Aerodynamik (FLYAER0)
Information
- Gå till ämne, Flygyrkesteknik
- Poäng: 100
- Gäller från: 2011-09-14
- Senast ändrad: 2020-02-19
- Giltig till: 2020-07-31
Om kursen
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Luftflöden runt olika profiler.
- Generering av lyftkraft och motstånd.
- Laminärt och turbulent flöde.
- Vingprofiler, till exempel korda och camber.
- Olika faktorer som kan inverka på lyftkraften.
- Atmosfäriska begrepp relaterade till flygning.
- Aerodynamiska beräkningar.
- Grundläggande samband inom aerodynamiken, till exempel mellan atmosfärens tillstånd och fysikaliska lagar beträffande lyftkraft och motstånd.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt atmosfärens betydelse, hur lyftkraft skapas vid olika förhållanden och hur atmosfäriska omständigheter påverkar luftfartyg. Dessutom beskriver eleven översiktligt olika teoretiska begrepp inom området.
Eleven utför i samråd med handledare och med hjälp av informationsmaterial enkla aerodynamiska beräkningar i bekanta situationer.
Eleven använder med viss säkerhet för området relevanta begrepp samt kommunicerar med ett enkelt men för arbetsuppgiften fungerande fackspråk. Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven beskriver utförligt atmosfärens betydelse, hur lyftkraft skapas vid olika förhållanden och hur atmosfäriska omständigheter påverkar luftfartyg. Dessutom beskriver eleven utförligt olika teoretiska begrepp inom området.
Eleven utför efter samråd med handledare och med hjälp av informationsmaterial aerodynamiska beräkningar i bekanta och delvis nya situationer.
Eleven använder med viss säkerhet för området relevanta begrepp samt kommunicerar med ett för arbetsuppgiften fungerande fackspråk. Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat atmosfärens betydelse, hur lyftkraft skapas vid olika förhållanden och hur atmosfäriska omständigheter påverkar luftfartyg. Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat olika teoretiska begrepp inom området.
Eleven utför efter samråd med handledare och med hjälp av informationsmaterial avancerade aerodynamiska beräkningar i bekanta och nya situationer.
Eleven använder med säkerhet för området relevanta begrepp samt kommunicerar med ett nyanserat och för arbetsuppgiften fungerande fackspråk. Resultatet av elevens arbete är gott.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.