Hela sveriges kurser och ämnen

Kolvmotor, FLYKOL0

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY2011
  • Gäller från: 2023-07-01
  • Senast ändrad: 2023-10-06
  • Grundförfattning: 2011:144
  • Ändringsförfattning: 2022:423

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Service och underhållsåtgärder av kolvmotorer.
  • Felsökning och reparation av kolvmotorer.
  • Energiomvandlingsprocessen i kolvmotorer.
  • Kolvmotorers uppbyggnad samt deras olika huvudkomponenter och system.
  • Motorprestanda, till exempel beräkning av effekt och motorers verkningsgrad.
  • Motorindikeringssystem, till exempel cylindertemperatur, motorvarvtal och oljetryck.
  • Motorinstallation och brandskyddssystem, till exempel utformning av motorupphängning och brandvägg.
  • Motorövervakning och markdrift, till exempel motorkörning och trendövervakning.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven beskriver översiktligt med stöd av informationsmaterial konstruktion av, funktion hos och påfrestningar på kolvmotorer och deras olika system. Dessutom beskriver eleven översiktligt med stöd av informationsmaterial hur kolvmotorns olika system är integrerade och samverkar med varandra.

Eleven utför i samråd med handledare och i bekanta situationer enkel service och enkelt underhåll av kolvmotorer. Dessutom utför eleven i samråd med handledare felsökning och åtgärdar enkla fel på kolvmotorns olika system enligt regelverk och kvalitetskrav. Eleven arbetar i bekanta situationer utifrån de instruktioner och det regelverk som uppgiften kräver. När arbetet är utfört utvärderar eleven med enkla omdömen sina arbetsprocesser och sitt resultat. Dessutom gör eleven en enkel dokumentation av sitt arbete.

Eleven kommunicerar med ett enkelt men för arbetsuppgiften fungerande fackspråk. Dessutom samarbetar eleven för att nå planerade resultat. Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.

Betyget C

Eleven beskriver utförligt med stöd av informationsmaterial konstruktion av, funktion hos och påfrestningar på kolvmotorer och deras olika system. Dessutom beskriver eleven utförligt med stöd av informationsmaterial hur kolvmotorns olika system är integrerade och samverkar med varandra.

Eleven utför efter samråd med handledare och i bekanta och delvis nya situationer service och underhåll av kolvmotorer. Dessutom utför eleven efter samråd med handledare felsökning och åtgärdar fel på kolvmotorns olika system enligt regelverk och kvalitetskrav. Eleven arbetar i bekanta och delvis nya situationer utifrån de instruktioner och det regelverk som uppgiften kräver. När arbetet är utfört utvärderar eleven med nyanserade omdömen sina arbetsprocesser och sitt resultat. Dessutom gör eleven en noggrann dokumentation av sitt arbete.

Eleven kommunicerar med ett för arbetsuppgiften fungerande fackspråk. Dessutom samarbetar eleven och medverkar till att upprätthålla samarbetet för att nå planerade resultat. Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.

Betyget A

Eleven beskriver utförligt och nyanserat med stöd av informationsmaterial konstruktion av, funktion hos och påfrestningar på kolvmotorer och deras olika system. Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat med stöd av informationsmaterial hur kolvmotorns olika system är integrerade och samverkar med varandra.

Eleven utför efter samråd med handledare och i bekanta och nya situationer service och underhåll av kolvmotorer. Dessutom utför eleven efter samråd med handledare felsökning och åtgärdar komplexa fel på kolvmotorns olika system enligt regelverk och kvalitetskrav. Eleven arbetar i bekanta och nya situationer utifrån de instruktioner och det regelverk som uppgiften kräver. När arbetet är utfört utvärderar eleven med nyanserade omdömen sina arbetsprocesser och sitt resultat samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras. Dessutom gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av sitt arbete.

Eleven kommunicerar med ett nyanserat och för arbetsuppgiften fungerande fackspråk. Dessutom samarbetar eleven och medverkar till att upprätthålla och utveckla samarbetet för att nå planerade resultat. Resultatet av elevens arbete är gott.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.