Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Lasthantering och passagerarsäkerhet (FARLAS0)

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY2011
  • Gäller från: 2023-07-01
  • Senast ändrad: 2023-10-06
  • Grundförfattning: 2011:144
  • Ändringsförfattning: 2022:423

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

Fartygskonstruktion

  • Fartygs tekniska terminologi.
  • Luckor, portar och vattentäta dörrar.
  • Skrovöppningar och öppningar till lastutrymmen.
  • Rörsystem och pumpar för slagvatten och barlast.

Torrlasthantering

  • Farligt gods, klassificering och IMDG-koden.
  • Lasthantering och säkring av last.
  • Dävertar, kranar, vinschar, lyftutrustning.
  • Hantering av farliga laster på torrlastfartyg.

Tanklasthantering

  • Åtgärder för att förhindra miljöförorening av olja och kemikalier.
  • Lasthantering på olje- och kemikalietankfartyg.
  • Åtgärder för att undvika risker och förebygga skador.
  • Brandskydd på tankfartyg.
  • Personlig säkerhet och säkerhetsåtgärder.
  • Nödåtgärder och nödinstruktioner.

Passagerarhantering

  • Passagerarsäkerhet.
  • Mönstringsrutiner.
  • Kommunikation.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven beskriver översiktligt hur de vanligaste fartygstyperna är konstruerade samt hur den lasthanteringsutrustning som finns ombord fungerar. Dessutom beskriver eleven översiktligt de arbetsuppgifter som utförs ombord i samband med last- och passagerarhantering.

Eleven beskriver översiktligt miljö- och säkerhetsrisker vid last- och passagerarhantering samt de metoder och den utrustning som finns ombord för att förebygga sådana risker. Eleven drar enkla slutsatser om sambandet mellan risker och arbetsmetoder.

Eleven beskriver översiktligt lagar och andra bestämmelser som gäller inom området.

I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet relevanta termer och begrepp.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven beskriver utförligt hur de vanligaste fartygstyperna är konstruerade samt hur den lasthanteringsutrustning som finns ombord fungerar. Dessutom beskriver eleven utförligt de arbetsuppgifter som utförs ombord i samband med last- och passagerarhantering.

Eleven beskriver utförligt miljö- och säkerhetsrisker vid last- och passagerarhantering samt de metoder och den utrustning som finns ombord för att förebygga sådana risker. Eleven drar välgrundade slutsatser om sambandet mellan risker och arbetsmetoder.

Eleven beskriver utförligt lagar och andra bestämmelser som gäller inom området.

I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet relevanta termer och begrepp.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven beskriver utförligt och nyanserat hur de vanligaste fartygstyperna är konstruerade samt hur den lasthanteringsutrustning som finns ombord fungerar. Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat de arbetsuppgifter som utförs ombord i samband med last- och passagerarhantering.

Eleven beskriver utförligt och nyanserat miljö- och säkerhetsrisker vid last- och passagerarhantering samt de metoder och den utrustning som finns ombord för att förebygga sådana risker. Eleven drar välgrundade och nyanserade slutsatser om sambandet mellan risker och arbetsmetoder.

Eleven beskriver utförligt lagar och andra bestämmelser som gäller inom området.

I beskrivningarna använder eleven med säkerhet relevanta termer och begrepp.

Program där kursen förekommer

search