Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Flygplanslära (FLYFLG0)

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY2011
  • Gäller från: 2023-07-01
  • Senast ändrad: 2023-10-06
  • Grundförfattning: 2011:144
  • Ändringsförfattning: 2022:423

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Service- och underhållsåtgärder av flygplan och propellrar.
  • Flygplans olika system och konstruktionsprinciper samt påfrestningar som flygplan utsätts för i olika flygsituationer.
  • Flygplans aerodynamik och styrorgan.
  • Flygplanskonstruktioner, till exempel skrovkonstruktioner och konstruktionsmetoder.
  • Luftkonditionering och trycksättning av kabin.
  • Instrument- och avioniksystem.
  • Flygplans elkraftförsörjning.
  • Utrustning och inventarier i flygplan, till exempel kabinutformning, instigningsanordningar och nödutrustning.
  • Brandsläckningssystem.
  • Styrsystem.
  • Bränslesystem.
  • Hydrauliksystem.
  • Is- och regnskydd på flygplan och propellrar.
  • Landställs uppbyggnad och funktion.
  • Ljus, strålkastare och belysning.
  • Systemutformning för syrgas i cockpit och kabin.
  • Pneumatik och vakuum, till exempel kompressorer och tryckreglering.
  • Vatten och avlopp, till exempel utformning av toalett och vattensystem.
  • Flygburna underhållssystem, till exempel centrala underhållsdatorer och elektroniskt arkivsystem.
  • Propellrars konstruktion, till exempel aerodynamisk belastning och material.
  • Reglering av propellerbladvinkel och propellersynkronisering.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven beskriver översiktligt med stöd av informationsmaterial konstruktion av, funktion hos och påfrestningar på flygplan och deras olika system. Dessutom beskriver eleven översiktligt med stöd av informationsmaterial hur flygplanets olika system är integrerade och samverkar med varandra.

Eleven utför i samråd med handledare och i bekanta situationer enkel service och enkla underhållsåtgärder av flygplan och propellrar. Dessutom utför eleven i samråd med handledare felsökning och åtgärdar enkla fel på flygplanets olika system enligt regelverk och kvalitetskrav. Eleven arbetar i bekanta situationer utifrån de instruktioner och det regelverk som uppgiften kräver. När arbetet är utfört utvärderar eleven med enkla omdömen sina arbetsprocesser och sitt resultat. Dessutom gör eleven en enkel dokumentation av sitt arbete.

Eleven kommunicerar med ett enkelt men för arbetsuppgiften fungerande fackspråk. Dessutom samarbetar eleven för att nå planerade resultat. Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.

Betyget C

Eleven beskriver utförligt med stöd av informationsmaterial konstruktion av, funktion hos och påfrestningar på flygplan och deras olika system. Dessutom beskriver eleven utförligt med stöd av informationsmaterial hur flygplanets olika system är integrerade och samverkar med varandra.

Eleven utför efter samråd med handledare och i bekanta och delvis nya situationer service och underhållsåtgärder av flygplan och propellrar. Dessutom utför eleven efter samråd med handledare felsökning och åtgärdar fel på flygplanets olika system enligt regelverk och kvalitetskrav. Eleven arbetar i bekanta och delvis nya situationer utifrån de instruktioner och det regelverk som uppgiften kräver. När arbetet är utfört utvärderar eleven med nyanserade omdömen sina arbetsprocesser och sitt resultat. Dessutom gör eleven en noggrann dokumentation av sitt arbete.

Eleven kommunicerar med ett för arbetsuppgiften fungerande fackspråk. Dessutom samarbetar eleven och medverkar till att upprätthålla samarbetet för att nå planerade resultat. Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.

Betyget A

Eleven beskriver utförligt och nyanserat med stöd av informationsmaterial konstruktion av, funktion hos och påfrestningar på flygplan och deras olika system. Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat med stöd av informationsmaterial hur flygplanets olika system är integrerade och samverkar med varandra.

Eleven utför efter samråd med handledare och i bekanta och nya situationer service och underhållsåtgärder av flygplan och propellrar. Dessutom utför eleven efter samråd med handledare felsökning och åtgärdar komplexa fel på flygplanets olika system enligt regelverk och kvalitetskrav. Eleven arbetar i bekanta och nya situationer utifrån de instruktioner och det regelverk som uppgiften kräver. När arbetet är utfört utvärderar eleven med nyanserade omdömen sina arbetsprocesser och sitt resultat samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras. Dessutom gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av sitt arbete.

Eleven kommunicerar med ett nyanserat och för arbetsuppgiften fungerande fackspråk. Dessutom samarbetar eleven och medverkar till att upprätthålla och utveckla samarbetet för att nå planerade resultat. Resultatet av elevens arbete är gott.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

search