Hela sveriges kurser och ämnen

Fotografisk bild 2, FOTFOT02

Information

Läroplan

  • Namn: Gymnasieskolan, GY2011
  • Gäller från: 2023-07-01
  • Senast ändrad: 2023-10-06
  • Grundförfattning: 2011:144
  • Ändringsförfattning: 2022:423

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Den digitala bildens grundläggande teknik, dvs. digital bildbehandling, redigering, digitala bildformat, dokumentstorlek, bildupplösning, lagring av bilder och digitala färgrymder.
  • Den tekniska utrustningens möjligheter och begränsningar. Ljussättning i och utanför studio, olika ljuskällors egenskaper, kvalitetskrav för utskrtifter och kopiering samt anpassning av bilder för publicering i olika medier.
  • Den fotografiska bildens estetiska uttrycksmedel och bildkommunikation. Komposition, ljussättning, färglära, färghantering, kontrast och färgton, bildredigering och övrigt bildbearbetning.
  • Omsättning av känslor, tankar, idéer och budskap till personliga fotografiska uttryck inom till exempel konst-, porträtt- och reklamfotografi samt inom bildjournalistik och dokumentärt berättande.
  • Metoder för en öppen och experimenterande attityd och att hitta okonventionella lösningar av bildmässiga problem.
  • Modeller för analys och tolkning av fotografiska bilder och bildernas kommunikation. Begrepp inom området.
  • Sambandet mellan bildens innehåll och form samt samverkan mellan bild och text.
  • Presentations- och bildspelsteknik.
  • Fotografiets historia från camera obscura till dagens kamerateknik.
  • Orientering om fotografiets roll i dagens samhälle och inom olika områden, till exempel naturvetenskap, teknik, press, industri, populärkultur och museum.
  • Fotografiets genrer, till exempel porträtt-, dokumentär-, press-, konst- och reklamfotografi.
  • Lagar och andra bestämmelser om upphovsrätt och etiska frågeställningar i relation till fotografiska bilder.
  • Grundläggande ergonomiska samt miljö- och säkerhetsmässiga aspekter inom fotoområdet.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven redogör översiktligt för några olika digitala bildformat och programvaror samt för deras möjligheter och begränsningar. I redogörelsen ger eleven exempel på några situationer där dokumentstorlek och bildupplösning har betydelse.

Eleven arbetar i samråd med handledare med digital bildredigering och bildmontage. Resultatet är av tillfredsställande teknisk kvalitet samt binder på ett tillfredsställande sätt samman innehåll och form till ett enhetligt uttryck. Eleven motiverar översiktligt de val som har gjorts för att uppnå kvaliteten. I arbetet använder eleven med visst handlag delar av den tekniska utrustningen. Dessutom redogör eleven översiktligt för de möjligheter som utrustningen ger. Eleven diskuterar översiktligt på vilket sätt det egna arbetet förmedlar känslor, tankar, idéer och budskap. Dessutom publicerar eleven i samråd med handledare sina bilder i något medium.

Eleven avläser och tolkar någon fotografisk bild samt resonerar översiktligt om vad bilden uttrycker. Eleven resonerar även översiktligt om hur innehåll och form samverkar. I tolkningen använder eleven med viss säkerhet någon enkel modell för att analysera fotografisk bild. Dessutom använder eleven i tolkningen och resonemanget enkla begrepp med viss säkerhet.

Eleven redogör översiktligt, utifrån exempel, för fotografiets historia och drar enkla slutsatser om fotografiets betydelse för kultur och kunskapsutveckling i dagens samhälle.

Eleven redogör översiktligt för lagar och andra bestämmelser om upphovsrätt inom området. Eleven diskuterar också översiktligt etiska frågeställningar i relation till fotografiska bilder. Dessutom redogör eleven översiktligt för på vilket sätt hon eller han i sitt eget arbete tagit miljömässiga, säkerhetsmässiga och ergonomiska hänsyn.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven redogör utförligt för några olika digitala bildformat och programvaror samt för deras möjligheter och begränsningar. I redogörelsen ger eleven exempel på några situationer där dokumentstorlek och bildupplösning har betydelse.

