökningar och reparationer av utrustningen. Arbetet utförs på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra samt uppfyller krav på kvalitet, ergonomi och miljö. Resultatet av arbetet är tillfredsställande. När arbetet är utfört gör eleven en noggrann dokumentation av sitt arbete.

Utifrån sitt arbete för eleven välgrundade resonemang om planeringens och logistikens betydelse för artister, uppdragsgivare, publik och media. Dessutom för eleven välgrundade resonemang om den tekniska utrustningens möjligheter och begränsningar vid kreativt arbete. Eleven redogör utförligt för hur bestämmelser om tillstånd för reproduktion och offentliga framföranden ska tillämpas.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven beskriver utförligt och nyanserat scenanläggningars komponenter, enheter och system. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för säkerhetskrav och arbetsmiljökrav som gäller för scenanläggningarna.

Eleven planerar efter samråd med handledare sitt arbete samt bygger upp scenanläggningar och riggar efter samråd med handledare teknisk utrustning för event. Dessutom utför eleven avancerade systematiska felsökningar och reparationer av utrustningen. Arbetet utförs på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra samt uppfyller krav på kvalitet, ergonomi och miljö. Resultatet av arbetet är gott. När arbetet är utfört gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av sitt arbete.

Utifrån sitt arbete för eleven välgrundade och nyanserade resonemang om planeringens och logistikens betydelse för artister, uppdragsgivare, publik och media. Dessutom för eleven välgrundade och nyanserade resonemang om den tekniska utrustningens möjligheter och begränsningar vid kreativt arbete. Eleven redogör utförligt och nyanserat för hur bestämmelser om tillstånd för reproduktion och offentliga framföranden ska tillämpas.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.


search