Hela sveriges kurser och ämnen

Helikopterlära, FLYHEL0

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY2011
  • Gäller från: 2023-07-01
  • Senast ändrad: 2023-10-06
  • Grundförfattning: 2011:144
  • Ändringsförfattning: 2022:423

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Service och underhållsåtgärder av helikoptrar.
  • Helikoptrars olika system och konstruktionsprinciper samt påfrestningar som helikoptrar utsätts för i olika flygsituationer.
  • Rotorluftfartygs aerodynamik och styrorgan.
  • Helikopterkonstruktioner, till exempel skrovkonstruktioner och konstruktionsmetoder.
  • Bladfält och vibrationsanalys, till exempel balansering av rotorblad.
  • Transmissioner, till exempel växellådor och rotorbroms.
  • Luftkonditioneringssystem.
  • Instrument- och avioniksystem i helikoptrar.
  • Helikoptrars elkraftförsörjning.
  • Utrustning och inventarier i helikoptrar, till exempel kabinutformning, instigningsanordningar och nödutrustning.
  • Brandskyddssystem.
  • Bränslesystem.
  • Hydraulsystem.
  • Is- och regnskydd.
  • Landställs uppbyggnad och funktion.
  • Ljus, strålkastare och belysning.
  • Pneumatik och vakuum, till exempel kompressorer och tryckreglering.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven beskriver översiktligt helikoptrars specifika aerodynamiska förhållanden. Eleven beskriver också översiktligt med stöd av informationsmaterial konstruktion av, funktion hos och påfrestningar på helikoptrar och deras olika system. Dessutom beskriver eleven översiktligt med stöd av informationsmaterial hur helikopterns olika system är integrerade och samverkar med varandra.

Eleven utför i samråd med handledare och i bekanta situationer enkel service och enkla underhållsåtgärder av helikoptrar. Dessutom utför eleven i samråd med handledare felsökning och åtgärdar enkla fel på helikopterns olika system enligt regelverk och kvalitetskrav. Eleven arbetar i bekanta situationer utifrån de instruktioner och det regelverk som uppgiften kräver. När arbetet är utfört utvärderar eleven med enkla omdömen sina arbetsprocesser och sitt resultat. Dessutom gör eleven en enkel dokumentation av sitt arbete.

Eleven kommunicerar med ett enkelt men för arbetsuppgiften fungerande fackspråk. Dessutom samarbetar eleven för att nå planerade resultat. Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.

Betyget C

Eleven beskriver utförligt helikoptrars specifika aerodynamiska förhållanden. Eleven beskriver också utförligt med stöd av informationsmaterial konstruktion av, funktion hos och påfrestningar på helikoptrar och deras olika system. Dessutom beskriver eleven utförligt med stöd av informationsmaterial hur helikopterns olika system är integrerade och samverkar med varandra.

Eleven utför efter samråd med handledare och i bekanta och delvis nya situationer service och underhållsåtgärder av helikoptrar. Dessutom utför eleven efter samråd med handledare felsökning och åtgärdar fel på helikopterns olika system enligt regelverk och kvalitetskrav. Eleven arbetar i bekanta och delvis nya situationer utifrån de instruktioner och det regelverk som uppgiften kräver. När arbetet är utfört utvärderar eleven med nyanserade omdömen sina arbetsprocesser och sitt resultat. Dessutom gör eleven en noggrann dokumentation av sitt arbete.

Eleven kommunicerar med ett för arbetsuppgiften fungerande fackspråk. Dessutom samarbetar eleven och medverkar till att upprätthålla samarbetet för att nå planerade resultat. Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.

Betyget A

Eleven beskriver utförligt och nyanserat helikoptrars specifika aerodynamiska förhållanden. Eleven beskriver också utförligt och nyanserat med stöd av informationsmaterial konstruktion av, funktion hos och påfrestningar på helikoptrar och deras olika system. Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat med stöd av informationsmaterial hur helikopterns olika system är integrerade och samverkar med varandra.

Eleven utför efter samråd med handledare och i bekanta och nya situationer service och underhållsåtgärder av helikoptrar. Dessutom utför eleven efter samråd med handledare felsökning och åtgärdar komplexa fel på helikopterns olika system enligt regelverk och kvalitetskrav. Eleven arbetar i bekanta och nya situationer utifrån de instruktioner och det regelverk som uppgiften kräver. När arbetet är utfört utvärderar eleven med nyanserade omdömen sina arbetsprocesser och sitt resultat samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras. Dessutom gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av sitt arbete.

Eleven kommunicerar med ett nyanserat och för arbetsuppgiften fungerande fackspråk. Dessutom samarbetar eleven och medverkar till att upprätthålla och utveckla samarbetet för att nå planerade resultat. Resultatet av elevens arbete är gott.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

search