Eleven arbetar efter samråd med handledare med digital bildredigering och bildmontage. Resultatet är av god teknisk och tillfredsställande estetisk kvalitet samt binder på ett tillfredsställande sätt samman innehåll och form till ett enhetligt uttryck. I arbetet experimenterar eleven med de estetiska uttrycksmedlen. Eleven motiverar utförligt de val som har gjorts för att uppnå kvaliteten. I arbetet använder eleven med gott handlag den tekniska utrustningen. Dessutom redogör eleven utförligt för de möjligheter som utrustningen ger. Eleven diskuterar utförligt på vilket sätt det egna arbetet förmedlar känslor, tankar, idéer och budskap. Dessutom publicerar eleven efter samråd med handledare sina bilder i några medier.

Eleven avläser och tolkar några fotografiska bilder samt resonerar utförligt om vad bilderna uttrycker. Eleven resonerar även utförligt om hur innehåll och form samverkar. I tolkningen använder eleven med viss säkerhet modeller för att analysera fotografisk bild. Dessutom använder eleven i tolkningen och resonemanget avancerade begrepp med viss säkerhet.

Eleven redogör utförligt, utifrån exempel, för fotografiets historia och drar välgrundade slutsatser om fotografiets betydelse för kultur och kunskapsutveckling i dagens samhälle.

Eleven redogör översiktligt för lagar och andra bestämmelser om upphovsrätt inom området. Eleven diskuterar också utförligt etiska frågeställningar i relation till fotografiska bilder samt redogör för egna etiska gränsdragningar i sitt fotografiska arbete. Dessutom redogör eleven utförligt för på vilket sätt hon eller han i sitt eget arbete tagit miljömässiga, säkerhetsmässiga och ergonomiska hänsyn.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven redogör utförligt och nyanserat för några olika digitala bildformat och programvaror samt för deras möjligheter och begränsningar. I redogörelsen ger eleven exempel på några situationer där dokumentstorlek och bildupplösning har betydelse.

Eleven arbetar efter samråd med handledare med digital bildredigering och bildmontage. Resultatet är av jämn och god teknisk och estetisk kvalitet samt binder på ett gott sätt samman innehåll och form till ett enhetligt och personligt uttryck. I arbetet experimenterar eleven med de estetiska uttrycksmedlen. Eleven motiverar utförligt och nyanserat de val som har gjorts för att uppnå kvaliteten. I arbetet använder eleven med mycket gott handlag den tekniska utrustningen. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för de möjligheter som utrustningen ger. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat på vilket sätt det egna arbetet förmedlar känslor, tankar, idéer och budskap. Dessutom publicerar eleven efter samråd med handledare sina bilder i flera medier.

Eleven avläser och tolkar flera olika fotografiska bilder samt resonerar utförligt och nyanserat om vad bilderna utrycker. Eleven resonerar även utförligt och nyanserat om hur innehåll och form samverkar. I tolkningen använder eleven med säkerhet modeller för att analysera fotografisk bild. Dessutom använder eleven i tolkningen och resonemanget avancerade begrepp med säkerhet.

Eleven redogör utförligt och nyanserat, utifrån exempel, för fotografiets historia och drar välgrundade och nyanserade slutsatser om fotografiets betydelse för kultur och kunskapsutveckling i dagens samhälle.

Eleven redogör utförligt för lagar och andra bestämmelser om upphovsrätt. Eleven diskuterar också utförligt och nyanserat etiska frågeställningar i relation till fotografiska bilder samt redogör för egna etiska gränsdragningar i sitt fotografiska arbete. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för på vilket sätt eleven i sitt eget arbete tagit miljömässiga, säkerhetsmässiga och ergonomiska hänsyn.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

search