Hela sveriges kurser och ämnen

Ellära – flyg, FLYELL0

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY2011
  • Gäller från: 2023-07-01
  • Senast ändrad: 2023-10-06
  • Grundförfattning: 2011:144
  • Ändringsförfattning: 2022:423

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Elektronteori.
  • Statisk elektricitet.
  • Ledningsförmåga i olika miljöer.
  • Begrepp, formler och beräkningar som används inom ellära.
  • Resistans och kapacitans.
  • Magnetism och induktion.
  • Elektriska motorer och generatorer.
  • Likströms- och växelströmskretsar.
  • Uppkopplingar av elektriska kretsar utifrån anvisningar samt tolkning av resultat.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven beskriver översiktligt elektroners strömmar i en elektrisk krets utifrån ett givet kopplingsschema. Dessutom beskriver eleven översiktligt olika teoretiska begrepp inom området.

Eleven utför i samråd med handledare och utifrån givna formler beräkningar samt redogör översiktligt för enkla samband inom området. Eleven utför också i bekanta situationer och utifrån laborationsanvisningar enkla uppkopplingar, mätningar och rimlighetsuppskattningar och tolkar resultaten. Dessutom gör eleven utifrån en enkel strömkrets ett kopplingsschema. Eleven arbetar i bekanta situationer utifrån det regelverk som uppgiften kräver och beskriver översiktligt lagar och andra bestämmelser som styr verksamheten.

Eleven använder med viss säkerhet för området relevanta begrepp samt kommunicerar med ett enkelt men för arbetsuppgiften fungerande fackspråk. Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.

Betyget C

Eleven beskriver utförligt elektroners strömmar i en elektrisk krets utifrån ett givet kopplingsschema. Dessutom beskriver eleven utförligt olika teoretiska begrepp inom området.

Eleven väljer formler och utför efter samråd med handledare beräkningar samt redogör utförligt för samband inom området. Eleven utför också i bekanta och delvis nya situationer och utifrån laborationsanvisningar uppkopplingar, mätningar och rimlighetsuppskattningar och tolkar resultaten. Dessutom gör eleven utifrån en strömkrets ett kopplingsschema. Eleven arbetar i bekanta och delvis nya situationer utifrån det regelverk som uppgiften kräver och beskriver utförligt lagar och andra bestämmelser som styr verksamheten.

Eleven använder med viss säkerhet för området relevanta begrepp samt kommunicerar med ett för arbetsuppgiften fungerande fackspråk. Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.

Betyget A

Eleven beskriver utförligt och nyanserat elektroners strömmar i en elektrisk krets utifrån ett givet kopplingsschema. Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat olika teoretiska begrepp inom området.

Eleven väljer formler, motiverar sina val och utför efter samråd med handledare beräkningar samt redogör utförligt och nyanserat för komplexa samband inom området. Eleven utför också i bekanta och nya situationer och utifrån laborationsanvisningar avancerade uppkopplingar, mätningar och rimlighetsuppskattningar och tolkar resultaten. Dessutom gör eleven utifrån en avancerad strömkrets ett kopplingsschema. Eleven arbetar i bekanta och nya situationer utifrån det regelverk som uppgiften kräver och beskriver utförligt lagar och andra bestämmelser som styr verksamheten.

Eleven använder med säkerhet för området relevanta begrepp samt kommunicerar med ett nyanserat och för arbetsuppgiften fungerande fackspråk. Resultatet av elevens arbete är gott.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.